KINEZI "GAZDE" SUPERBRZINA? Vojni inženjeri sa istoka usavršili sletanje hiperzvučnih dronova
KAKO piše "Hongkong Saut Čajna morning post", kineski vojni inženjeri su pronašli način da bezbedno spuste hiperzvučne bespilotne letelice na standardne piste.
Novine se pozivaju na recenziranu studiju objavljenu u vojnom časopisu "Taktikal misil tehnolodži" od 1. septembra, koja detaljno opisuje kako je stručni tim eksperta Daija Feija sa Univerziteta Peking radeći sa vazduhoplovnim stručnjacima Narodnooslobodilačke vojske usavršio tehnologiju koja stoji iza hipersoničnih sletanja bespilotnih letelica.
- Ako su izveštaji tačni, ovo bi bio ogroman korak za kinesko vazduhoplovstvo i stavio bi zemlju svetlosnim godinama ispred SAD - pišu mediji.
Studija objavljena u "Taktikal misl" pokazuje "šemu sletanja" za bespilotne letelice koje putuju brzinom od pet maha (6.173.444 km na sat)
Na tim supervelikim brzinama, na visini od 25 kilometara, računar bi isključio motor drona 200 km pre sletanja.
Softver nazvan "interfejs za automatsko sletanje", sličan onome koji se nalazi na komercijalnim i vojnim avionima, vršio bi mikroprilagođavanje putanje aviona na osnovu mnoštva promenljivih, poput pritiska vazduha i nadmorske visine. Istraživači su rekli da novi i poboljšani softver pruža "moguće scenarije sletanja" za ovakve bespilotne letelice.
Istraživači takođe otkrivaju da pre prizemljenja bespilotna letelica izvodi "niz suptilnih S okreta" kako bi usporila pre sletanja. Gašenje motora više od stotinu milja pre sletanja dodatno otežava sletanje jer se hipersonični motori aviona teže ponovo pokreću.
Zasad se ne zna na koje se hipersonične letelice odnosi ova mugućnost. Novine podsećaju da se prvi kineski hipersonični dron pod nazivom wuzhen 8 pojavio na vojnoj paradi u Pekingu pre dve godine. Nije jasno da li je Daijev tim uspešno testirao novi softver na terenu.
Dalje se analizira da li bi kineske hipersonične bespilotne letelice mogle pružiti kišobran odbrane oko Južnokineskog mora, Tajvanskog tesnaca i drugih područja protiv američkih stelt lovaca.
KOMERCIJALIZACIJA 2035.
Sa komercijalnog aspekta, tehnologija bi mogla poboljšati buduća sletanja hipersoničnih aviona koji ponovo postaju aktuelni nakon prizemljenja čuvenog "konkorda". Kineski dnevnik naglašava da bi ovi brzi avioni mogli bi da razvoze ljude širom sveta za sat vremena i da budu u komercijalnoj upotrebi već 2035. Zaključuje se kako "nema sumnje da brzo napredujuća Kina dovodi u pitanje američku vazdušnu premoć u 21. veku.