A OD AVIONA, SKORO NI A! Tragom "turneje" Ukrajinskog predsednika po zemljama Evropske unije
PREDSEDNIK Ukrajine Vladimir Zelenski se iskreno nadao da će se sa evropske turneje vratiti trijumfalno i da će moći da saopšti svojoj javnosti kako će dobiti zapadne avione četvrte generacije.
Ali umesto "eurofajtera tajfuna" koje je sanjao, dobio je samo obećanje da će od Slovačke dobiti stare sovjetske "migove 29".
Naravno da on nije mogao da priča da su ga svi redom odbijali da mu daju avione, i u Londonu i u Parizu, a pre toga je negativan odgovor stigao i iz Berlina. Pre nego što je krenuo na put u London, u predsedničkoj administraciji Zelenskog su pljuštale izjave kako je dogovor o "tajfunima" gotova stvar jer je novi britanski premijer izjavio kako će pored ukrajinskih tenkista obučavati i pilote, ali on nije kazao kada će to biti.
Za vreme razgovora sa novinarima u Briselu Zelenski nije mogao da se pohvali rezultatom, pa je kazao da što se tiče aviona "postoje određena pozitivna rešenja koja su ostala za kulisama, o kojima ne želi otvoreno da govori da ne saznaju u Ruskoj Federaciji".
Ministar odbrane velike Britanije Ben Voles je u intervjuu Bi-Bi-Siju otvoreno rekao da njegova zemlja nikako ne može brzo da da "tajfune" Ukrajini. Umesto aviona, Britanija će dati Ukrajini PVO sisteme.
Zelenskog je u zabludu doveo bivši premijer Velike Britanije Boris Džonson, koji je javno govorio kako bi trebalo da Velika Britanija da Ukrajini sto "tajfuna". Ministar odbrane Voles je objasnio da se ovi avioni proizvode u kooperaciji četiri zemlje i da bi se poslali u Ukrajinu potrebna je saglasnost i Nemačke, Italije i Španije.
Britanski list "Tajm" piše da je obuka za upravljanje takvim avionima dugačka. Kad su Zelenskom kazali da treba najmanje tri godine, on je rekao da će ukrajinski piloti biti obučeni za dve i po godine. Britanski maršal avijacije Majk Vigston smatra da je optimalan rok za obuku pilota na toj vrsti aviona od četiri do pet godina.
Rukovodilac predsedničke administracije Andrej Jermak je takođe morao da se povlači i menja izjave. On je uoči razgovora Zelenskog sa domaćinima u Londonu napisao kako je već rešeno pitanje dobijanja aviona i raketa većeg dometa. U ispravljenom tekstu Jermak je napisao "da se čini da pitanje aviona može biti rešeno".
Čak i najglasniji lobista da se Ukrajina što više naoružava, poljski premijer Mateuš Moravjecki, rekao je da će njegova zemlja dati avione Kijevu ako to učine i druge članice NATO.
- Nama su potrebni lovački avioni, zato je Poljska i naručila F-35. Ukrajini bi trebalo avione da daju oni koji ih imaju najviše, a to su Velika Britanija, Nemačka i SAD - kazao je Moravjecki.
Većini zapadnoevropskih zemalja se uopšte ne žuri da preda avione Ukrajini. Premijer Belgije Aleksandar de Kro je otvoreno rekao po dolasku na samit EU-Ukrajina u Briselu da se kod njih uopšte nije razmatralo pitanje davanja Ukrajini lovačke avijacije.
- Nama su potrebni avioni i ne možemo ih davati drugima. Belgijski avioni patroliraju nad našim i holandskim nebom, a takođe nad prostranstvom na Baltiku - kazao je premijer Belgije.
Ministar odbrane Holandije Kajsa Olongren je saopštio da im se Ukrajina obratila sa molbom da im daju avione F-16. Ali Holanđani još nisu odgovorili.
I premijer Portugalije rekao je da je nemoguće da njegova zemlja da Ukrajini avione pošto ona njih šalje na određene misije.
Pošto su ga svi odbili, Zelenski je u Briselu razgovarao sa vršiocem dužnosti premijera Slovačke Edvardom Hegerom i zamolio ga da njegova zemlja da Kijevu avione "mig 29". Heger je rekao da će Slovačka učiniti sve da zadovolji traženje Kijeva. Krajem avgusta 2022. Slovačka je prestala da koristi eskadrilu "migova 29". U perspektivi njih treba da zamene američki F-16.
Kako tvrdi agencija Blumberg, nijedna zemlja osim Slovačke nije obećala Ukrajini da će joj dati avione.
Ako Vašington odluči da Ukrajini ipak treba da se daju avioni, onda će Bajden praviti pritisak i na zapadne saveznike da oni udovolje traženju Kijeva. Do tada Ukrajina bi morala da pripremi aerodrome na kojima bi bile baze tih aviona dobijenih sa Zapada.
Potrebna je i servisna služba, kao i dovoljno snabdevanje kerozinom i municijom.
Naravno da će Rusi granatirati potencijalne aerodrome u Ukrajini, gde mogu sletati i poletati avioni sa Zapada. Oni ne mogu da lete sa travnatih aerodroma.
A ako bi zapadna avijacija krenula u ratne operacije iz evropskih gradova, u Moskvi su poručili da će biti bombardovani ti aerodromi. To znači da ako Poljska prihvati da sa njenih aerodroma kreću avioni na ukrajinski istočni front, mora biti spremna da će ući u rat sa Rusijom. Naravno, to isto se odnosi i na druge članice NATO.
Ukrajina bi rezoluciju 1244
PRISTALICE Ukrajine u Ujedinjenim nacijama će predložiti rezoluciju u kojoj se naglašava potreba za mirom koji garantuje ukrajinski "suverenitet, nezavisnost, nedeljivost i teritorijalni integritet".
Na taj način Ukrajina i njeni saveznici žele da zadobiju veliku podršku u Ujedinjenim nacijama i dobiju maksimum od 193 moguća glasa država članica, izjavile su diplomate Ujedinjenih nacija koje su želele da ostanu anonimne.
Sednica Ujedinjenih nacija o Ukrajini će početi 22. februara, a očekuje se da će glasanje doći na red dan kasnije.
BAJDEN STIŽE NA "POMEN"
AMERIČKI predsednik Džozef Bajden boraviće u Poljskoj od 20. do 22. februara, povodom obeležavanja prve godišnjice ruskog napada na Ukrajinu, saopštila je Bela kuća. On je prošlog marta već boravio u ovoj zemlji gde je posetio američke vojnike.
Džon Kirbi, portparol Saveta za nacionalnu bezbednost Bele kuće, rekao je da će Bajden jasno staviti do znanja da će dodatna bezbednosna pomoć i dodatna podrška stizati iz SAD, prenosi Rojters.