SAD I BRITANIJA NAJVEĆI KUPCI RUSKE NAFTE: Paradoks Zapada još jednom došao do izražaja
UPRKOS sankcijama, ruska nafta i prerađevine bez problema nalaze put do kupaca u Britaniji i, interesantno, Sjedinjenim Američkim Državama.
Indija je u januaru pojačala kupovinu ruske sirove nafte i oborila već rekordne nivoe iz prethodnog meseca. I, zapanjujuće, Sjedinjene Države su se pojavile kao najveći kupac naftnih prerađevina, uprkos pozivima Vašingtona ostatku sveta da ne kupuje ruske energente.
Indijski uvoz ruske sirove nafte porastao je na 1,7 miliona barela dnevno (bpd) u januaru, što je ozbiljan skok sa 1,2 miliona barela dnevno u decembru 2022. godine - što je čak i tada bila rekordna kupovina, piše „Telegraf Indija".
SAD su tradicionalno bile veliki kupac ruskog rafinisanog proizvoda „devičansko gasno ulje" (VGO). Sada, pošto ne mogu da kupe VGO direktno od Rusije, kupuju ga od indijskih rafinerija, a VGO iz ovih rafinerija se pravi od ruske sirove nafte.
SAD kupuju 200.000 bpd gotovih proizvoda, uglavnom VGO.
- Najveća odredišna zemlja indijskih proizvoda su iznenađujuće Sjedinjene Države. A najveći izvoznici u Sjedinjene Države su 'Rijalejns' i 'Najara' - rekao je Viktor Katona, analitičar u „Kpleru".
Ove dve kompanije su najveći kupci ruske nafte, ali su i giganti iz javnog sektora takođe ušli u igru. „Svi kupuju. To je postao nacionalni sport", rekao je Katona.
Smatra se da Indija dobija otprilike deset dolara popusta po barelu na tržištu.
Ogromna rafinerija „Džamnagar" na zapadnoj obali Indije uvezla je 215 pošiljki sirove nafte i mazuta iz Rusije tokom 2022. godine, četiri puta više nego što je kupila 2021. godine, pokazuju podaci analitičarske kompanije „Kpler".
- Ako Indija dobije popust od deset dolara, rafinerije mogu da uštede deset miliona dolara po tankeru. Brodovi pristaju u sve glavne luke - napomenuo je Katona.
SAD se bore da obnove svoje strateške rezerve nakon što su one iscrpljene zabranom uvoza ruskih energenata i naporima da se obuzda skok cena benzina.
- Podaci pokazuju da su SAD destinacija broj jedan ili proizvod u decembru. Drugo mesto su UAE, a treće Singapur. SAD izvoze suludu količinu VGO - kaže Katona.
Indija ima ukupnu mesečnu potražnju za sirovom naftom od oko 5,4 miliona barela dnevno. Dakle, oko 30 odsto sirove nafte sada dolazi iz Rusije. Drugih 15 do 20 odsto je iz domaćih izvora, a još 50 odsto iz drugih izvora. Indijski „Telegraf" navodi da je zemlja smanjila kupovinu iz Saudijske Arabije.
Indija je sada drugi najveći svetski kupac ruske nafte posle Kine - ali je najveći kupac brodskih pošiljki. Kina dobija veliku količinu gasovodom.
Evropa je zbog brojnih sankcija gotovo u potpunosti prestala da kupuje rusku naftu.
Britanija je sa druge strane povećala uvoz energenata iz najveće indijske rafinerije koja, pak, uvozi sirovu naftu iz Rusije, pokazavši tako da sankcije koje je Zapad uveo Moskvi praktično nemaju efekta.
Britanski „Telegraf" navodi da je takav lanac snabdevanja potpuno u skladu sa pravilima Ujedinjenog Kraljevstva, ali su podaci pokazali da su napori Londona da „odseče" priliv gotovine Kremlju potkopani.
Savetnik ukrajinskog predsednika Vladimira Zelenskog Oleg Ustenko optužio je kompanije da „koriste slabosti režima sankcija".
- Velika Britanija mora da zatvori rupe koje potkopavaju podršku Ukrajini, dozvoljavajući krvavim fosilnim gorivima da nastave da teku preko naših granica - poručio je on.
Velika Britanija je uvezla 29 pošiljki, ili deset miliona barela, dizela i drugih rafinisanih proizvoda iz Džamnagara od početka ruske specijalne vojne operacije u poređenju sa sedam isporuka, ili četiri miliona barela, tokom 2021. godine. Među kupcima de fakto ruske nafte su giganti „Šel", BP, Trafigura", „PetroČajna" i „Esar".
Rafinerije imaju tendenciju da uvoze iz više izvora i mešaju goriva, što znači da je sirova nafta iz Rusije verovatno korišćena za proizvodnju dizela koji se izvozi iz Indije u Veliku Britaniju, mada nije moguće sa sigurnošću reći šta tačno ide u svaki barel, navodi „Telegraf".
- Pre sukoba, indijske rafinerije su retko kad prerađivale rusku naftu", rekao je Alan Gelder, stručnjak za naftne prerađevine u konsultantskoj kući „Vud Mekenzi". „Sada je, otprilike, jedan od pet barela sirove nafte koju oni prerađuju ruska nafta.
- Indijske rafinerije su oduvek izvozile u Evropu, ali sada izvoze više jer su cene dizela u Evropi veće. Veliki deo dizela koji sada proizvode baziran je na ruskoj sirovoj nafti - dodao je on.
Jedan od direktora konsultantske kompanije „Fakts global enerdži" Stiv Sojer kaže da Indija i Kina „izvoze dizel - a deo dolazi iz Rusije".
On je dodao da cilj zapadnih sankcija nije bio da se u potpunosti zaustavi izvoz ruske nafte jer je ona značajna za globalno tržište.
Velika Britanija je 5. decembra zabranila uvoz ruske nafte i dizela. Prema pravilima koja su tada uvedena, smatra se da uvezeni barel dolazi iz poslednje zemlje u kojoj je izvršena „značajna prerada". Ta „rupa u zakonu" znači da sirova nafta iz Rusije koja se prerađuje u dizel na drugim mestima, kao što je Indija, može da se uveze u zemlju.
Sedam pošiljki iz Džamnagara stiglo je u Veliku Britaniju od kada je prošlog meseca stupila na snagu zabrana uvoza ruske nafte i dizela.
Aktivista „Global vitnesa" Luis Vilson ocenio je da iskorišćavanje „rupe u zakonu" krši duh britanskog embarga, podriva osudu sukoba u Ukrajini i uvodi na mala vrata rusku naftu u UK.
Naftne kompanije su se mahom ogradile da rade prema uputstvima evropskih vlada i u skladu sa važećim zakonima i propisima, dok je portparol britanske vlade rekao da je London preuzeo korake da okonča uvoz ruskih fosilnih goriva i pozvao je uvoznike da pruže dokaz da roba nije ruskog porekla.
(RT)