AFRIKA POSTALA NOVI CENTAR ODRŽIVE MODE: Evo šta to zapravo znači
TREND održive mode postaje sve popularniji usled povećanja svesti o negativnom uticaju "brze mode" na našu planetu kako kod korisnika, tako i kod modnih brendova.
Osim prednosti koje održiva moda poseduje, ona može da dovede i do društvenih promena, a Afrika se sve više prepoznaje kao novo središte ove inicijative.
Šta je održiva moda?
Održivost u modi radi na smanjenju negativnog uticaja brze i masovne proizvodnje na životnu sredinu i ekonomiju sa fokusom na korišćenje eko-materijala, dobru etiku kompanije, smanjenje otpada prilikom proizvodnje i poštovanje prava radnika.
To obuhvata svaku fazu u proizvodnji, od samog dizajna i distribucije do upotrebe od strane korisnika kako bi se stvorila ravnoteža potrebe kod tržišta i zaštite prirodnih resursa.
Upotreba eko-materijala kao što je organski pamuk ili bambus, čak i reciklirani materijali poput polijetara smanjuje emisiju ugljen-dioksida u atmosferi, smanjuje zagađenje i prekomernu potrošnju resursa kao što su struja i voda.
Određeni modni brendovi pokrenuli su "Upcycling" i "Zero Waste" incijative, gde se stari komadi odeće koriste prilikom proizvodnje novih do apsolutnog maksimuma, i time smanjuje količinu otpadnog materijala na deponijama.
Ono što je bitno naglasiti je da etička proizvodnja spada takođe u ključnu komponentu održive mode. Ovo podrazumeva poštovanje prava radnika, sigurnost i dostojanstvene uslove rada, pravičnu platu i unapređenje socijalnih standarda u industriji.
Afrika kao primer dobre prakse
Decenijama Afrika je postala glavno odlagalište tekstilnog otpada, posebno kad je u pitanju polovna garderoba. Ona je završavala često na deponijama, usled čeka je stvorena ozbiljna ekološka kriza.
Poslednjih godina, Afrika je počela da razvija inovativno tržište održive mode tako što koristi reciklažu materijala i proizvodi eko-tkanine.
Takođe se ulaže u održive poslovne modele kako bi se smanjila zavisnost uvoza tekstilnog otpada i povećala upotreba resursa od lokalnih proizvođača.
Gana, Nigerija i Južnoafrička Republika postale su pravi primeri dobre prakse tako što su lokalni dizajneri i brendovi prepoznali prednosti recikliranog materijala, bambusa i pamuka.
Jedan brend postao je viralan na društvenim mrežama tako što je iskombinovao tradicionalne afričke tekstile i eko-materijale kako bi kreirao jedinstvenu liniju koja u isto vreme promoviše i kulturu ove zemlje.
Kao takva, Afrika postaje ozbiljan igrač u globalnoj modnoj industriji, te sve više zemalja prepoznaje njihov potencijal u ovoj oblasti time što postavljaju temelje promene u lancima snabdevanja i transparentnošću i etičkim pristupom šire svest o održivosti na svetskom nivou.
Budućnost modne industrije
Kroz inovacije u ovoj oblasti ne smanjuje se samo ekološki otisak već se stvaraju nova tržišta i ekonomske mogućnosti. Proizvodnja održivih proizvoda dovodi do ekonomske stabilnosti, otvara nova radna mesta i razvija lokalnu ekonomiju i time zemlje svojim rešenjima koja balansiraju ekološke društvene i ekonomske potrebe stvaraju održivi sistem proizvodnje i potrošnje na globalnom nivou.