KINA MOŽE LAKO DA „OSAKATI“ AMERIČKU MORNARICU: Američki admiral upozorava na "meki stomak" flote
LOGISTIKA i održivost u „dugim ratovima“ sa jednakim protivnikom ponovo su zaokupili maštu vojnih planera. Ovo verovatno ukazuje na to da se SAD spremaju da se sukobe sa Kinom u zapadnom Pacifiku.
Dugo čekano priznanje, da ne mogu da dopune svoje brodove dok Kina može udobno da nastavi borbu sa unutrašnjeg fronta, američki vojni komentatori su istakli ovu slabost, dok akademici ne predviđaju povoljan ishod za SAD.
Čuvena izjava bivšeg šefa mornaričkih operacija USN-a (CNO) admirala Gerija Rougheda (Gary Roughhead) pred Komitetom za oružane snage Predstavničkog doma u junu 2020. nedavno je obišla Tviter.
Sam Roughed je citirao admirala Mornarice narodnooslobodilačke vojske (PLAN) koji mu je priznao da su „(USN-ovi) logistički brodovi bili primarna meta (za Kineze)... jer ako može da uništi logistiku, on uzima krv za život borbenih brodova“.
Tvit AncientSubHunter (@AncientSubHunt), bivšeg USN-ovog specijaliste za protivpodmorničko ratovanje (ASV) koji je služio na USS Nimitc i USS Teodore Ruzvelt, izazvao je debatu. Nit rasprave je uputila i na druge koje dovode u pitanje novinu Roughedovog upozorenja, rekavši da ono što je Roughed rekao nije ništa novo i da će Kinezi (ili bilo koji protivnik) to učiniti.
Ali diskusija koja je usledila u tvitu je sugerisala da alarm nije bio zbog jedinstvenosti onoga što bi Kinezi mogli da urade, već zbog upornog problema koji bi mogao dovesti do razarajućeg poraza SAD u dalekoj istočnoj Aziji.
LOGISTIKA - ZLO ZA AMERIČKU VOJSKU U ZAPADNOM PACIFIKU
Zapadni Pacifik karakteriše „tiranija udaljenosti“, gde ogromne udaljenosti razdvajaju operativnu oblast Istočnog i Južnog kineskog mora i Prvog i Drugog lanca ostrva. Ovo Kinezima olakšava da pogode brodove koji prenose gorivo, hranu i municiju do borbenih plovila američke mornarice.
EurAsian Times se dotakao ovog pitanja u nekoliko analiza. To je najveća ranjivost koja prati svaki plan koji je američka vojska smislila da se suprotstavi Kini u zapadnom Pacifiku.
Helikopter američke mornarice Crni Soko (Black Hawk) nosi teret za snabdevanje od tankera za popunu flote do nosača aviona.
Korpus američkih marinaca i američka mornarica razvili su Force Design 2030 Expeditionary Advanced Base of Operations (EABO), Ekspedicionu naprednu bazu operacija (EABO), Distributed Maritime Operations (DMO), and Ghost Fleet Overlord.
Američko ratno vazduhoplovstvo (USAF The US Air Force USAF) ima program Rapid Dragon za preplavljivanje kineskih radara i senzora stotinama krstarećih raketa lansiranih iz prenamenskih teretnih aviona. Međutim, ovi koncepti operacija (CONOPS) su još uvek u razvoju i daleko od spremnosti – osim USMC-ovog EABO/FD-2030, koji postepeno dobija oblik.
Rat u Ukrajini koji je u toku otkrio je kako neprijatelj može da gađa duge linije snabdevanja. Rusija se delimično povukla iz Hersona zapadno od reke Dnjepar u novembru, jer je Ukrajina počela da udara u tanko razvučene ruske linije snabdevanja koje su hranile njene dalekometne topovske i raketne artiljerijske sisteme. Polazeći od Roughedove izjave, Kina će pokušati da uradi upravo to.
AMERIČKE ISTURENE OPERATIVNE BAZE I BRODOVI ZA SNABDEVANjE
Komodor Venugopal Vengalil (Retd) objasnio je kako se logistika odvija na otvorenom moru dok je razgovarao za EurAsian Times. Ističući kako je gorivo najveća komponenta za pomorske jedinice, on je rekao da većina mornarica ne dozvoljava da padne ispod 25% ukupnog kapaciteta, čak ni u mirnom vremenu.
-Na primer, razarač na moru bi morao da dopunjava gorivo svaka tri dana. Tankeri za dopunjavanje flote pune gorivo u brodove usred mora i nose kritične rezervne delove i mašineriju, dok neki takođe skladište ograničene zalihe municije, rekao je Vengalil.
Tako bi USN-ovi tankeri za popunu flote klase Henri J. Kaiser bili prva meta za PLAN prilikom dopunjavanja svojih razarača klase Arleigh Burke na otvorenom moru. Zalihe projektila i goriva PLAN-a(Kineske mornarice) mogu lako da se bore sa američkom armadom dok ona ne presuši.
-Isturene operativne i samostalne baze (logistička čvorišta) olakšavaju američkoj mornarici. Na primer, američka mornarica ima takve baze u Singapuru, Jokosuki (Japan), Guamu, isturenoj operativnoj bazi (FOB) na ostrvu Dijego Garsiji i logistički centar u Singapuru, njihovom glavnom osloncu. Međutim, brodovi za podršku floti deluju u operativnoj zoni i njihova uloga je i dalje kritična, dodao je Vengalil.
NESPORAZUM IZMEĐU AMERIČKIH MARINACA I MORNARICE
Korpus američkih marinaca, koji se pojavljuje kao frontalna snaga u borbi protiv Kine unutar njenog gustog mehura protiv pristupa/odbijanja područja (A2/AD) u strategiji skakanja na ostrva u zapadnom Pacifiku, zavisi od USN-ovih amfibijskih transportnih brodova.
Međutim, pojavile su se nesuglasice između dve službe oko nabavke, gde USN želi da prekine kupovinu amfibijskih sletnih platformi i dokova (LPD) klase San Antonio. USN se nada amfibijskim snagama od 24 do 28 brodova, ali marinci žele flotu od 31 brod.
S obzirom na sklonost Kine davanju strateških izjava i psihološki pritisak na vođstvo protivnika, prvo bi uklonio logističke baze i brodove za dopunu.
Ovo predstavlja mračni scenario američkim vojnim komandantima, koji bi izgubili svaku opciju trajnih operacija i svaku dalju borbu bi smatrali uzaludnom. Takva nepremostiva ograničenja na organe vlasti koji donose odluke idu u korist Kine, koja ima više diplomatske poluge u okončanju rata u svoju korist.