ZATVORENI ŠOPING CENTRI U HRVATSKOJ: Neradna nedelja gubitak za sve, promet pao za 22 odsto
PRVA neradna nedelja donela je u Hrvatskoj poražavajuće rezultate, jer je promet pao za 22 odsto.
Većina prodavnice i šoping centara odlučili su da iskoriste mogućnost rada 16 nedelja u godini sada, u jeku turističke sezone, ali je ipak došlo do velikih teškoća sa snabdevanjem. Izdato je u celoj zemlji 19 odsto računa manje, a trgovci kažu da je sve to nenadoknadiv gubitak.
Zadovoljna je samo crkva i vladajući HDZ koji je uvođenje neradne nedelje obećao svojim konzervativnim biračima. Crkvene vlasti veruju da će tako u nedelju na mise dolaziti mnogo više ljudi, što prva neradna nedelja nije pokazala. HDZ veruje da će ovim potezom dobiti podršku pred izbore, što je takođe neizvesno.
Nakime, nisu zadovoljni ni trgovci koji će sada imati manje plate, zbog manjeg prometa. A nemogućnost da se kupuje u trgovinama u nedelju odrazilo se i na druge, pa je promet ove nedelje pao za devet odsto, a biće još daleko veći na jesen, kada će na red doći i neradne nedelje u mestima na Jadranu. Stvoriće se i haos, posebno u manjim mestima, jer građani nisu navikli da kupuju unapred, a mnogi planiraju šoping baš u nedelju jer imaju tada više vremena.
Izmena Zakona o trgovini dolazi u osetljivo vreme, kada ionako pada promet u prodavnicama sa hranom, zbog divljanja cena koje niko ne može da zaustavi. Mnogi Hrvati odlučuju se na odlazak u susednu Sloveniju, Mađarsku i BiH gde je sve jeftinije, a kada su im zatvorena vrata šoping centra biće još više odlazaka. Najgore će u Hrvatskoj proći male trgovine koje su i do sada teško poslovale, a jedina koja je do nedavno u Zagrebu radkila od 0 do 24 časa zatvorena je uoči uvođenja neradne nedelje.
Kupovne navike Hrvata teško da će se menjati, pa ne stoji argument donosioca zakona da je tako u Austriji i Nemačkoj. Građani tih zemalja žive u mnogo uređenijom sistemu i kod njih je tradicija da se ne radi nedeljom, ali to u Hrvatskoj teško prolazi. Gnevni su i mnogi koji i dalje moraju da rade, jer to zahteva specifičnost njihovih poslova i tvrde da nije fer da se ograničava trgovina, umesto da je nađeno rešenje da se sve zaposlene bolje plati i da imaju prilike zaposlenima omogućiti zamene za nedelju.
Svi se međutim slažu da odluka o neradnim nedeljama nije rezultat ekonomskih analiza i zaštite trgovaca da imaju više vremena za porodice, već da je funkciji političkih poteza. Crkva je godinama vršila pritisak na hrvatske vlasti, ali je uvek prevladao baš ekonomski interes. Sada je doneto polovično rešenje, jer će zaposleni u trgovini ipak raditi 16 nedelja, a ukupno će svi zabeležiti loše rezulate u prometu.
Kada prođe turističa sezona problemi će tek doći, što pokazuju rezultati prve neradne nedelje.