IPAK SU VIDELI LETELICU NA RADARU: Ministarstvo odbrane Hrvatske - "ušla u vazdušni prostor u 22:57"
MINISTAR odbrane Hrvatske Mario Banožić izjavio je danas da je bespilotna letelica koja se srušila u Zagrebu bila uočena na radarima i da je praćena od ulaska u hrvatski vazdušni prostor.
- Posade na radarskim sistemima su uvek na visokom stepenu spremnosti, kao i protivvazdušna odbrana. Imamo protivvazdušnu odbranu, ona ima određena ograničenja i to nam je glavni prioritet - rekao je Banožić na vanrednoj konferenciji za novinare u Zagrebu.
Banožić je kazao da je letelica oko 22.57 ušla u Hrvatsku iz Mađarske, da se kretala brzinom od 700 kilometara na čas i da je u hrvatskom vazdušnom prostoru bila sedam minuta pre pada.
- Moramo uporediti signale radarskih sistema, da li je trebalo biti izdato upozorenje ili se radilo o skupljanju podataka - naveo je Banožić.
On se složio sa ocenom hrvatskog predsednika Zorana Milanovića da je reč o ozbiljnom incidentu, ali da nije bio usmeren prema Hrvatskoj, i dodao da je u toku istraga koja "ukazuje na određene zaključke".
Na pitanje zašto nije reagovano kada je letelica uočena na radarima, Banožić je upitao "šta bi realno mogli da naprave u vremenu od sedam minuta".
Načelnik Glavnog štaba Oružanih snaga Hrvatske, admiral Robert Hranj kazao je da avioni MIG nisu podignuti kada je letelica uočena na radaru.
- Incident je ozbiljan. Puno smo saznali, ali sledi intenzivna istraga - dodao je Hranj. Povodom vrste bespilotne letelice, Hranj je rekao da je reč o staromodnim letelicama iz prošlog veka koje su bile rasprostranjene u oružanim snagama SSSR.
Naveo je da bez detaljne analize ne želi da spekuliše čija je letelica. Hranj je ocenio da hrvatska protivvazdušna odbrana ima nedostatke i da su u planu ulaganja, i ukazao da je Hrvatska u protivvazdušnom smislu deo šireg NATO sistema. Upitan o spekulacijama da je na letelici bilo naoružanja, Hranj je kazao da prve informacije ne govore u prilog toj tezi.
Oglasila se i Hrvatska kontrola vazdušnog saobraćaja (HZKP) koja je navela da bespilotna letelica nije imala transponder i da je ta institucija zato nije detektovala sekundarnim radarima koji se koriste za kontrolu aviona.