UMESTO 15 SAMO JEDAN DAN PLAĆENOG BOLOVANJA? Bajden neumoljiv prema železničarima

30. 11. 2022. u 10:31

PREDSTAVNIČKI dom američkog Kongresa trebalo bi danas, na poziv predsednika Džoa Bajdena, da glasa o blokiranju štrajka koji su najavili železničari, nezadovoljni tokom pregovora o kolektivnom ugovoru s poslodavcima.

Foto: Tanjug/AP photo

Pregovori se vode od septembra, a pošto dve strane nisu uspele da postignu sporazum, predsednik Bajden je naredio Kongresu da se umeša i spreči štrajk koji je najavljen za 9. decembar.

- Kongres mora da deluje da spreči štrajk na železnici. To nije laka odluka, ali mislim da to moramo da uradimo. Ekonomija je u opasnosti - rekao je Bajden novinarima u utorak. 

Predsednica Predstavničkog doma Nensi Pelosi saopštila je da će poslanici glasati za nametanje okvirnog dogovora koji je postignut u septembru sa desetak sindikata koji predstavljaju 115.000 radnika, izveštava Rojters. 

Pelosi je navela da će Dom zasebno glasati u sredu o predlogu da se zaposlenima u železnici dozvoli sedam dana plaćenog bolovanja.

- Nisam za sprečavanje mogućnosti sindikatima da štrajkuju, ali odmeravajući ulog, moramo izbeći štrajk - rekla je ona posle sastanka sa Bajdenom. 

Američki predsednik je upozorio na katastrofalne ekonomske posledice ako se železničke usluge obustave, rekavši da bi do 765.000 Amerikanaca moglo da ostane bez posla u prve dve nedelje.

Prema Asocijaciji američkih železnica, otprilike jedna trećina američkog izvoza odvija se železnicom.

- Da budem jasan: zatvaranje železnice bi uništilo našu ekonomiju. Bez teretnog železničkog saobraćaja mnoge američke industrije bi se zatvorile - napisao je Bajden na Tviteru u ponedeljak. 

Uprkos tesnim vezama između sindikata i Demokratske stranke, nekoliko radničkih vođa je kritikovalo Bajdena zbog zahteva da Kongres nametne ugovor koji su radnici u četiri od 12 sindikata odbili jer je iz njega izostavljeno plaćeno bolovanje.

Jedan od četiri sindikata koji su glasali protiv ugovora, usprotivio se Bajdenovom pozivu Kongresu da interveniše, rekavši "železnica nije mesto za rad dok ste bolesni. Opasno je, nerazumno je i nepravedno insistirati da osoba obavlja kritičan posao kada se ne oseća dobro".

Sindikati su u pregovorima tražili 15 dana plaćenog bolovanja, a železnice su rešile da to bude jedan dan. 

Sindikalno zalaganje za plaćeno bolovanje dobilo je podršku na Kapitol Hilu, gde je senator Berni Sanders zapretio da će odložiti nacrt zakona o železnici ukoliko ne bude glasanja o pitanju dužine plaćenog bolovanja.

- Garantovanje sedam plaćenih dana bolovanja železničkim radnicima koštalo bi železničku industriju ukupno 321 milion dolara godišnje – manje od 2,0 posto njenog profita. Nemojte mi reći da železnička industrija to ne može da priušti. Železničke kompanije su ove godine potrošile 25,5 milijardi dolara na otkup akcija i dividende - rekao je Sanders. 

Demokratski poslanik Džamal ​​Bouman napisao je na Tviteru da ne može mirne savesti da glasa za zakon koji ne daje železničkim radnicima plaćeno odsustvo koje zaslužuju.

Bajden je u ponedeljak pohvalio predloženi ugovor koji uključuje povećanje plata od 24 odsto tokom pet godina i pet godišnjih paušalnih isplata od po 1.000 dolara. 

Zaustavljanje železničkog saobraćaja moglo bi da zamrzne skoro 30 posto američkih kargo pošiljki, da podstakne već visoku inflaciju i da košta američku ekonomiju čak dve milijarde dolara dnevno.

Kongres SAD je više puta u poslednjih nekoliko decenija doneo zakone o odlaganju ili zabrani štrajkova železnica i avio-kompanija.

Pogledajte više