ŽURE DA STIGNU PRE KINEZA: Američka mornarica mora da izvadi srušeni F35 da Peking ne bi dobio dragocene informacije
MORNARICA Sjedinjenih Država pokušava da izvuče svoj najnapredniji borbeni avion iz dubina Južnog kineskog mora, što je izuzetno složena operacija. Analitičari smatraju da će je Peking pažljivo pratiti.
F-35C, jednomotorni stelt lovac i najnoviji mlaznjak u floti američke mornarice, srušio se na nosač aviona tokom rutinskih operacija u ponedeljak.
Ratni avion vredan 100 miliona dolara udario je u pilotsku palubu nosača aviona od 100.000 tona, a zatim pao u more kada se njegov pilot katapultirao, saopštili su zvaničnici mornarice. Pilot i šest mornara su povređeni
Dok je šteta na Vinsonu bila samo površna, mornarica sada ima težak zadatak izvuče F-35 sa dna okeana.
Iako mornarica nije otkrila gde se u Južnom kineskom moru dogodila nesreća, Peking tvrdi da je skoro ceo vodni put od 3,3 miliona kvadratnih milja (3,3 miliona kvadratnih kilometara) njegova teritorija i jača svoje prisustvo izgradnjom i militarizacijom tamošnjih grebena i ostrva. Plovila kineske mornarice i obalske straže stalno su prisutna u vodama Južnog kineskog mora, dok SAD osporavaju kineske teritorijalne pretenzije.
Nije bilo zvaničnog komentara Kine o nesreći, a državni mediji su o tome izveštavali samo citirajući "strane medije". Ali Kina će gotovo sigurno želeti da pregleda srušeni F-35, kažu analitičari.
- Kina će pokušati da locira letelicu i detaljno je ispita koristeći podmornice, i jednu od svojih podmornica za duboko ronjenje - kaže Karl Šuster, bivši direktor operacija u Zajedničkom obaveštajnom centru američke Pacifičke komande na Havajima.
Šuster, bivši kapetan američke mornarice, rekao je da je moguće da Kina smatra da ima pravo i da izvadi avion iz vode na osnovu svojih teritorijalnih zahteva u Južnom kineskom moru.
- Peking može da tvrdi da iz vode izvlači potencijalnu opasnost po životnu sredinu ili stranu vojnu opremu iz svojih teritorijalnih voda - rekao je Šuster.
Ali takva operacija bi predstavljala politički rizik, kaže Kolin Koh, naučni saradnik na školi međunarodnih studija u Singapuru.
- Ako se to desi, to može dovesti do pogoršanja tenzija sa SAD. Ne verujem da Peking ima volje za to - rekao je on.
- Međutim, možemo očekivati da Kinezi prate, motre se i prate svaku američku operaciju spasavanja i popravke - rekao je Koh.
Šuster je rekao da će američka mornarica verovatno zadržati izvesno prisustvo u oblasti gde se veruje da se olupina nalazi, što bi moglo da potraje mesecima, u zavisnosti od toga koliko je duboko avion potonuo.
Američki brodovi za spasavanje putovaće do lokacije 10 do 15 dana, rekao je Šuster, a popravka bi mogla da potraje i do 120 dana.
Na pitanje da li bi SAD mogle samo da unište olupinu torpedom ili eksplozivnim punjenjem, analitičari su rekli da je to malo verovatno, jer to može da ostavi razbacane delove koje svaka zainteresovana strana može da pronađe.
Ovaj pokušaj spasavanja letelice biće treće izvlačenje iz dubina. Prošlog novembra britanski F-35B srušio se pri poletanju sa palube svog nosača aviona u Sredozemno more. Godine 2019. japanski F-35A srušio se u Pacifik. Ali Japan je izvukao samo male delove japanske letelice jer se smatra da je taj avion udario u vodu punom brzinom.
BONUS VIDEO:
DANAS JE 50 GODINA OD VELIKE TRAGEDIJE: Srušio se avion JAT-a, preživela je jedino Vesna Vulović