NAUKA REŠAVA PROBLEME: Izabrani pobednici takmičenja srednjoškolskih timova
POBEDNICI drugog STE(A)M izazova u Srbiji su RePET3D iz Tehničke škole Pirot, Trešformers iz Gimnazije u Smederevskoj Palanci, Smartanci iz Tehničke škole Rade Metalac iz Leskovca i Gimnazija eko tim (GET) iz Gimnazije Vrnjačka Banja.

Foto: Ministarstvo prosvete
Njihova rešenja za primenu nauke, tehnologije, inženjerstva, umetnosti i matematike, odnosno STE(A)M disciplina, za rešavanje lokalnih problema, odabrana su kao najbolja u konkurenciji osam timova u finalu ovog takmičenja koje je održano u Palati Nauke u Beogradu.
Tim "RePET3D" iz Pirota osmislio je rešenje za smanjenje plastičnog otpada i podsticanje održivog korišćenja resursa. Rešenje obuhvata sistem za prikupljanje PET ambalaže, njenu preradu u plastični filament, koji se zatim koristi za 3D štampu u obrazovne i praktične svrhe.
"Trešformers" iz Smederevske Palanke problem nepravilnog odlaganja otpada u školskom dvorištu rešava kroz inovativan i interaktivan pristup reciklaži. Rešenje se zasniva na „Smart Bin“ pametnoj kanti, koja kroz zanimljiv dizajn i interaktivne elemente motiviše učenike da pravilno odlažu otpad. Ekipa "Smartanci" iz Leskovca osmislio je inovativan način za povećanje energetske efikasnosti i smanjenje nepotrebne potrošnje električne energije kroz primenu pametnog uličnog osvetljenja. Ovo rešenje zasniva se na senzorima pokreta i svetlosti, koje automatski prilagođava intenzitet svetla u zavisnosti od okruženja.
Gimnazija eko tim (GET) iz Vrnjačke Banje odlučio se da unapredi turističku ponudu kroz mapiranje i obeležavanje postojećih staza za biciklizam, brzo hodanje, trčanje i šetnju u okolini Vrnjačke Banje, kreiranjem interaktivne aplikacije koja će omogućiti korisnicima da otkriju nove rute i dobiju informacije o njihovoj dužini, težini savladavanja, mestima za odmor, izvorima vode, kao i o lokalnoj flori i fauni.
- Ovo je prilika da učenici pokažu timski duh, usvoje nova znanja i veštine, i praktično primene znanja iz nekoliko predmeta. Takođe, važno je naglasiti da su ovako kvalitetni projekti rezultat saradnje učenika i njihovih nastavnika. Nastavnici koji na ovaj način rade sa učenicima sem unapređivanja sopstvenog rada mogu i da razmenjuju svoja iskustva i ideje iz različitih oblasti - rekla je Marija Krneta, načelnica Odeljenja za poslove srednjeg obrazovanja i vaspitanja i obrazovanja odraslih u Ministarstvu prosvete.
Na konkurs, raspisan u oktobru 2024. godine, prijavio se ukupno 31 školski tim iz Srbije. Uz podršku nastavnika, učenici su identifikovali problem u svojim lokalnim sredinama i za njegovo rešavanje osmislili inovativna rešenja koja se baziraju na upotrebi podataka i primeni STE(A)M disciplina, kao i tehnologija poput veštačke inteligencije, interneta stvari (IoT), blokčejna i robotike.