ČUVENO REMEK-DELO ,,MONA LIZA" KRIJE JOŠ JEDNU TAJNU: Šta je to plumbonakrit i čemu je služio Leonardu da Vinčiju?
,,MONA LIZA" je odala još jednu tajnu: koristeći rendgenske zrake da bi zavirili u hemijsku strukturu sićušne trunke tog proslavljenog umetničkog dela, naučnici su stekli novi uvid u tehnike kojima je Leonardo da Vinči naslikao taj revolucionarni portret žene sa zagonetnim osmehom, kako prenose agencije.
Recept za uljanu boju koji je Leonardo koristio kao osnovni sloj za pripremu panela od drveta topole, izgleda da je bio drugačiji i sa posebnim karakterističnim hemijskim sastavom za "Mona Lizu", otkrio je tim naučnika i istoričara umetnosti iz Francuske i Velike Britanije.
"On je voleo da eksperimentiše, a svaka od njegovih slika je tehnički potpuno drugačija", rekao je Viktor Gonzales, vodeći autor studije i hemičar u najvećem francuskom istraživačkom telu, CNRS. Gonzales je proučavao hemijski sastav desetina dela Leonarda, Rembranta i drugih umetnika.
"U ovom slučaju, zanimljivo je videti da zaista postoji specifična tehnika za osnovni sloj 'Mona Lize' ", rekao je on za medije.
Istraživači su našli retko jedinjenje "plumbonakrit" u Leonardovom prvom sloju boje. To otkriće je, rekao je Gonzales, prvi put potvrdilo ono što su istoričari umetnosti ranije samo pretpostavili: da je Leonardo najverovatnije koristio prah olovnog oksida da zgusne smesu osnovne boje i pomogne da se osuši dok je počinjao da radi na portretu žene koja sada gleda iza zaštitnog stakla u Muzej Luvr u Parizu.
Karmen Bambah, specijalistkinja za italijansku umetnost i kustoskinja u njujorškom Metropoliten muzeju umetnosti, koja nije bila uključena u studiju, nazvala je istraživanje "veoma uzbudljivim" i rekla da su svi naučno dokazani novi uvidi u Leonardove tehnike slikanja "izuzetno važna vest za svet umetnosti i naše globalno društvo".
Nalaženje "plumbonakrita" u "Mona Lizi" svedoči o "Leonardovom duhu strastvenog i stalnog eksperimentisanja kao slikara - to je ono što ga čini bezvremenskim i modernim", rekla je Bambah.
Fragment boje iz osnovnog sloja "Mona Lize" koji je analiziran, bio je jedva vidljiv golim okom, ne veći od prečnika ljudske dlake, i uzet je sa gornje desne ivice slike.
Posle Leonarda, holandski majstor Rembrant je možda koristio sličan recept kada je slikao u 17. veku. Gonzales i drugi istraživači su i ranije nalazili "plumbonakrit" u njegovim radovima.
"To nam takođe govori da su se ti recepti prenosili vekovima", rekao je Gonzales.
Smatra se da je Leonardo rastvorio prah olovnog oksida koji ima narandžastu boju, u lanenom ili orahovom ulju zagrevanjem smeše da bi napravio gušću pastu koja se brže suši.
"Ono što ćete dobiti je ulje koje ima veoma lepu zlatnu boju", rekao je Gonzales. "Teče kao med".
"Ima mnogo, još mnogo stvari koje treba otkriti, sigurno. Jedva smo zagrebali površinu", rekao je Gonzales.
(Nacionalna geografija)
BONUS VIDEO: PAMTE JE PO ĐEKNI: Glumica Ljiljana Kontić preminula je 2005. godine i sahranjena pored svog Gidre