AVIONI NA VODONIK: Budućnost letova i opstanka Zemlje
DA li postoji pogonsko gorivo koje može sačuvati planetu od zagađenja? Veruje se da upravo vodonik kao gorivo može da osigura čiste letove, ali će svakom aerodromu biti potrebna infrastruktura za prevoz ovog gasa /ali u tečnom stanju/ i punjenje aviona, što će zahtevati velika ulaganja.
Avionski prevoz globalnom zagrevanju doprinosi s tri i po odsto. Sa dva odsto taj oblik transporta doprinosi emisijama ugljen-dioksida (CO2) koji proizvodi čovek. Na avione otpada 12 posto emisija CO2 od svih grana prevoza zajedno. To znači da je 915 miliona tona CO2 u 2019. godini prouzrokovao avionski prevoz, od ukupno 43 milijarde tona, koliko ljudi proizvedu ugljen-dioksida godišnje, prenosi Večernji list.
Nulta emisija CO2
S obzirom na svu silu regulative kojom se smanjuju emisije gasova staklene bašte, prirodno je da i avionska, poput automobilske industrije, pronađe put do nulte emisije. I to nije baš jednostavno, jer je avionski prevoz vrlo efikasan, pa prenese 35 posto vrednosti robe godišnje u svetu. A reč je o samo 0,5 posto ukupnog volumena prevoza, što znači da se avionima prevoze zaista najvrednije stvari. No ozbiljni pomaci su već napravljeni, pa su današnji avioni 80 posto štedljiviji od onih koji su nebo parali ’60-ih godina.
To i dalje nije dovoljno, pogotovo ne za letove duže od 1500 km, za koje nema nikakve alternative u drugim oblicima prevoza. Na te letove otpada oko 80 posto emisija CO2 u avionskom prevozu. Ipak, ponuđeno je rešenje – vodonik. „Erbas“ je tako nedavno predstavio tri koncepta prvih svetskih komercijalnih aviona s nultom emisijom, koji bi mogli da počnu da se koriste 2035. godine. Svaki koncept je zapravo drukčiji pristup letu s nultom emisijom. No sva tri koncepta se oslanjaju na vodonik kao pogonsko gorivo, jer u „Erbasu“ čvrsto veruju da im vodonik može osigurati čist let.
Najveći od tih koncepata predstavljenih pod imenom ZEROe jeste mlazni putnički avion kapaciteta 120-200 putnika, a dosega više od tri hiljade kilometara. Tečni vodonik drži se u skladištima iza posebnih pregrada. Drugi avion je namenjen udaljenostima od 1.500 kilometara, koji umesto mlaznih motora koristi turboprop. I onda je tu najinovativniji koncept u kojem su krila zapravo deo trupa. Ovaj avion moći će da primi do 200 putnika, a oblik mu dopušta skladištenje vodonika i konfiguraciju kabine na različite načine.
Međutim, u „Erbasu“ napominju da će aerodromu biti potrebna infrastruktura za prevoz vodonika i punjenje kako bi se mogle zadovoljiti potrebe svakodnevne eksploatacije. I to će teško moći da se postigne bez potpora svake od država koja bi želela na nekom svom aerodromu da gleda avione ovakvog tipa. Međutim, tek nekoliko dana pošto je „Erbas“ predstavio svoje koncepte, objavljeno je da je nebom iznad Velike Britanije doista i leteo jedan komercijalni avion s pogonom na vodonik.
(Sputnjik)