UŽIVAJTE SA DETETOM: Povedite mališana u šetnju slušanja
Da li ste nekada čuli za šetnju slušanja? To je, naučno potvrđeno, veoma dobra aktivnost za decu, hodanje samo nalik na običnu šetnju, tokom kog, slušanjem, vaš mališan pokušava da se fokusira na zvukove koje čuje oko sebe. Kada zaista počne da sluša pozadinske zvukove, shvatiće koliko toga što se dešava oko njega može da primeti samo kada obrati pažnju.
Šetnja slušanja je takođe odličan način da se vi i vaše dete fokusirate na ono što se trenutno događa, iz trenutka u trenutak. Ovo se naziva majndfulnes, odnosno puna svesnost trenutka, i veoma je važno razviti je kod svakog od nas, bez obzira na uzrast. Pomoću dobro razvijene svesnosti vaš maleni će se lakše nositi sa stresom u igri, učenju, a kasnije i tokom posla, na radnom mestu.
Šta vam je potrebno za šetnju slušanja? Samo da imate gde da se prošetate. Možete otići bukvalno bilo gde. Poznata mesta su često dobar izbor za početak, jer vaše dete može da sluša i čuje stvari koje ranije nije ni primetilo, na znanom mu terenu.
A evo kako se sprovodi ova aktivnost… Pitajte svoje dete kuda bi želelo da hoda. Možete izabrati mesto u blizini, ili, ako imate vremena, da isplanirate šetnju oko velikog žbunja, u rezervatu prirode, šumi ili botaničkoj bašti, na plaži... Prirodni zvuci poput šuštanja lišća, talasa, peska pod nogama i pesme ptica biće veoma prijatni i opuštajući za oboje. Dok uživate hodajući, razgovarajte sa detetom o tome kako da pažljivo sluša dok ste u šetnji. Možete, za početak, pitati svog mališana koje zvukove očekuje da čuje i zbog čega. Bićete zadivljeni njegovim razmišljanjem i povezivanjem stvari.
Zaustavljajte se često, i to činite na različitim mestima. Zatim zajedno zažmurite. Nakon nekoliko momenata pitajte svog malenog saputnika šta sve može da čuje. Pustite ga da se koncentriše na to, koliko god mu je vremenski potrebno. Obratite pažnju na zvukove, kako one bliske, tako i udaljene. Razgovarajte o tome koliko su glasni zvuci, neka vam dete poređa, na skali jačine, svaki od njih. Recite mu da pokuša da vam kaže koliko su, u metrima, od vas udaljeni ti „proizvođači zvukova“. Zatim pričajte o tome šta ih pravi. Da li ih proizvode ljudi ili mašine? Ili su to prirodni zvukovi poput vetra ili ptica? Pustite dete da preuzme vođstvo, neka vam predloži šta ćete sledeće da radite tokom šetnje. Prestanite kada mu bude dosta, da mu ne bi postalo dosadno i odbojno, pa se zabavite hodajući zajedno kući.
Lako možete šetnju slušanja prilagoditi deci različitog uzrasta. Mlađoj ovu aktivnost možete učiniti zabavnom tako što ćete ih ohrabriti da kopiraju neke od zvukova koje čuju. Zabavite se proveravajući da li vaš naslednik ume da ispušta zvuk poput detlića, šuštanja lišća ili motora automobila. Začikavajte ga da ih oponaša i pokretima, recimo da leti kao avion, šireći ruke. Onda neka pokuša da svoj korak napravi tako da zvuči čas glasnije, čas tiše i mekše. Smislite i neku pesmicu koja će pratiti takvo simpatično koračanje. Starijoj deci biće veoma zabavno da nacrtaju zvučnu mapu nakon šetnje. Na nju bi, različitim bojama i simbolima, trebalo da unesu kuda su hodala i šta su sve čula usput. Ovo je, uz razvijanje kreativnosti, odlična vežba pamćenja.
Kada vam zvučne šetnje postanu rutina, nastavite da ih sprovodite u različitim vremenskim uslovima i godišnjim dobima. Neka vaš mališan vodi dnevnik u kom će zapisivati razlike u zvucima koje čuje u toku šetnje, u zavisnosti od vremenskih okolnosti i mesta na kojima se nalazi. Trebalo bi što bolje i preciznije da opiše sve. Videćete, za tren oka napravićete od svog deteta pravog prirodnjaka koji će želeti da sve više vremena provodi napolju, kako bi uvežbavao svoje novostečene sposobnosti slušanja i proširivao spisak zvukova u dnevniku, svojoj maloj šetačkoj enciklopediji.