Ulaganje u društveno odgovorno poslovanje

Kristina Špirković 27. 04. 2023. u 10:00

DRUŠTVENO odgovorno poslovanje (Corporate Social Responsibility ) CSR je vrsta samoregulacije koja pokazuje odgovornost i posvećenost kompanije unapređenju društvenog i ekološkog blagostanja zajednica i društva u celini.

Foto freepik

Filantropsko usmerenje kompanija i njihova težnja da se bolje povežu sa zajednicom, pozitivan su korporativni trend koji sa godinama jača. Tako se u Forbsovoj listi CSR prioriteta u 2022. kojima se lideri različitih industrija upravljaju u svojim aktivističkim poduhvatima navodi da je „globalno davanje“ u porastu. To u praksi znači da kompanije sve češće podržavaju dobrotvorne organizacije, sponzorišu projektne ideje i javne kampanje koje osvešćuju građane o važnim temama i pozivaju na akciju zajedničkog unapređivanja stanja u društvu.

Međutim, samo retki su uspeli da odneguju internu poslovnu kulturu u kojoj su zaposleni motivisani da se volonterski pridružuju javnim akcijama i dele kolektivnu aktivističku svest, da očuvaju poverenje korisnika i kupaca i osluškuju potrebe zajednice u kojoj posluju podržavajući izgradnju boljeg sveta za sve u njoj na različite načine.

Foto Shutterstock

Svi akteri u društvenoj zajednici - država, privredna društva, lokalna zajednica, građani, nevladine organizacije imaju deo odgovornosti prema društvu.

Prednosti korporativne društvene odgovornosti

Primenom koncepta društveno odgovornog poslovanja kompanije postižu:

podizanje ugleda i reputacije, unapređenje odnosa između zaposlenih i rukovodilaca, bolje odnose u korisničko-isporučilačkom lancu, povećanje produktivnosti i profitabilnosti, veću konkurentnost, veću lojalnost potrošača/korisnika.

 - Koristi koje kompanije imaju od CSR aktivnosti su višestruke: to su, pre svega, bolja reputacija, produktivni zaposleni, lojalni potrošači... Međutim, ono što je ključno kako bi kompanija osetila ove koristi, jeste posvećenost principima društveno odgovornog poslovanja u dužem vremenskom periodu. Samo kompanije koje su zaista spremne da se posvete i obavežu, mogu očekivati uspeh u budućnosti - rekao je Neven Marinović, izvršni direktor FPL Srbije i Smart kolektiva.

Kompanije koje implementiraju CSR se distanciraju od konkurencije i u očima potrošača imaju prednost. Pozitivna slika u očima potrošača nema cenu.  

Foto Milena Anđela

Primeri korporativne društvene odgovornosti u svetu

Jedna od najrasprostranjenijih vrsta korporativne društvene odgovornosti u svetu su filantropske delatnosti.

Tako, primara radi, Kompanija Vels Fargo donira do 1,5% svog prihoda u dobrotvorne svrhe svake godine za više od 14.500 neprofitnih organizacija kroz filantropiju, kao što su banke hrane i inkubatori (nauka o biljkama i obnovljiva energija) kako bi se ubrzalo tržište za start-up.
 

Kao odgovor na pandemiju COVID-19, kompanija je donirala 6,25 miliona dolara za podršku domaćem i globalnom odgovoru. Ovo uključuje milion dolara za CDC fondaciju, 250.000 dolara Međunarodnom medicinskom korpusu u 30 zemalja i 5 miliona dolara za napore na lokalnom nivou za rešavanje potreba zajednice.

Slavlje pored lika Flojda zbog presude / Foto AP

TOMS: Od davanja cipela do ulaganja 1/3 profita

Misija TOMS-a je bila da donira par cipela za svaki par koji proda, što je rezultiralo donacijom od preko 100 miliona pari cipela deci kojoj je to potrebno. Dobit je korišćena za pomoć slabovidima obezbeđujući naočare na recept i medicinske tretmane, obezbeđujući „sigurnu“ vodu za piće i izgradnju preduzeća u zemljama u razvoju za otvaranje radnih mesta.

Pošto je kompanija bila izložena kritikama nevladinih organizacija zbog stvaranja zavisnosti od besplatnih cipela i kolapsa lokalne industrije za proizvodnju obuće, TOMS je ponovo procenio svoju strategiju. Umesto da se fokusira na besplatne cipele, kompanija sada donira jednu trećinu svog profita kampanjama na lokalnom nivou. Ovo uključuje Fond za davanje COVID-19 i kampanje za rasnu pravdu kao što je Black Lives Matter.

-Naučili smo da je davanje cipela, vida i bezbedne vode više od jedne decenije bio neverovatan početak – pravi početak – za stvaranje značajnih promena. Ali, odluka da se umesto toga daju grantovi za uticaj će omogućiti našoj zajednici da učini još više. Umesto da dajemo cipele, mi dajemo 1⁄3 našeg profita. Drugim rečima, 1 dolar za svaka 3 dolara koje zaradimo, što je otprilike onoliko koliko kompanija može dati dok još uvek drži svetla upaljena, stoji u Izveštaju o uticaju TOMS-a 2019-2020.

Korporativna društvena odgovornost u Srbiji

I u našoj zemlji sve je više kompanija koje ulažu u društveno odgovorne projekte. Naš dnevnik imao je zadovoljstvo da ove godine, u okviru tradicionalne akcije „Najplemenitiji podvig“, dodeli specijalne plakete udruženjima i kompanijama koje godinama kontinuirano pomažu druge i podstiču na plemenita dela.

Dobitnici plakete su udruženja NURDOR i „Budi human“, kao i kompanije NIS, Mocart i Pink grupa. 

„NIS je jedan od lidera društvene odgovornosti u Srbiji. Od 2009. godine naša kompanija je u društveno odgovorne projekte i podršku profesionalnom i omladinskom sportu uložila više od 4,9 milijardi dinara. Uspešnom realizacijom ovih projekata pokazali smo da smo pouzdan partner zajednici, posebno u onim oblastima koje su ključne za njen dalji razvoj, kao što su javno zdravlje i socijalna zaštita, obrazovanje i nauka, zaštita životne sredine, kultura i sport. Posebnu pažnju i podršku pružamo mladima, koji su uvek u fokusu naših aktivnosti“, rekao je Vadim Smirnov, zamenik generalnog direktora NIS-a primajući priznanje „Večernjih novosti“.

FOTO: Novosti

Za NIS to nije bilo jedino priznanje. Naime, ova kompanija je dobila i nagradu za najbolju društveno odgovornu kampanju koju dodeljuje magazin „Diplomacy&Commerce“. NIS-u je nagrada dodeljena za kampanju „Da se nove nade rode“ koju je kompanija sprovela tokom 2022. godine.

Foto: Promo

 

Ova kampanja sprovedena je u skladu sa nacionalnim prioritetom – povećanjem nataliteta, a u cilju unapređenja uslova za rad zdravstvenih ustanova u oblasti reproduktivnog zdravlja i pružanja podrške parovima u procesu vantelesne oplodnje. Tokom kampanje „Da se nove nade rode“ NIS je ukupno podržao 40 zdravstvenih ustanova u više od 30 gradova i opština u našoj zemlji. 

Ovi primeri rađaju nadu da će se još veći broj kompanija uključiti u društveno odgovorne aktivnosti.

Pogledajte više