U UČIONICI SE UČI KAO U SRPSKOJ KUĆI: Doktorandi Učiteljskog fakulteta u Beogradu posle osvajanja prvog mesta na prestižnom svetskom takmičenju
NAŠI učitelji su najbolji na svetu u kreiranju budućnosti obrazovanja! U konkurenciji 137 timova iz celog sveta studentkinje doktorskih studija Učiteljskog fakulteta zauzele su prvo mesto - Jelica Ristić, Marija Vorkapić, Sanja Čomić, Ljiljana Bojanić i Dunja Bogićević.
Cilj takmičenja je primena najsavremenije tehnologije u nastavi, poput veštačke inteligencije i metaversa, kako bi đaci u realnom okruženju učili lekciju koju nastavnik predaje.
Prema rečima Jelice Ristić, novim konceptom nastave bi trebalo da se promeni uloga učitelja i nastavnika, da imaju više vremena za vaspitni rad sa decom. Da se pomoću tehnologije lakše pripreme za čas i predavanje, kao i ocenjivanje učenika. To menja i položaj đaka jer nastava prilagođena interesima dece podstiče njihova interesovanja, indvidualne potrebe i talente.
- Imamo predavanja koja više nisu dosadna, tradicionalno ukorenjena da se samo sluša učitelj koji nešto predaje - navodi Ristićeva.
- Nastavnik više nije isporučilac znanja. Metavers je napredna tehnologija, gde dete pomoću vi-ar naočara uranja u onlajn trodimenzionalni virtuelni svet. Kada ih stavi, može da vidi nešto što nema priliku da vidi u realnosti. Na primer, kako izgleda antička Grčka, i tako uči o kulturi, tradiciji i svemu što je vezano za ovu materiju. Praksa je pokazala da je učenje kroz iskustvo najbolja metoda, jer tako deca brzo pamte.
Ristićeva kaže da se, pored učenja, tehnologija mešovite realnosti koristi i u terapeutske svrhe. Đaci mogu da razvijaju motoriku i da se socijalizuju, ali i uče jezike.
Naše doktorantkinje su na takmičenju predložile dva koncepta, koje je žiri proglasio najboljim.
- Prvi je da deca uče o starim zanatima, tako što su "uronjena" u izgled stare srpske kuće - objašnjava Ristićeva.
- Imaju avatara, koji im pomaže, daje osnovne informacije o srpskoj kulturi, tradiciji i instrukcije kako da napravi ćilim na razboju. Dete stiče znanja u tom virtuelnom scenariju, ali istovremeno razvija i veštine. Ono što je ključno je da to nije bilo kakvo znanje. Sadržaj iz scenarija je prilagođen našem nastavnom planu, a osmišljen je da dete integrativno povezuje znanja iz različitih predmeta - matematike, prirode i društva, srpskog jezika i književnosti. Upredo sa učenjem, tkanjem razvija se i motorika.
Kada se izađe iz metaversa, nastavnik dobija statistički izveštaj koliko je dete bilo uspešno, koje je greške imalo. Učitelj tako može da sazna šta "škripi" u znanju, na koje lekcije treba da obrati više pažnje. Drugi deo se odnosi na inkluzivno digitalno obrazovanje, gde je avatar posrednik u komunikaciji između gluvonemog deteta i njegovog vršnjaka. On je kao neka vrsta prevodioca iz znakovnog jezika u glas.
- Ono po čemu smo se izdvojili od ostalih je što smo dali konkretna rešenja za naš obrazovni sistem - kaže naša sagovornica.
- Na prvo mesto smo stavili učitelja i dete. Na sreću, kod nas se već ide ka tome da škole budu dobro opremljene i učitelji obučeni. Tako će imati motivisane nastavnike koji će u nastavi koristiti naša rešenja da đacima pruže novo iskustvo učenja. Predložićemo da se postojeća platforma "Edmodo", koja je već poznata našim učiteljima, nadogradi sa ova dva virtuelna scenarija.
Naša sagovornica ističe da je veoma značajna podrška Učiteljskog fakulteta, dekana dr Danimira Mandića i profesorke Miroslave Ristić.
- To znači da je naš rad prepoznat i daje nam motivaciju da nastavimo da radimo i dalje - naglašava Ristićeva. - Već su načinjeni prvi koraci da naše škole budu hardverski bolje opremljene, imaju wi-fi, da deca imaju digitalne uređaje. Takođe, 20.000 učitelja je prošlo obuku za primenu digitalnih tehnologija u nastavi, što je dobro jer samo motivisani nastavnici koji imaju uslova za rad mogu kreirati stimultano digitalno okruženje u kojima će njihovi učenici sticati znanja i veštine.
VEŠTAČKA INTELIGENCIJA
NA osnovnim, master i doktorskim studijama, kroz oba studijska programa (obrazovanje učitelja i vaspitača), imaju obavezne i izborne predmete koji su vezani za primenu savremene tehnologije u nastavi.
Kroz Centar za robotiku i veštačku inteligenciju na Učiteljskom fakultetu, jedinom te vrste u Evropi, budući učitelji imaju priliku da se upoznaju sa najsavremenijim tehnikama virtuelne realnosti.
PEKING I UNESKO
SVETSKO takmičenje u kreiranju budućnosti obrazovanja organizovano je u saradnji Uneskovog instituta za informacione tehnologije u obrazovanju i Univerziteta u Pekingu koji ima jedan od najboljih pedagoških univerziteta u Kini, a po Šangajskoj listi je među prvih 100 najboljih univerziteta u svetu.
U drugoj polovini avgusta će biti održan još jedan međunarodni skup, takođe u organizaciji ove dve eminentne ustanove.
ROBOTI POD NADZOROM
- TOTALNI je apsurd priča da će roboti zameniti učitelje, zato što je to jedina profesija koja apsolutno nikada neće moći da bude automatizovana - naglašava Ristićeva. - Ne postoji jedinstveni algoritam svesti jednog učitelja i nastavnika, koji pre svega ume da prepozna emocije deteta i da sagleda širu situaciju. Nijedan softver nikada neće biti toliko napredan da zameni čoveka, koji obrazuje i vaspitava.
Kako navodi, roboti operišu ljude, ali je to pod nadzorom čoveka.
- Vi imate nešto što je najvrednije u životu, a to je dete. Sigurno ga nećemo dati u ruke robotu. Ali ćemo robote koristiti da razvijamo maksimum detetovih potencijala, njegove kognitivne sposobnosti, veštine, navike.