AMERIČKI AH-64 APAČ: Najbolji jurišni helikopter ikada?
JURIŠNI helikopter američke vojske AH-64 Apač prvobitno je bio platforma iz 1980-ih, ali su ga nadogradnje učinile skoro potpuno novom platformom dobrom za moderno okruženje pretnji.
Piloti Apača u Avganistanu proveli su mnogo godina leteći na unapređenim helikopterima AH-64E modela, koji platformi daju povećanu brzinu i performanse.
Tokom dugogodišnjeg razvoja i sada deo operativnih snaga, modeli AH-64E koriste jači helikopterski motor 701D, kompozitne lopatice rotora i komunikacionu tehnologiju i avioniku sledeće generacije.
Piloti vojnih Apača u Avganistanu su takođe bili pioniri u primeni ranih aplikacija udruživanja letelica sa i bez posade, gde su posade mogle da kontrolišu putanju leta i senzora obližnjih dronova iz kokpita letelice.
Piloti helikoptera su objasnili da je ova sposobnost menjala paradigmu jer im je omogućila da vide mete i razumeju specifičnosti napada pre nego što uopšte polete u misiju.
Sve grane vojske sada primenjuju mnoge od najsavremenijih timskih taktika i tehnologija sa ljudskom posadom i bespilotnom posadom koji su prvi put korišćeni sa posadama helikoptera Apač i Kajova u Avganistanu.
APAČ I FARA LETE ZAJEDNO
Mnogi viši programeri vojnog oružja i inovatori veruju da je unapređeni Apač ključan za održavanje dugoročne borbene moći vojnog vazduhoplovstva, uprkos činjenici da program zamene helikoptera tipa Apač za buduće jurišne letelice napreduje.
Nejasno je koliko će proći dok značajan broj novih FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft Apache-type) letelica ne bude operativan u vojsci, stoga služba verovatno vidi potrebu da održi i nadogradi svoj E-model Apač.
Model „E“ je u stanju da transportuje veću količinu municije i goriva u uslovima koji se opisuju kao „visoko vrući“ na visinama od 6.000 stopa (približno 1.829m) i temperaturama od 95 stepeni ili više.
Inovacije ugrađene u model „E“ daju helikopteru sve tehnološke prednosti njegovog prethodnika „D“ modela – ali uz manju težinu, čineći ga lakšim za manevrisanje i efikasnijim. AH-64E Apač je takođe 20 čvorova brži od prethodnog modela i može da dostigne 164 čvorova (303km/h).
POBOLjŠANjA ZA SVAKU VARIJANTU
Trenutni "D" model Longbou (Longbow) Apač je teži od originalnog helikoptera "A" modela; nosi radar Longbou i značajno poboljšane tehnologije ciljanja i senzora, međutim, nedostaje mu odnos prenosa i snage i sposobnost tvrdog sletanja prvobitnog modela „A“.
AH-64E je projektovan tako da napredni, visokotehnološki helikopter težine prethodnog modela "D" može imati snagu, performanse i sposobnost sletanja kao originalni "A" model sa mnogo manjom težinom.
AH-64E može da uništi oklop, osoblje i materijalne ciljeve u noćnim uslovima bojnog polja na dometima do 8 kilometara, navodi se u saopštenju vojske.
Model „E“ takođe zadržava kontrolu vatre na milimetarskim talasima, interferometar (instrument u kome se interferencija dva snopa svetlosti koristi za precizna merenja) radarske frekvencije i senzore za ciljanje sa u prethodne verzije Apača, navodi se u saopštenju vojske.
BONUS VIDEO - OBUKA NA "TERMINATORIMA": Vežba mobilisanih rezervista i dobrovoljaca u Donjecku