GAZDA NA POSLU, PARKING U NAJAM: Studenti FON nagrađeni za ideju o rešavanju velikog probelma u prestonici

Б. Борисављевић 12. 11. 2023. u 16:22

IZNAJMILjIVANjE garažnog mesta dok ga vlasnik ne koristi, suština je startap rešenja "Lako uz par.co" studenata Fakulteta organizacionih nauka iz "Case Study Cluba" - Aleksandre Damnjanović, Uroša Cvetkovića i Tanje Lazić.

Foto: Z.Jovanović

 Njihova aplikacija je osvojila treće mesto na takmičenju Student Innovative Mobility Challenge Nacionalne asocijacije autonomnih i električnih vozila - NAAEV. Mladi inovatori smatraju da bi njihov starap rešio problem parkiranja u prestonici.

Prvi put ove godine, takmičenje je organizovano i za studente. Pravo učešća imali su akademci sa Elektrotehničkog, Saobraćajnog, Mašinskog i Fakulteta organizacionih nauka. Na startu je učestvovalo 11 timova. Prvi deo nadmetanja bio je rezervisan za video prezentaciju. Takmičari su imali tri minuta da predstave inovaciju. Žiri je izabrao najbolje, a u finalnoj rundi se našlo šest ekipa.

- Moj tata živi u Francuskoj. Oni su malo napredniji od nas, pa sam videla kako je tamo rešeno. Ispričala sam kolegama i tako smo došli na ideju. Zašto svako ko ima parking ili garažno mesto, i obezbeđen parking na poslu, ga ne bi iznajmio da se neko drugi parkira. Većina je na poslu osam sati i duže, a za to vreme njihove kućna garžana mesta su prazna. Mislimo da bi se tako rešio problem nedostajućih parking mesta pogotovu u centralnim gradskim opštinama, gde je frekvencija automobila i najveća - otkriva nam Tanja.

Kako ističe Aleksandra, radeći na rešenju, došli su do podatka za 2019. godinu da je, odnos broja parking mesta u okviru zonskog sistema parkiranja i javnih garaža i broja registrovanih automobila samo za Beograd 1 prema 21, odnosno da 21 automobil dolazi na jedno parking mesto. Reč je o podacima od pre četiri godine, a situacija je danas još drastičnija.

Foto: Z.Jovanović

Tanja Lazić, Uroš Cvetković i Aleksandra Damnjanović (s leva na desno)

- Na ovaj način su svi učesnici na dobitku, onaj ko želi da se parkira ne mora da kruži i traži mesto, koje i kad nađe je vremenski ograničeno zonom u kojoj se nalazi. Lice koje ima kupljeno mesto za auto, može da generiše pasivan prihod - objašnjava Uroš. - Svoje mesto će i dalje koristit kad je kod kuće a, uz određenu nadoknadu, izdvati kada je van.

Studenti ističu da ne žele da upoznaju javnost sa celokupnim rešenjem u strah da im neko, ko ima više novca ne ukrade ideju. Zakonom je predviđeno da ideja ne može da se zaštiti, već tek kad se rešenje implementira.

JKP "PARKING SERVIS"

JKP "Parking servis" upravlja sa osam javnih garaža, kapaciteta oko 2.800 parking mesta. Na 17 parkirališta, koja se nalaze u užem i širem gradskom jezgru, korisnicima je na raspolaganju oko 4.600 parking mesta. Garaže sa rezervisanim parking mestima nalaze se u gusto naseljenim stambenim zonama, a zakup u garažama ovog tipa moguć je samo na mesečnom nivou. Prema nekim nezvaničnim podacima, Beogradu nedostaje najmanje oko 10.000 parking mesta.

- Najviše bi nam trebala IT podrška, da se lansira aplikacija - kažu mladi inovatori. - Ne bismo odmah pilotirali na ceo Beograd, možda u nekom manjem gradu. Veliku zahvalnosot na podršci dugujemo dekanu fakulteta prof. dr Milanu Martiću i prof. dr Vesni Damjanović.

JKP "Parking servis" upravlja sa osam javnih garaža, kapaciteta oko 2.800 parking mesta. Na 17 parkirališta, koja se nalaze u užem i širem gradskom jezgru, korisnicima je na raspolaganju oko 4.600 parking mesta. Garaže sa rezervisanim parking mestima nalaze se u gusto naseljenim stambenim zonama, a zakup u garažama ovog tipa moguć je samo na mesečnom nivou. Prema nekim nezvaničnim podacima, Beogradu nedostaje najmanje oko 10.000 parking mesta.

Pogledajte više