MOSKVI FALI 200.000 RADNIKA: Zbog pandemije korone mnoge ruske kompanije lani otpuštale strane radnike
GRADONAČELNIK Moskve Sergej Sobjanjin izjavio je da je jedan od razloga povećane inflacije manjak broja gastarbajtera.
On objašnjava da je pandemija virusa korona smanjila broj radnika iz inostranstva, a to je uticalo da se podignu cene usluga u raznim sferama privrednog života. Eksperti kažu da će u 2021. godini inflacija u Rusiji biti najveća u poslednjih pet godina i iznosiće oko 6,2 odsto.
- Pošto je zbog virusa korona bio zabranjen rad na gradilištima skoro dva meseca prošle godine, vlasnici mnogih građevinskih kompanija otpustili su radnike, među kojima su većina bili gastarbajteri. Zbog toga su se mnogi morali vratiti kući - kaže Sobjanjin.
On misli da samo Moskvi nedostaje najmanje dvesta hiljada radnika. Nedostatak radne snage oseća se u građevini, ali i u sferi usluga i trgovine. Zbog pomanjkanja broja radnika, povećala se cena rada i vlasti Moskve u tome vide jedan od razloga inflacije.
Bez obzira na probleme sa radnom snagom, vlasti Moskve čine sve da se realizuju planovi na gradnji metroa i glavnih saobraćajnica. U ovoj godini je pušteno 11 novih metro stanica, a do kraja godine bi trebalo da se završi gradnja još devet. Iduće godine bi Moskva trebalo da izgradi još 11 metro stanica.
Po podacima Ministarstva unutrašnjih poslova Rusije, krajem prošle godine broj gastarbajtera u Rusiji se smanjio drastično. U proseku je u Rusiji bilo oko devet miliona gastarbajtera, a na kraju 2020. ih je ostalo oko šest miliona. Uglavnom su to radnici iz biših sovjetskih republika, a najviše iz centralne Azije.
Vratiti veliki broj gastarbajtera u Rusiju nije nimalo lako. To je za radnike veliki trošak, jer se mora doći sa testom i platiti avionska karta, a avio-kompanije su mnogo podigle cene.
Ministarstvo građevinarstva Rusije u julu je predložilo da se organizuju čarter vozovi kako bi se pomoglo radnicima da se za manje novca vrate u Rusiju. Istovremeno bi se moglo dovesti po više od hiljadu ljudi i to bi pomoglo privatnim i državnim kompanijama da dobiju neophodnu radnu snagu.
Radnici nedostaju i na velikim projektima na kojima su angažovane državne kompanije.
Na Transsibirskoj železnici na deonicama koje se još grade, takođe, manjka radna snaga, pa je bilo čak predloga da se angažujuju zatvorenici koji hoće da rade.
Sve manje dolaze i iz Srbije
GASTARBAJTERI za "grube građevinske radove" iz Tadžikistana, Kirgistana i drugih bivših sovjetskih republika su najprivlačniji vlasnicima ruskih kompanija. Oni pristaju da spavaju u kontejnerima i rade za najmanje plate. Srpskih radnika i majstora je sve manje. Investitori smanjuju cenu, pa Srbi koji znaju da rade radije ostaju kod kuće ili odlaze u Zapadnu Evropu.