SU-30 IZNENADA PRESREO “NEVIDLJIVI” F-35: Da li je ruski lovac koristio najnoviji sistem EW Hibini (FOTO)
MOGUĆE je da je ruski Su-30 koristio sisteme za elektronsko ratovanje (EW) tokom presretanja F-35 iznad Baltika. To se dogodilo prošle godine, piše ruski analitičar Andrej Andrejev, detaljno opisujući slučaj.
Od 30. aprila 2022. NATO je počeo da odgovara na rusku invaziju Ukrajine. Da bi se obezbedila bezbednost baltičkog regiona, koji je najbliži granicama sa Rusijom, italijanske vazduhoplovne snage (AM) poslale su F-35A u Estoniju. Eskadrila lovaca potiče iz 32. vazdušnog krila u bazi vazduhoplovstva Amendola u južnoj Italiji.
Gotovo odmah po dolasku, italijanski F-35 su započeli zajedničke patrole sa saveznicima kako bi izvršili misiju „air policing“ (vazdušng patroliranja). Avioni su svakodnevno u vazduhu, kao i 9. maja, kada se dotični incident dogodio.
ŠTA SE DOGODILO 9. MAJA
Dana 9. maja, saopšteno je da je ruski Su-30SM presreo italijanski F-35 kojim je pilotirao pilot Falko (Falco). Presretanje se odvijalo iznad Baltičkog mora. Presretanje je bilo neophodno jer se F-35 približio ruskom vojno-transportnom avionu An-12 Vazdušno-kosmičkih snaga Rusije (VKS). Presretanje vrši Su-30SM, koji, inače, prati An-12.
-Došao je skoro niotkuda. Bio sam veoma zbunjen jer nisam očekivao da ću ga videti tako blizu, opisuje italijanski pilot svoje prve utiske o iznenadnoj pojavi Su-30SM. Falko kaže da se ruski pilot ponašao prkosno. Nekoliko puta se izgubio. Sistemi za otkrivanje i upozorenje američkog borbenog aviona su otkazivali iznova i iznova i morali su da se ponovo pokrenu.
PRIČA PILOTA
Falko kaže da su bili upozoreni da Rusi možda koriste Hibini, sistem za elektronsko ratovanje. Ali suočen sa ovim u praksi, kada se instrumenti za ciljanje njegovog F-35 u trenutku pokvare, Falko počinje da brine.
Videvši da se ruski lovac brzo približava, Falko je odlučio da primeni standardnu šemu za takve slučajeve. On okreće svoj avion za 30 stepeni da bi održao bezbednu udaljenost. U to vreme, Falko planira da izvrši još jedno ponovno pokretanje sistema i izađe iz elektronskog ratovanja “dosadnog komšije”. U početku se činilo da pomaže.
TRIKOVI RUSKOG PILOTA
Italijan i Rus leteli su rame uz rame. I jedni i drugi koriste blage manevre kao da se približavaju, ali se to de fakto ne dešava. Obično su u pograničnim oblastima vojni piloti ograničeni na upozorenja, ali ne u ovom slučaju.
Su-30SM i F-35 međusobno se približavaju. Ali onda je, podsetio je Falko, Su-30 brzo zaostao i nestao iz vidokruga. Na minut, italijanski pilot ponovo gubi sistem za detekciju. I odjednom se ruski Flanker našao tačno ispred F-35. Prošao je veoma blizu, zamalo je promašio američkog lovca levim krilom.
-Odjednom sam se samo ukočio od straha. Nisam očekivao tako opasan manevar od Rusa, prokomentarisao je svoje utiske Falko. Italijanski pilot je počeo lagano da se okreće na horizontu, pokušavajući svim svojim ponašanjem da ne izazove agresiju kod ruskog pilota. Falko vidi Su-30 ispod sebe i sledećeg trenutka Su-30 je krenuo na dole. Falko je pokušao da zadrži ruski lovac na nišanu, pa je i okrenuo nos aviona prema njemu. Ruski pilot je video manevre i odmah se našao ispred njega. Na F-35 ponovo su počeli da imaju problema sa instrumentima.
TEST SPOSOBNOSTI F-35
Italijanski pilot se okreće za 40 stepeni i ponovo počinje da resetuje sisteme detekcije. Falko je nakratko izgubio iz vida Su-30. Zatim se ponovo pojavio Su-30, ali ovoga puta, za razliku od svojih poslednjih manevara, Su-30 je mirno proleteo pored F-35 i nije preduzimao opasnije manevre. U nekom trenutku, Su-30SM je jednostavno zaronio u oblake i više nije izazivao F-35.
Falko je shvatio da ruski pilot jednostavno testira za šta je sposoban američki F-35. Falko kaže da je znao za sposobnosti ruskog Flankera čak i pre nego što ga je upoznao uživo. Znao je da su ovo lovci borci sposobni za manevarsku taktičku borbu na visokom nivou.
Govoreći za Vojnu istoriju Italije Falko (Military History of Italy) kaže da nije očekivao da će najnoviji američki borbeni avion sa svim savremenim sistemima i naoružanjem tako lako biti pobeđen. Posebno ako se ima u vidu da je Su-30 mašina 4. generacije, doduše nadograđena.
O SISTEMU ZA ELEKTRONSKO RATOVANjE HIBINI
Hibini je sistem elektronskog ratovanja koji je započeo svoj razvoj u vreme Sovjetskog Saveza i nastavio se do danas. Prvi primerci sistema bili su grubi, teški i nisu uspeli da ostvare željenu funkcionalnost.
Kasnije, negde 1980-ih, Hibini je postao prioritet zajedničke saradnje KNIRTI-a i avio-kompanije Suhoj. Kada se Suhoj uključio u projekat, on menja ne samo dizajn već i način kako da se koristi budući sistem elektronskog ratovanja.
Trenutno, Hibini je već prošao kroz nekoliko poboljšanja i smatra se odličnim sistemom za elektronsko ratovanje. U početku je Rusija nameravala da integriše Hibini u Su-34. To se zvanično dešava kada Moskva 2014. godine odluči da će svi Su-34 dobiti ovaj sistem. Integrisan je pod imenom L-175V Hibini. Kasnije je Moskva odlučila da ovaj sistem dobije i Su-30.
Prema izvorima, svi Su-34 raspoređeni u ratu sa Ukrajinom dobili su L-175V Hibini. Su-30SM je avion koji učestvuje u vojnim operacijama, koji ima istu integraciju. Sada se kaže da su delovi ovog sistema otkriveni nakon što su ukrajinske oružane snage oborile jedan Su-30SM u blizini Izjuma. Tada je otkrivena kapsula prigušivača RTU 518-PSM, koja je deo čitavog kompleta.
ŠTA HIBINI MOŽE DA URADI?
Sistem je dizajniran za radio-detekciju i sondiranje zračenja izvora signala, što mu omogućava da izobliči parametre reflektovanog signala.
Sve ovo pomaže sistemu da odloži otkrivanje aviona nosača, kao i da maskira objekte od lažnih refleksija. Rečeno je da kada se aktivira Hibini, neprijateljski avioni u blizini ruskog nosača imaju poteškoća da pronađu domet, posebno pri brzini i ugaonim pozicijama.
Hibini degradira TVS(TWS) režim podrške prilikom skeniranja radara antenskog snopa i povećava vreme i poteškoće za hvatanja objekta tokom aktivnog skeniranja u realnom vremenu.
BONUS VIDEO - ZAŠTITA OD DRONOVA: Ruski specijalci čuvaju nebo iznad Sankt Petersburga