OVI OSNOVCI GARANTUJU BUDUĆNOST SRBIJE: Gosti "Novosti" - pobednički timovi takmičenja za male programere "Škola za 21. vek"
ONI su budućnost Srbije. Iako su tek u osnovnoj školi, mali programeri su pokazali veliku ozbiljnost i praktičnost kako se, uz pomoć mikrobitova, može poboljšati život i rešiti neki problemi svakodnevice. Vršnjacima su otkrili da se moderne tehnologije mogu koristiti pametnije i korisnije nego što je igranje igrica i gubljenja vremena na društvenim mrežama. Svoje ideje su pretočili u dela za koja su im stigla zaslužena priznanja.
Na takmičenju beogradskih osnovnih škola - "Škola za 21. vek", najbolji je bio tim OŠ "Đura Jakšić" iz Rakovice. Drugo mesto pripalo je osnovcima iz OŠ "Rade Drainac" iz Borče, a na trećoj poziciji su školarci iz OŠ "Jelena Ćetković" sa Zvezdare. Đaci ovih škola bili su gosti naše redkcije.
Filip Ognjanović i Marija Kalezić, učenici osmog razreda OŠ "Đura Jakšić", zajedno sa profesorom Šandorom Docijem, osmislili su "Pametnu učionicu", koja je prilagođena uslovima rada u doba pandemije, ali i uz zaštitu životne sredine.
- U našoj učionici može biti devet učenika i profesor. Ako još neko hoće da uđe vrata se blokiraju, a na tasteru se pojavljuje da nema slobodnih mesta - objašnjavaju Filip i Marija. - Ventilator se uključuje kada se postigne određena temperatrura, čime se štedi struja. Takođe, postoji i kontrola kvaliteta vazduha. Za čist se pojavljuje smajli, za zagađen kostur. Moguće je registrovati i zemljotres. Kada dođe do podrhtavanja tla, uključuje se alarm. Ovaj sistem se može primeniti na bilo koji zatvoreni prostor, a ne samo na učionicu.
Prema rečima njihovog profesora Šandora Docija, u školi nije bilo talentovanijeg učenika od Filipa. Već u trećem razredu Filip mu je poslao mejl sa molbom da ga testira i uključi u dodatnu nastavu, zajedno sa učenicima iz petog razreda. U četvrtom je osvojio prvu nagradu, iako se takmičio sa petacima.
Uz programiranje, Marija ima izraženi talent za dizajn, tako da je njihova učionica žiri ostavila bez reči. Za programiranje pametne učionice im je trebalo šest meseci. Rad je proglašen najboljim i na takmičenju koje je organizovala Privredna komora Beograda. U planu im je da dodaju i alarm za požar, još jednu učionicu, kafeteriju, muzički kabinet...
- Oni su pravi spoj mladosti, talenta, pameti, entuzijazma, timskog rada, interdisciplinarnog pristupa nastavi - kaže Tamara Jelić, direktor OŠ "Đura Jakšić". - Planiramo da, na sajtu škole, uradimo prezentaciju projekta na srpskom, engleskom i francuskom jeziku. Divim im se što su izazove moderne tehnologije iskoristili na pravi način. Velika je zasluga nastavnika koji ih usmerava, detektuje, podržava, izvlači iz njih ono najbolje.
Braća blizanci Milan i Luka Petković, učenici sedmog razreda OŠ "Rade Drainac" u Borči, uz podršku profesora Dražena Šipke, napravili su prvi pokretni solarni sistem za proizvodnju električne energije. Uz pomoć mikrobita napravljen je solarni panel koji prati Sunce.
- Ispod solarnog panela se nalaze foto senzori, koji detektuju svetlost i okreću ga prema Suncu. Time se dobija najbolja energija zato što svetlost pada pod pravim uglom - otkrivaju nam Milan i Luka. - Što su više osvetljeni, to se više struja pušta. Prednost pokretnog sistema je što traži najbolji položaj prema Suncu, tako da se proizvodi maksimalna energija. Kod nas ne postoji pokretni sistem, već isljučivo fiksni. Takođe, prvi je preko mikrobita. Sistem može da prati Sunce levo i desno, a takođe i gore i dole.
Profesor Šipka ističe da su braća Petković izuzetno talentovani za programiranje. Ali, i u učionici uvek imaju dodatno pitanje za nastavnika ako im nešto nije jasno. Planiraju da upišu istu gimnaziju, a, kako su nam rekli, "razdvojiće" se tek na fakultetu.
Najmlađe među nagrađenima su Teodora Milošević i Sofija Živanović, učenice šestog razreda OŠ "Jelena Ćetković". Zajedno sa profesorkom Danimirkom Miljković programirale su "Veseli katanac". Ideja im je bila da nađu način da se zaštite paketi koji stižu, tako da je njihov izum primenljiv kod poštanskih usluga.
- "Veseli katanac" se sastoji iz ključa i brave - kažu Teodora i Sofija. - Sa ključa se šalje šifra za otključavanje. U slučaju krađe alarm na bravi počne da pišti. Može da se koristi na poštanskim sandučićima, ormarićima u školi, vratima, sefovima. Jednostavan je za upotrebu. Šifra je smajli, da mogu svi da ga koriste. Bake i deke, recimo, često ne razumeju, pa misle da su nešto pokvarili. Ovde nemaju šta da pogreše, jedino se može uključiti alarm.
Profesorka Miljković ističe da nije htela da nameće ideju Teodori i Sofiji. Same su preuzele inicijativu, a ona je bila tu samo da ih usmeri kod koda programa, kao i da obezbedi opremu. Ponosna profesorka naglašava da je, s obzirom na uzrast, njihov rad na visokom nivou. Nije ih omelo ni to što nisu mogle fizički da se spoje, zbog karantina.
ŠKOLE ZA 21. VEK
"ŠKOLE za 21. vek" je ambiciozni trogodišnji obrazovni program vredan 10 miliona funti, koji je osmislila i radi organizacija British Council.
U ovaj program koji se sprovodi u zemljama Zapadnog Balkana u Srbiji je uključeno više od 1.100 osnovnih škola, a obuku iz oblasti razvoja veština kritičkog mišljenja, rešavanja problema i programiranja kod učenika do sada je uspešno završilo 4.400 nastavnika. Trenutno onlajn obuku pohađa više od 1.100 profesora.