NASTAVNICI DA OCENJUJU KAKO RODITELJI DIRIGUJU: Polemike oko novog pravilnika - Da li urušava prosvetu ili štiti predavače?
MOŽDA bi najbolje bilo da roditelji na početku školske godine napišu koju ocenu i iz kojih predmeta žele za svoje dete, a mi onda da "podelimo te ocene" i ne razmišljamo. Da li je to cilj, da li želimo tako da školujemo našu decu, da im usađujemo takav sistem vrednosti, i da ih tako pripremamo za fakultete?
Ovim rečima Jasminka Marić, profesorka razredne nastave u OŠ "Branko Radičević" u Smederevu i članica Granskog sindikata prosvete "Nezavisnost" komentariše Pravilnik o ocenjivanju koji, otkako je objavljen pre nekoliko dana, potresa prosvetnu zajednicu.
Naime, jedan broj nastavnika smatra da se ovim dodatno urušava ugled prosvetara koji je ionako na niskim granama, da se roditeljima daju prevelika ovlašćenja iako su i do sada imali previše prava, da se nastavnici rasteruju, a da se mladi koji možda razmišljaju da se upišu na, i inače, prazne nastavničke smerove, odvraćaju od te ideje.
Međutim, autori Pravilnika o ocenjivanju kažu da je dokument donet kako bi se nastavnici - dodatno zaštitili.
Tako ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović navodi da novim pravilnikom nije predviđena nikakva sankcija za nastavnika, već podrška, a da ove izmene imaju za cilj da se vrati međusobno poverenje nastavnika i roditelja. Dodala je da oni koji kritikuju pravilnik nisu dovoljno razumeli njegov duh i tendenciju.
Ministarka je istakla da je mogućnost da se roditelji žale, postojala i ranije, ali da se veoma retko događa da je roditelji iskoriste.
- Zbog izmenjenog odnosa roditelja prema nastavnicima, za koje su verbalizacije često neadekvatne, "on slabo zna, on nije autoritet, nisam siguran da ima šta od njega da naučiš", dete više nema autoritet u nastavniku. Mi ovim merama, kroz ove pravilnike, pokušavamo da zapravo zbližimo roditelje i nastavnike da razgovaraju o svim problemima kako bi slali iste poruke detetu - objasnila je ministarka.
Ministarstvo ih zove na sastanak
Predstavnici Društva psihologa i Pedagoškog društva pozvani su sutra na sastanak u Ministarstvo prosvete. Oni će, kako nam je reklo više članova ovih stručnih organizacija, preneti svoje primedbe na član 5 Pravilnika o ocenjivanju, kojim se vrednuje i njihov rad, a ističu da bi najbolje bilo da se taj član povuče.
Da ovaj pravlnik štiti nastavnika kaže nam i Dobrivoje Marjanović, predsednik USPRS, sindikata čiji su članovi učestvovali u izradi dokumenta. On pojašnjava da su roditelji koji nisu zadovoljni ocenom dosad imali pravo da podnesu anonimnu prijavu protiv nastavnika, a sada treba da se složi više od polovine roditelja u odeljenju, dakle njih više od 15, i da pod imenom i prezimenom, preko Saveta roditelja, podnesu prijavu, nakon čega se pokreće procedura ispitivanja rada tog nastavnika.
Ali, njegova koleginica Jasminka Marić ističe da u Srbiji ima dosta škola sa po tri ili četiri đaka, u kojima onda dva roditelja mogu da odluče da pokrenu hajku na nastavnika.
- Prema zvaničnim podacima, prosečan broj đaka u odeljenju je 18, to znači da devet roditelja može da "tuži" nastavnika. Imamo situacije po malim mestima gde u odeljenju ima i jedno dete, ili dvoje, a to znači da jedan roditelj može da "provuče nastavnika kroz blato". Ne možemo sve gledati kroz stanje u velikim gradovima, gde su odeljenja brojnija i gde ima i po 30 dece u odeljenju - kaže nam ova profesorka i navodi da postoji opasnost i da se pokrene hajka protiv profesora koga neko želi da se otarasi.
Aktiv psihologa i Sindikat "Nezavisnost" traže povlačenje, u suprotnom obratiće se Ustavnom sudu
Ona, dalje, pita:
- Da li su roditelji dovoljno stručni da procenjuju ocene? Šta ako je ocena veća nego što dete zaslužuje? Zašto nije predviđeno da nastavnici iz neke druge škole provere ocenu kojom je roditelj nezadovoljan?
Ona kaže da će ovakvi postupci dovesti do toga da neće imati ko da predaje gradivo u školama, i smatra da su roditelji i do sada imali dovoljno mogućnosti da se raspitaju za svoje dete, u školama postoje otvorena vrata, konsultacije... svako može da porazgovara sa nastavnikom ako smatra da nešto ne ide kako treba.
Ona ističe da Granski sindikat "Nezavisnost" traži da se ovaj član iz Pravilnika izbriše. A to traži i Aktiv psihologa i pedagoga zašposlenih u osovnim i srednjim školama, jer se novo pravilo odnosi i na njih. To znači da ukoliko više od polovine roditelja smatra da stručne službe u školi ne ostavaruju zadatke u skladu sa zakonom mogu da zatraže da se njihov rad preispita. Oni su poručili da će, ukoliko ovaj član ne bude povučen, presaviti tabak i obratiti se Ustavnom sudu kako bi se procenila zakonitost ovog dokumenta.
Procedura
Prema novom Pravilniku, roditelji, ako ih ima u jednom odeljenju više od 50 odsto sa takvim uverenjem, u pisanoj i potpisanoj formi mogu se obratiti školi. Škola dostavlja taj materijal odeljenjskom starešini, koji tu primedbu dostavlja stručnom veću, tj. skupu nastavnika, kao i direktoru škole, a zatim i obaveštava roditelje da je postupak krenuo. Kako je objasnila ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović, oni mogu i da odbace taj predlog. O svojoj odluci obaveštavaju direktora, koji sa sekretarom i saradnicima donosi definitivnu odluku o tome da li je primedba osnovana ili će je odbaciti.
- Važno je da se sve događa u školi, jer autonomija škole je sveto pismo - poručila je ministarka.
Psiholozi i pedagozi smatraju da nova rešenja dovode u pitanje funkcionisanje škola, da je ovo finalni udarac njihovoj službi, a školski pedagog Nevena Toskić u ime kolega pita: zašto se stručni saradnici pominju u pravilniku koji uređuje ocenjivanje, zbog čega spornih odredaba nema u Pravilniku o ocenjivanju u srednjem obrazovanju i šta je bila namera kreatora ovih rešenja.
Društvo psihologa i Pedagoško društvo uputili su juče dopis Ministarsvu prosvete u kome su naveli šta je sve sporno u Pravilniku o ocenjivanju kojim se vrednuje i njihov rad.
- Svačiji rad treba da se procenjuje, ali ne na ovakav način i ne kroz ovakva dokumenta - kaže za naš list školski psiholog Branka Tišma. - Ne može se Pravilnikom o ocenjivanju vrednovati rad psihologa i pedagoga, i ne mogu naš rad procenjivati nestručna lica, ljudi koji imaju sasvim drugačije obrazovanje. Sporan je i taj princip većine po kome više od polovine roditelja može da traži preispitivanje rada stručnih službi. Zaposleni se ne mogu osećati ni sigurno ni dobro.
Naša sagovornica smatra da se na ovaj način stručne službe i roditelji udaljavaju, umesto da zajednički traže rešenja.