NEMCI BESNI: „Prebrza kupovina“ F-35 stelt lovaca i helikoptera CH-47F ugrožava industriju
NEMAČKI vojnoindustrijski kompleks zabrinut je zbog svoje odluke da kupi borbene avione F-35 Lajting 2 kompanije Lokid Martin, za koje smatra da bi negativno uticali na domaću industriju naoružanja.
U martu ove godine, Nemačka je objavila svoju odluku da kupi stelt lovce F-35 u svetlu preteće ruske pretnje. U to vreme, ministarka odbrane Kristin Lambreht rekla je da će F-35 zameniti neke od starih Tornada u zemlji u službi od 1980-ih.
Međutim, najnoviji izveštaj nemačkog izdanja Virtšaft ukazuje da će odluka o kupovini aviona iz prodaje naneti težak udarac nemačkoj industriji naoružanja u nedostatku bilo kakvog prava na održavanje ili domaće proizvodnje delova aviona.
Posle ruske invazije na Ukrajinu, nemački kancelar Olaf Šolc najavio je plan za modernizaciju nemačke vojske, obećavši neverovatnih 100 milijardi evra (112,7 milijardi dolara) iz budžeta za 2022. Očekuje se da će glavni kolač ove alokacije biti usmeren na kupovinu borbenih aviona F-35 od Lokid Martina.
Međutim, prema Saveznom udruženju nemačke vazduhoplovne industrije (BDLI), nemačko Ministarstvo odbrane je pogrešilo što nije zahtevalo uključivanje svoje industrije naoružanja u održavanje, popravku i podršku ovih skupih letelica.
BDLI je dalje ponovio da zemlja rizikuje da ostane gotovo praznih ruku planiranom kupovinom borbenih aviona F-35 i teških helikoptera CH-47F Činuk za više od 16 milijardi evra.
Nemačka vlada je u junu objavila da će kupiti 60 teških helikoptera CH-47F Činuk od američkog Boinga kako bi zamenila rotorkljanu CH-53 Sikorski.
U izveštaju se dalje citira predsednik udruženja Martin Kroel koji je rekao da „novi američki borbeni avioni ili helikopteri za Bundesver stoga ne bi mogli da se održavaju u Nemačkoj, već u drugim evropskim zemljama u mreži američkih oružanih snaga ili američke kompanije Lokid (F-35) ili Boing (Činuk). Ovo stvara opasnu zavisnost."
Generalni direktor Erbas helikoptera, Volfgang Šoder, takođe je kritikovao ishitrenu i nepromišljenu odluku nemačke vlade da uvozi oružje od prekomorskih partnera. Šoder je rekao da to ugrožava ne samo nezavisnost domaće odbrambene industrije već i njenu vojnu tehnologiju.
Ministarka odbrane Kristin Lambreht našla se na udaru kritike zbog "prenagljene odluke" da se pojača borbena sposobnost zemlje bez mnogo obzira na njen vojno-industrijski kompleks.
Takođe je važno napomenuti da Nemačka pruža značajnu pomoć u naoružanju Ukrajini, posebno slanjem sistema PVO IRIS-T i raketnih bacača MARS II. Međutim, to je malo doprinelo smirivanju domaćih nevolja.
NOVAC POTROŠEN NA SAD SE NE VRAĆA
BDLI je takođe istakao ekonomski uticaj odluke jer kupovina odbrambenih giganata sa sedištem u Sjedinjenim Državama kao što su Boing i Lokid Martin ne bi značila nikakav profit za domaću industriju.
Članovi su naglasili da bi uključivanje industrije u određenoj meri obezbedilo finansijske povrate kao i otvaranje radnih mesta.
-Ne radi se samo o održavanju i podršci, već io strateškoj industrijskoj politici, kaže Kroel. Nemačka industrija treba da sedi za stolom ravnopravno „i ne prepušta sve prijateljima u SAD, primetio je on.
Šoder je otišao toliko daleko da je rekao da sve dok ne postoje ugovorni uslovi, Boing neće videti hitnu potrebu da helikopteri uključe nemačku industriju. Ovde je relevantno napomenuti da je održavanje postojeće flote CH-53 u Nemačkoj bilo povereno nemačkoj korporaciji za oružje Rajnmetal.
Prema izveštaju, industrijsko telo BDLI smatra da je neshvatljivo da savezna vlada još nije spremna da uključi svoj sektor avijacije u kupovinu od milijardu evra.
Kroel i druge evropske nacije koje su naručile F-35 čvrsto su se složile o temeljnom razmatranju, održavanju, servisiranju i proizvodnji delova, sa Švajcarskom kao najnovijim primerom.
Ovaj argument drži vodu jer su prilikom potpisivanja ugovora o kupovini borbenih aviona F-35, zvaničnici švajcarske odbrane potpisali i ofset ugovor sa Lokid Martinom, koji „formira osnovu za američkog proizvođača da vodi ofset poslove sa švajcarskom industrijom“.
To znači da bi švajcarske kompanije mogle da dobiju ugovore u iznosu od oko 3 milijarde dolara.
Članovi BDLI su takođe naveli da se u nemačkom ministarstvu odbrane čulo da bi učešće lokalne nemačke industrije moglo da učini proces nabavke složenijim. Pored toga, strahuje da bi američki proizvođači mogli da iskoriste ovo za podizanje cena.
Kroel je priznao da bi integracija njemačkog sektora rezultirala blagim povećanjem troškova nabavke. Međutim, bilo bi neophodno proračunati projekte za ceo period korišćenja. Za teške helikoptere, samo 30% ukupnih troškova bi otišlo na nabavku, dok bi 70% otišlo na održavanje u narednih 30 godina.
Uz to, neće sva planirana investicija od 100 miliona evra otići američkim proizvođačima oružja; prilična suma je izdvojena za evropsku avio-kompaniju Erbas.
Proizvođaču aviona je dato zeleno svetlo za nadogradnju modela Eurofighter za elektronsko ratovanje. Ovo uključuje identifikaciju i neutralisanje neprijateljskog radara. Erbas, koji ima ogromnu fabriku u Bavarskoj, uskoro će iskoristiti prednosti dodatne investicije.
BONUS - NAJAKTUELNIJI VIDEO SNIMCI