DŽABE ZABRANA: Ruska nafta svakako pronalazi svoj put
FIRME Gatik Ship Management iz Mumbaija i Fractal Shipping, koje poseduju tankere u vrednosti od dve milijarde dolara, deo su široke mreže pomorskih operatera koji su se istakli ubrzo nakon sukoba Rusije i Ukrajine, pomažući da se ruski izvoz nafte neometano nastavi, uprkos sankcijama sa zapada, prenosi Blumberg.
- Upravo ova nova vrsta igrača na tržištu tankera je pomogla ruskoj nafti da nastavi da se prodaje širom sveta, tako da su sankcije imale vrlo mali uticaj na ukupan nivo ruskog izvoza - rekla je Rebeka Galanopulos Džons, viši analitičar VesselsValue, kompanije koja prati cene trgovačkih brodova.
Evropa je zabranila skoro sav uvoz nafte iz Rusije od 5. decembra i istovremeno se pridružila Grupi sedam najrazvijenijih zemalja u nametanju ograničenja cena na prodaju sirove nafte u zemlji. Zabrana je od 5. februara proširena na naftne derivate, podseća američka agencija.
Svako ko je želeo da pristupi ključnim zapadnim uslugama, posebno osiguranju, morao je da obezbedi potvrdu da teret koji prevozi košta 60 dolara po barelu ili manje.
Evropa je zabranila skoro sav uvoz nafte iz Rusije od 5. decembra i istovremeno se pridružila Grupi sedam najrazvijenijih zemalja u nametanju ograničenja cena na prodaju sirove nafte u zemlji. To se proširilo na rafinisana goriva 5. februara.
Oko tri četvrtine Gatikove flote pokriveno je u okviru Međunarodne grupe klubova za zaštitu i obeštećenje u Londonu.
Obe kompanije imaju brojne brodove u svojim flotama koje pokriva jedna od 13 organizacija članica Međunarodne grupe, Američki klub, čije je sedište u Njujorku, prema podacima koje je prikupio Blumberg.
I pre početka sankcija, ogroman broj cisterni je počeo da se prodaje novoj grupi kupaca, čiji identitet i pripadnost često nisu bili jasni. Glavni operativni direktor Američkog kluba, Danijel Tadros, potvrdio je da njegova organizacija pokriva brodove u flotama obe kompanije, dodajući da su obe dale takozvane potvrde - dokumentovane izjave koje potvrđuju da je kupovina nafte u skladu sa ograničenjem cena G7.
Potreba za firmama kao što su Gatik i Fractal porasla je zato što su mnoge konvencionalne zapadne brodarske kompanije prestale da prevoze rusku naftu, zbog pretnji sankcijama.
Na veb stranici Ministarstva korporativnih poslova Indije nema rezultata pri pretraživanju kompanije Gatik Ship Management, a na veb sajtu kompanije prikazuje se da je stranica u izradi. Iz kompanije su odbili da odgovore na pitanje o svojim aktivnostima. Fractal-ova veb lokacija ima samo adresu e-pošte za regrutaciju, a iz ove firme takođe nisu bili dostupni za kometar.
Kompanija Fractal Shipping se nedavno preselila iz zajedničkog radnog prostora u Ženevi, a kao lokacija za komercijalnog menadžera većine tankera navedena je adresa u Dubaiju.
Gatikova flota može da preveze oko 30 miliona barela nafte i goriva, prema podacima koje je prikupio Blumberg. Fractal ima transportni kapacitet blizu 15 miliona barela.
Skoro svi tankeri obe kompanije uplovili su u ruske luke ove godine ili su preuzeli ruski teret transferom sa broda na brod. Indija i Ujedinjeni Arapski Emirati nisu potpisali ograničenje cena, niti imaju druge sankcije na rusku naftu.
Oni mogu legalno da koriste i zapadne usluge, pod uslovom da daju potvrdu da je teret kupljen na ili ispod granice.
Gatik-ova najranija zabeležena akvizicija tankera bila je u junu 2022. godine, a poslednja u februaru ove godine, prema VesselsValue, firmi koja prati prodaju i kupovinu trgovačkih brodova. Jedan takav primer je tanker Gatik Jumbo, koji je primećen kako pristaje u luci Ust-Luga u ruskom Baltičkom moru 11. februara. Sada se nalazi u blizini Kalamate u Grčkoj, popularne lokacije za transport nafte sa broda na brod.
Gatik je preuzeo upravljanje brodom 3. februara, navodi Equasis, onlajn baza podataka u oblasti brodarske industrije. Dve firme su deo nove mreže lanca snabdevanja.
Rusija je izvozila oko 3,2 miliona barela sirove nafte dnevno iz svojih luka u dva meseca nakon što je ograničenje i zabrana uvoza u Evropu uvedena 5. decembra.
Ni Gatik ni Fractal nisu navedeni kao stvarni vlasnici tankera u svojim flotama, što znači da verovatno upravljaju brodovima za druge, čiji identitet se često ne objavljuje. Oni su opisani kao "registrovani vlasnici" svojih plovila na veb stranici Američkog kluba. Ovo je uobičajen oblik vlasništva plovila u brodarskoj industriji, ali ne označava pravog vlasnika broda.
Stvarno vlasništvo je važniji detalj za razumevanje ko zaista poseduje imovinu i, prema informacijama iz IHS-a, koji održava bazu podataka o otpremi za Međunarodnu pomorsku organizaciju, izveštava Blumberg.