TURSKE RAKETE POD KRILIMA AMERIČKOG F-16: Ankara ne čeka Vašington, uspešno završava svoj projekat modernizacije lovaca
TURSKA je postigla značajan napredak u modernizaciji flote F-16 sa domaćim resursima.
Turski mediji pišu da se projekat nezavisnog sistema gađanja aviona - UBAS približava kraju. Zahvaljujući UBAS projektu, razvijena je municija/rakete sa nacionalnim resursima integrisane u F-16.
Tubitak Sage (Tubitak Sage - Institut za istraživanje i razvoj odbrambene industrije) nastavlja svoje aktivnosti na projektu nezavisnog sistema gađanja aviona (pod projektima UBAS) neko vreme. Zahvaljujući UBAS-u, rakete vazduha-vazduha i vazduh-zemlja razvijene sa nacionalnim resursima u Turskoj biće integrisane u konfiguracije lovca F-16 Fighting Falcon. Ovo je izvanredan napredak, posebno zato što je računar za misija na turskim F-16-ima strane proizvodnja. To znači da kodovi takođe nisu dostupni.
KAKVE RAKETE?
Prema godišnjem izveštaju Tubitak Sage, studije su već planirane za razvoj ekrana na dodir (ICP) koja će nacionalizovati pilotov upravljački interfejs na F-16 platformama. Ovaj projekat je takođe pod UBAS-om. Očekuje se da će "uskor proraditi", što će omogućiti da se uključi u popis Turskog F-16 već ove godine.
Zahvaljujući UBAS projektu, mnoge turske raakete (vođene) biće integrisane pod krilima turskih F-16. Među njima su vođene rakete Gokdogan Bozdogan, Cakir, Som, Lacin i Tolun (Gokdogan Bozdogan, Cakir, Som, Lacin i Tolun).
S druge strane, procjenjuje se da ne postoji takav problem sa integracijom F-16 platformi koje će se modernizovati u okviru drugog turskog projekta - OZGUR. Pošto je računar za misije za F-16 razvijen u okviru OZGUR projekta.
OZGUR PROGRAM
Program OZGUR predviđa modernizaciju velikog obima. Ono što Turska može da proizvede i daje floti F-16 lovaca uopšte nije malo. Na primer, program predviđa da će blokovi 30, 40 i 50 dobiti potpuno novi digitalni kokpit. Ovo uključuje i MFD-s proizvedene i u zemlji.
Tri F-16 modela će takođe dobiti nove digitalne merače za motor, hidrauliku i status goriva. Ključni deo nadogradnje biće integracija lokalno proizvedenog ekvivalenta veze F-16 - Glavnog komunikacionog čvorišta u NATO-ovim avionima koji rade na prepoznavanju drugih sistema kao "prijatelj" "neprijatelj”.
Novi F-16 Blok 70 ima sistem upozorenja kada je avion opasno blizu površine. Zove se Digital Terrain System. Prema programu OZGUR-a, Turska radi na svojoj verziji koja treba da se integriše u domaću borbenu flotu.
Osigurana su integracija digitalne mape i interna/spoljna NVIS kompatibilnost. Nove GPS mogućnosti i ASELPOD biće takođe nadograđeni na modernija rešenja. Naravno, najveći deo celokupnog procesa modernizacije u okviru programa biće integracija novog turskog AESA radara.
Međutim, nadogradnja neće uticati samo na softver i hardver aviona. Turska je dugo razmislila da razvija svoje verzije oružja koje su deo originalnog paketa oružja za F-16 blok 70 verzije lovaca. Nedavno kao i jula prošle godine, Turska je uspešno testirala rakete Merlin i Peregrin, koja će zameniti američki AIM-120 AMRAAM.
ŠTA JOŠ?
Turska je krenula na ambiciozne transformacije kako bi se osigurala nezavisnost u pogledu nivoa budućih odbrambenih sposobnosti zemlje. Poznato je da je Turska postala nezavisna u proizvodnji bespilotnih vazduhoplovnih vozila svih tipova. Trenutno radi na projektu koji će prevazići nedostatak F-35, preko lokalnog TAI TF-X, koji je uradio prvi taksi test na pisti pre samo nedelju dana.
Ako se dublje osvrnemo na namere turske odbrambene industrije, otkrićemo da Ankara pokušava da postane nezavisna i u pogledu zaliha iz Francuske. Na primer, već je prošle godine postalo jasno da je Turska razvila sopstvenu verziju pogonskog motora za rakete ROKETSAN. Dakle, u nekom trenutku Ankara će moći da bezbedno napusti korišćennj francuskih Safran motora.
BONUS VIDEO - POGLEDAJTE ISPALjIVANjE "MOSKIT" KRSTAREĆE RAKETE: Vežbe ruske Pacifičke flote u Japanskom moru