PITANJE PODELJENIH ŠKOLA U VUKOVARU: Srpska deca će slušati nastavu na hrvatskom jeziku?
ISTRAŽIVANjE pod nazivom “Grad zarobljen politikom” u Vukovaru pokazalo je da se 73,2 posto Srba i 79,6 posto Hrvata slaže da je najbolje da deca većine i manjina idu u iste razrede, ali da manjine odvojeno uče materinski jezik, istoriju, geografiju, muzičko i likovno.
Gradonačelnik Vukovara Ivan Penava inicirao je zajedničke škole za svu decu, Srbe i Hrvate, ali se nije se izjasnio prema kojem modelu jer manjine imaju zagarantovano pravo školovanja na svom jeziku na jednom od tri modela.
Njegov zamenik Marijan Pavlicek spomenuo je samo C model nastave, što znači da bi sva deca pohađala nastavu na hrvatskom jeziku uz dodatne sate manjinskog jezika i kulture.
Iz Zajednickog veća opština s većinskim srpskim stanovništvom neće podržati Penavinu inicijativu.
Profesorka socijalne psihologije s Filozofskog fakulteta u Zagrebu Dinka Corkalo Biruški 20 godina bavi se istraživanjem podeljenih škola u Vukovaru.
Među njenim poslednjim istraživanjima i istraživanje “Integracijski procesi većine i manjine u etnički mešovitim zajednicama”, koje je finansirala Hrvatska zadužbina za nauku, pokazalo je da među ucenicima i roditeljima srpske, češke, italijanske i mađarske manjine u školama prevladava model A, u kojima se sva nastava odvija na jeziku i pismu manjina, kao i većine iz Vukovara, Daruvara, Istre i Baranje.
Istraživanje “Grad zarobljen politikom” u Vukovaru pokazalo je da se s tvrdnjom da je najbolje da deca većine i manjina idu u iste razrede, ali da manjine odvojeno uče materinski jezik, istoriju, geografiju, ii predmete muzičkog i likovnog obrazovanja (model B) slaže 73,2 posto Srba i 79,6 posto Hrvata, dok se s modelom A slaže 53 posto Srba i 40,3 posto Hrvata. Ali C model ima podršku Hrvata i Srba.
Sredinom maja, naime, Penava je pokrenuo inicijativu o spajanju škola za decu većine i manjine u Vukovaru, o čemu je govorio i tokom izborne kampanje uoči lokalnih izbora u Hrvatskoj.
Penava kaže da roditelji ne biraju model školovanja, već da je to nametnula politika i da to nigde javno ne piše.
U Ministarstvu obrazovanja, međutim, tvrde drugačije i navode da postoje tri modela za škole u kojima ima manjina i da od interesa roditelja zavisi koji će se model organizovati u nekoj školi.
Ministar unutrašnjih poslova Davor Božinović je reagujući na inicijativu Penave ranije upozorio da je to pitanje o kojem treba ozbiljnije razgovarati.
- Ono što nam treba u Hrvatskoj je da se spuštaju tenzije, bile one međunacionalne, socijalne ili političke, jer pred nama su veliki izazovi - poručio je tada Božinović.