RAZLOG ZA RAT? Šta za Rusiju znači blokada Kalinjingrada

Andrijana Nešić 21. 06. 2022. u 00:25

LITVANIJA je u subotu blokirala železnički tranzit neke ruske robe u Kalinjingradsku oblast. Vlasti Vilnjusa su ovaj potez obrazložile navodeći da je u pitanju roba koja je pod sankcijama od strane Brisela zbog rata u Ukrajini, te da stoga više ne može da prolazi kroz teritoriju EU čak i ako putuje iz jednog dela Rusije u drugi, piše RT.

Foto: Profimedia

Zašto je Kalinjingrad važan?

Kalinjingradska oblast je ruska eksklava u Evropi, koja se nalazi između Poljske i Litvanije duž baltičke obale. Njen položaj u srcu Evrope omogućava da se preko nje lako isporučuje ruska robu u bilo koji deo EU. Kao eksklava, ili teritorija koja pripada Rusiji, a koja je geografski odvojena od kopna, trebalo bi da ima potpuni pristup i iz kopnene Rusije, prema međunarodnom pravu. Zbog toga neki analitičari sugerišu da bi se potez Litvanije da blokira pristup Rusiji sopstvenoj teritoriji u izvesnoj meri mogao smatrati casus belli – razlogom za objavu rata. 

Zašto je Litvanija blokirala tranzit?

Prema rečima litvanskih zvaničnika, odluka je doneta nakon što je dobijeno odobrenje Evropske komisije, glavnog upravljačkog tela EU. Mnoge zemlje, uključujući zemlje članice EU, uvele su sveobuhvatne sankcije Rusiji kao odgovor na njenu vojnu operaciju u Ukrajini krajem februara. Evropski blok je, između ostalog, zabranio ulazak niza ruskih dobara u EU. Potez Vilnjusa navodno ima za cilj da sprovede ove zabrane.

Da li je tranzit blokiran za svu robu?

Ne, zabranjen je prolaz samo robi koju je Brisel odobrio. Među njima su sirova nafta i naftni proizvodi, ugalj, metali, građevinski materijali, napredna tehnologija, stakleno posuđe, neke namirnice i đubriva, alkohol itd. Prema rečima guvernera regiona Antona Alihanova, zabrana znači da čak 50 odsto robe koja je namenjena Kalinjingradu može biti blokirana.

Može li blokada dovesti do nestašice snabdevanja u regionu?

Ne nužno, jer je prolaz preko Baltičkog mora još uvek otvoren za Rusiju. Prema rečima zvaničnika iz Kalinjingrada, kao i čelnika većine maloprodajnih lanaca, region je dobro snabdeven hranom i zalihama i neće trpeti zastoje u isporuci tri do šest meseci. Značajan deo mesa, mlečnih proizvoda i ribe se proizvodi u regionu, a prema rečima šefa glavne luke u regionu, Kalinjingrad je čak izvezao nešto kukuruza, pšenice i uljane repice poslednjih godina.

Da li postoji opasnost za turizam/putnički saobraćaj?

Za sada nema pretnje. Dok su putnički vozovi od kopnene Rusije do Kalinjingrada preko Litvanije bili zaustavljeni početkom aprila, četiri velike ruske avio-kompanije održavaju letove Moskva-Kalinjingrad. Dostupni su i morski trajekti, dok izveštaji navode da ruski zvaničnici trenutno rade na pokretanju putničkih morskih ruta preko Baltika.

Pogledajte više