BEZ ŠKOLE NEĆE BITI NI SELA: Najava uvođenja kombinovanih odeljenja uticaće i na kvalitet nastave i života u malim sredinama
U OPŠTINI Medveđa pet od šest osnovnih škola sa isturenim odeljenjima nalazi se u brdsko-planinskom području i ima mali broj učenika.
Ukoliko se primeni najnovija odredba Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, koja uvodi kombinovanu nastavu u višim razredima, svih pet će se od 1. septembra verovatno zatvoriti.
Kako se navodi u molbi koju je Aktiv direktora uputio Koordinacionom telu za jug Srbije, novi sistem nastave uticao bi na odliv stanovništva.
- Formiranje kombinovanih odeljenja verovatno bi uticalo i na pogoršavanje političke situacije i međunacionalnih odnosa - stoji u molbi. - Roditelji se uglavnom bave poljoprivredom i nisu u mogućnosti da decu pošalju u škole u Lebanu i Leskovcu.
Valentina Ilić, predsednica Sindikata obrazovanja Srbije, smatra da će ovakvim sistemom rada učenici biti uskraćeni za kvalitetnu nastavu. S druge strane, učitelji su za ovaj vid rada, u kombinovanim odeljenjima, već obučeni, dok se nastavnici do sada nisu susretali sa tim.
- Za ovakvu nastavu neophodno je napraviti i nove udžbenike - smatra ona. - Deca u tom uzrastu su u vrlo osetljivoj fazi razvoja i nije baš najbolje spojiti ih u istoj učionici.
Do četvrtog razreda se čas može i držati zajedno, ali kako će nastavnik 45 minuta držati fiziku za dva uzrasta. Ova mera automatski će značiti i gašenje seoskih sredina i trebalo bi da reaguje Ministarstvo za brigu o selu.
Zoran Pešić, direktor OŠ "Jovan Aranđelović" u Crvenoj Reci kod Bele Palanke, nada se da, i pored malog broja učenika, u njihovom isturenom odeljenju u Dolcu neće morati da prelaze na kombinovanu nastavu od petog do osmog razreda.
- U Dolcu imamo 10 đaka u ovom uzrastu i prema Pravilniku Ministarstva prosvete takav vid nastave može da se uvede, ali i ne mora - kaže on.
- Očekujem da će Školska uprava Niš imati razumevanja, jer će to otežati školovanje i dovesti do intenzivnog napuštanja sela, a seoska sredina će postepeno nestajati pošto će se mlađi preseliti u Niš. To može da dovede i do ugrožavanja projekta primanja nastavnika po ugovoru u stalni radni odnos, a onda će se stvarati i novi tehnološki viškovi.
On objašnjava da je takav sistem postojao u Titovo vreme i tada se, recimo, dešavalo da je nastavnik muzičkog predavao i istoriju.
- Današnji programi su takvi da se u nižim razredima gradivo samo širi, pa dok učitelj predaje mlađima, stariji mogu da se podsećaju - navodi direktor Pešić.
- U višim razredima je drugačije, ide se sa cuklusa na ciklus i nastava bi u učionici sa više različitih uzrasta teško mogla da se izvodi, a i deca bi je teško pratila.
On smatra da bi se nastavni proces na taj način dodatno iskomplikovao, a mnoge kolege bi izgubile normu, što bi značilo automatski smanjivanje ionako malih plata. Danas, tvrdi naš sagovornik, retko ko može da računa na čistu normu u prosveti, a ovo će stvoriti dodatni problem.
NASTAVNICI OSTAJU BEZ POSLA
MNOGI nastavnici zaposleni u seoskim sredinama će, uvođenjem kombinovane nastave, ostati bez posla u svom ili u blizini svog mesta.
- Ako ih isključite iz nastave, oni će odustati od škole i okrenuti se poljoprivredi ili otići iz zemlje. Radikalne mere nikada nisu dobre - smatra Valentina Ilić.
OPSTANAK USTANOVA NEOPHODAN
MEDVEĐA je multietnička sredina u kojoj živi srpsko, albansko i romsko stanovništvo, pa bi gašenje odeljenja, smatra Aktiv direktora ove opštine, imalo višestruke posledice. Oni naglašavaju da svih pet škola kojima preti zatvaranje mora da opstane.
Navodi se da je ona u Tularu, na administrativnoj granici sa KiM čisto srpska, u Bučumetu ima tradiciju od pre Drugog svetskog rata, dok je u Lecu najstarija obrazovna ustanova u Jablaničkom okrugu.