ESG IZVEŠTAVANJE: Biznis i odgovornost
ESG izveštavanje je proces kreiranja i objavljivanja izveštaja od strane kompanije o uticaju koji ima na životnu sredinu, društveno okruženje, kao i o načinu na koji upravlja organizacijom.
ESG (eng.Environmental, Social and Governance) se odnosi na skup faktora koji se tiču životne sredine (E), društvenih (S) i upravljačkih (G) pitanja koje kompanije uzimaju u obzir pri upravljanju svojim poslovanjem, a investitori prilikom ulaganja, u pogledu rizika, uticaja i mogućnosti koje ovi faktori nose.
U današnje vreme održivost životne sredine i društveno odgovorno ponašanje sve više postaje ključ bolje budućnosti svih nas, a implementiranje ESG principa i uspostavljanje održivog poslovanja kompanija postaje gotovo imperativ
ESG izveštavanje obuhvata kvalitativna obelodanjivanja vezana za navedena tri elementa, ali i kvantitativna merenja, kao i poređenje ostvarenih performansi kompanije sa prethodno definisanim ESG rizicima, prilikama i strategijama.
Kreiranje ESG izveštaja često može biti izazovno, obzirom da kompanije prethodno moraju utvrditi na koji način, koje ESG informacije i koje indikatore će meriti i komunicirati.
Ključni elementi ESG izveštavanja
ESG izveštaj sadrži 3 ključna elementa:
Element zaštite životne sredine obuhvata širok spektar tema kao što su klimatske promene, korišćenje prirodnih resursa, zagađenje životne sredine, upravljanje otpadom uključujući i elektronski otpad, emisiju CO2, prilike za korišćenje i investiranje u čistu tehnologiju, obnovljivu i zelenu energiju.
Društveni element obuhvata teme kao što su ljudski resursi, zdravlje i sigurnost na radu, razvoj ljudskih resursa, sigurnost i kvalitet proizvoda, privatnost i zaštita podataka, odgovorno investiranje, lanac snabdevanja, društveno odgovorno ponašanje, prilike za pristup finansiranju i zdravstvenoj zaštiti.
Upravljački element obuhvata teme kao što su poslovna etika i kultura, vlasnička struktura, plate direktora, raznolikost upravnog odbora u smislu godina, pola, edukacije i profesionalnog iskustva, anti-monopolska praksa, anti-korupcijsko delovanje, poreska i računovodstvena transparentnost.
Evropske kompanije uviđaju da posvećenost održivosti garantuje dugoročni rast jer se potrošači sve više opredeljuju za proizvode kompanija koje podržavaju razvoj zajednice i koje brinu o životnoj sredini.
Radimo na postizanju održive budućnosti
Kriterijumi u oblasti zaštite životne sredine, socijalne politike i korporativnog upravljanja (ESG kriterijumi) nisu tek puki kriterijumi koje treba ispuniti i što pre precrtati sa spiska obaveza. Ispunjavanjem ESG kriterijuma organizacija bitno doprinosi promenama koje su značajne kako za samu organizaciju tako i za čitav svet. Ispunjavanje ESG kriterijuma označava stvaranje održivih rezultata u borbi za zaštitu životne sredine i dobrobit društva, kao i inkluzivno i odgovorno upravljanje kompanijom.
Evropsko iskustvo
Evropske kompanije uviđaju da posvećenost održivosti garantuje dugoročni rast jer se potrošači sve više opredeljuju za proizvode koji podržavaju razvoj zajednice i nisu štetni po životnu sredinu.
Poslovanje u skladu s ciljevima održivog razvoja pomaže prevazilaženju savremenih socioekonomskih, kao i izazova koji se tiču životne sredine. Održivost i prelazak na sigurnu, klimatski neutralnu i cirkularnu ekonomiju, prepoznati su kao ključni ciljevi za osiguranje dugoročne konkurentnosti ekonomije Evropske unije, što je i potvrđeno Pariskim klimatskim sporazumom, koji je stupio je na snagu 2016. godine. Nadovezujući se na ciljeve prepoznate Pariskim sporazumom, 2020. godine Evropska komisija usvojila je Evropski zeleni dogovor, u kojem se preciznije postavljaju principi za postizanje održivosti ekonomije Evropske unije – pretvaranjem klimatskih i ekoloških izazova u prilike.
Sve veća očekivanja u pogledu transparentnosti
18.000 kompanija u EU obuhvaćeno je obavezom izveštavanja o održivosti.
49.000 kompanija koje čine 75% prometa na tržištu EU biće u obavezi da izveštava od 2024. godine.
Praksa ESG izveštavanja u Srbiji
U Srbiji praksa izveštavanja o održivosti počinje nakon 2000. godine i u tesnoj je vezi sa intenzivnim razvojem koncepta društveno odgovornog poslovanja. Prvi izveštaji o održivosti po međunarodno priznatim metodologijama, kao što je GRI, u Srbiji se pojavljuju od 2008. godine. Iako ne postoji objedinjena evidencija, procena je da je do sada, na dobrovoljnoj bazi, dvadesetak velikih kompanija u Srbiji imalo praksu izdavanja izveštaja o održivosti.
Kompanije vredne poverenja, odgovorne i transparente
Najnovije ankete pokazuju da su kompanije sa ESG reputacijom prepoznate kao kompanije vredne poverenja, odgovorne i transparente, što vodi ka povećanju lojalnosti i zadovoljstva kupaca, a posledično i povećanju prihoda.
Zaposleni su motivisaniji
Zaposleni u kompanijama koje sprovode ESG izveštavanje su zadovoljniji jer osećaju i razumeju svrhu posla kojim se bave. Te kompanije su posvećene kreiranju pozitivnog i odgovornog radnog okruženja, uključujući bolje uslove rada, pravednije uslove plaćanja zaposlenih i kulturu prihvatanja različitosti. Ovo dovodi do povećanog angažovanja i produktivnosti zaposlenih.
Koje kompanije najčešće objavljuju ove izveštaje?
Najčešće velike kompanije sastavljaju i objavljivuju ESG izveštaje, a uglavnom su to kompanije koje posluju u energetski intenzivnim sektorima, prerađivačkoj industriji, odnosno kompanije koje žele da održe konkurentnost u evropskom lancu snabdevanja.