IZBILE TAJNE GRČKE ŽELEZNICE: Posle tragičnog sudara vozova kod Tembija iz dana u dan se otkrivaju propusti
KATASTROFALNA železnička nesreća kod Tembija, koja je odnela 57 života, iz dana u dan otvara nova poglavlja koja svedoče o neverovatnim propustima, skandaloznoj korupciji i neshvatljivom nemaru vlasti.
Najtiražniji grčki mediji detaljno izveštavaju o mučnim scenama sahrana i oproštaja članova porodica od "žrtava države", kako se sve češće piše o poginulima u "vozu smrti" na liniji Atina-Solun.
Na drugoj strani, premijer Kirijakos Micotakis ulaže sve napore da ublaži bol porodica i "najbrže moguće" privede licu pravde krivce za tragediju. Uputio je još jedno izvinjenje porodicama, izjavio saučešće i najavio oštru reakciju države.
Istovremeno, verovatno svestan da se raspoloženje javnosti neće tako brzo promeniti, najavljuje pomeranje datuma izbora, na kojima je već bio "viđen" kao pobednik. Naime, nekadašnja komforna prednost od 15 procenata u odnosu na Aleksisa Ciprasa i njegovu Sirizu, istopila sa na 6,5 neposredno pre "katastrofe u Tembiju", pa se može pretpostaviti da je sada raspoloženje biračkog tela krajnje neizvesno.
Ali, Micotakis je pokazao da je preduzimljiv političar i da zna da se nosi sa problemima. U tesnoj je vezi sa čelnicima iz Brisela i već tokom ove nedelje stići će ekspertska komisija iz EU koja će se uključiti u istragu. Grci, dobro upoznati sa "evropskim ekspertima", ironično komentarišu da je bolje da ti eksperti preko "Vibera" šalju sugestije i rešenja.
Premijer se ne usteže da stvari nazove pravim imenom i nije iznenađenje da je u jednoj izjavi uputio izvinjenje u ime svoje, ali i svih prethodnih vlada. Logično!
Trebalo je da se desi jedna ovakva nesreća pa da izađe duh iz boce i da se konačno sazna šta se sve događalo sa Grčkom železnicom u proteklom veku, a posebno je interesantna epoha u poslednjih pedesetak godina od kada je zemlja u EU.
Od 1980. godine ugovori za signalizaciju železnice plaćeni su oko 460 miliona evra.
Nikada nisu radili u punom kapacitetu.Aproprijacija zemljišta za izgradnju pruge na Peloponezu plaćana je 80 odsto više nego za istu svrhu prilikom izgradnje auto- puteva.
Dugovi Grčke železnice u prvoj deceniji ovog veka iznosili su 10 milijardi evra, ili pet puta više nego za "Olimpik ervejz", koji je u međuvremenu privatizovan.
Primera ima unedogled i postavlja se pitanje koliko će "važnih partijskih barona" morati da odgovara u brojnim istragama. Priča se da specijalni sudija već ima listu kandidata za "suđenje veka".
Inače, uhapšeni šef stanice u Larisi, čija odiseja do kobnog mesta šefa u Larisi, zaslužuje posebnu priču, zatražio je preko advokata dodatno izjašnjavanje. Izgleda da po pravilniku službe nije smeo da bude sam pored kontrolnog punkta u trenutku sudara.
Zanimljivo je da je naloženo da se ispitaju sve okolnosti pod kojima je nadzornik šefa stanice u Larisi hitno otvorio bolovanje, u trenutku kada je bilo jasno da se katastrofa već dogodila. Lično premijer je naložio opsežnu istragu.
ODŠTETA
Prema evropskim propisima ukoliko je putnik povređen ili je stradao u železničkoj nesreći kompanije je 15 dana po utvrđivanju identiteta dužna da porodici isplati najpre avans, a potom i punu kompenzaciju. Procene govore da će za svaku žrtvu najmanje 20.000 evra biti uplaćeno porodicama.