NEMA PROFESORA SPECIJALISTA: Problemi sa nedostatkom kadrova medicinske struke
EPIDEMIJA virusa kovid 19 zadaje probleme u organizaciji nastave u medicinskim školama, jer je teško naći zamenu u slučaju kada se profesori stručnih predmeta zaraze koronom. Ove predmete predaju lekari specijalisti, kojih gotovo da i nema na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavanje. Iako period odsustvovanja ne traje dugo, dešava se da se bolest iskomplikuje, pa i lečenje traje duže.
Prema rečima Predraga Jovanovića, direktora Medicinske škole "Beograd", profesori medicinskih i kliničkih predmeta su zaposleni u školi kao predavači, ne rade na klinikama. Zbog specifičnosti materije, u slučaju odsustvovanja ih ne može zameniti drugi kolega, kao što je slučaj sa opštim predmetima.
- Jako je teško na tržištu rada naći specijaliste ginekologije, pedijatrije, infektologije, biohemije i ostale - kaže Jovanović. - Iako je velika većina naših profesora vakcinisana, dešava se da se zaraze. Kada su u pitanju blaži oblici, nekako se i snađemo. Međutim, ponekad je potrebno i bolničko lečenje, što može potrajati i duže od mesec dana. Tada angažujemo spoljne saradnike iz KCS ili diplomce sa Medicinskog fakulteta.
I pre izbijanja globalne pandemije srednje stručne škole iz oblasti elektrotehnike, mašinstva i informacionih tehnologija su kuburile sa nedostatkom nastavnog kadra za stručne predmete. U poslednje vreme manjak predavača se pojavljuje i kada su u pitanju profesori prirodnih nauka. Tako se, osim profesora matematike i informatike, koji su već dugo deficitarni jer imaju po dva-tri puta veće plate u IT firmama, evidentira i manjak predavača hemije, fizike, biologije, engleskog i nemačkog jezika. Svi oni imaju mnogo bolje uslove, ali i znatno veću zaradu u institutima, radu na projektima ili kao prevodioci.
Nadležni su pre par godina saopštili da matematiku, fiziku, informatiku, nemački i engleski jezik u nekim školama predaju nestručni nastavnici. Iako imaju znanje da drže nastavu, pravno i uskostručno gledano, nemaju formalne kompetencije. Prema podacima Ministarstva prosvete iz 2018. godine, a koje su dostavili direktori škola, u Srbiji je bilo oko 1.000 nestručnih nastavnika, koji su učili oko 27.000 osnovaca.
PREKVALIFIKACIJA
Iako postoji mogućnost "prekvalifikacije" za predavače, malo je onih koji se odlučuju na taj korak. Da bi uzeli dnevnik u ruke, potrebno je da polože predmete koji su neophodni za rad u školi - pedagogiju, psihologiju, pedagošku psihologiju, metodiku i održavanje praktične nastave. Razlog za slabo interesovanje je, verovatno, i finansijski momenat, jer kandidati sami plaćaju doškolovanje.