ODLIČNE OCENE SU NEREALNE: Nekada dva vukovca u klupama, danas pola odeljenja ima sve petice
ANALIZA koju je radio Zavod za unapređenje kvaliteta obrazovanja pokazala je da deo odličnih đaka, čak i vukovci, imaju loše rezultate na završnom ispitu, delimično zbog poklonjenih ocena.
Prema rečima Biljane Lajović, psihologa trend popravljanja ocena od strane roditelja postoji dugo, a počeo je "inflacijom" vukovaca.
- Ranije, kada ste imali dva vukovca u odeljenju, to je bilo odlično. Sada je pola odeljenja odlično, što nije moguće prema zakonima statistike i verovatnoće - smatra Lajović. - Nije realno da pola dece budu odlični đaci. To nisu realne ocene. Ne ocenjuje se samo znanje, posebno u osnovnoj školi, već postoji više komponenti. Ocena je deo složenog procesa nastave
Lajović navodi da su i ranije roditelji dolazili u školu i pritiskali nastavnike. Međutim, poslednjih deset dana dolaze da traže bolje ocene od svakog nastavnika.
- To je trend nezasluženog dobijanja ocena. Kada bi se napravila dobra kopča između roditelja i škole, siigurno ne bi do ovoga dolazilo - smatra ona.
Ona je istakla da se kod nas neguje kultura dobijanja i davanja, umesto truda, rada, napora i razmišljanja.
- Iz te kulture davanja došli smo do toga da dvojka, trojka ili četvorka više ne postoje kao ocene - kaže Lajović. - Rekla sam jednom u šali da svima damo petice na početku i da se ne nerviramo oko toga. Svako od nas mora da ima svest o tome šta radi i koliko doprinosi bilo čemu. Poenta osnove škole je da motiviše dete za učenje.
Govoreći o maloj maturi, ona je rekla da je ona napravljena tako da je uspeh manji deo ukupnog broja bodova i da je to pokušaj da se nečim spolja "izniveliše" poklanjanje ocena.