DETINJSTVO PONOVO PRONAĐENO: Treća knjiga sabranih dela legendarnog Đorđa Lobačeva
NAJVAŽNIJI reprint klasičnog stripa ne samo na Balkanu već i u Evropi, jedan od temelja modernog evropskog stripa i gotovo sigurno najbitniji stripski integral u Srba - sve ove kvalifikacije zasluženo krase treći tom sabranih dela Đorđa Lobačeva, "Baš-Čelik i Biberče" u izdanju "Makonda" - koji za ovaj kapitalni izdavački poduhvat iz edicije "Velikani srpskog stripa" uživa podršku USUS, uz sufinansiranje Ministarstva kulture i informisanja za kapitalne projekte.
Neizmerno obogaćena predgovorom nedavno preminulog velikana Žike Bogdanovića naslovljenim "Đorđe Lobačev ili Detinjstvo ponovo pronađeno", treća knjiga sabranih dela legendarnog čika Đorđa obuhvata upravo zlatni period, najslavnije radove ovog srpsko-ruskog umetnika čiji su značaj i uticaj nesagledivi. Reč je o stripovima nastalim od 1938. ("Ženidba cara Dušana" - prvi veliki i uzbudljivi strip prema srpskom folkloru) do 1942/1943. kada je nastajao "Biberče", ratni i zabranjivani, danas kultni rad Lobačeva.
Glavni urednik Zoran Stefanović, koji je autor napomena uz svaki strip, na temelju najnovijih naučnih saznanja sagledava i rasvetljava nekoliko krupnih fenomena srpske i evropske popularne kulture - kako je drevna indoevropska i srpska vera nadahnućem Lobačeva sačuvana u obliku moderne pop-kulture američkog tipa za čitaoce u Kraljevini Jugoslaviji, kako su ovi stripovi krajem tridesetih 20. veka uveli srpski folklor kao važan žanr moderne vizuelne kulture u svetsku kulturu, kako je po "Baš-Čeliku" i "Biberčetu" veliki Vojislav Nanović u saradnji sa Lobačevom i Vinaverom snimio "Čudotvorni mač" i druga ekskluzivna saznanja.
Kao veliko zajedničko postignuće srpsko-ruske kulture ova kapitalna edicija Sabranih dela Lobačeva je bila zapažen diplomatski poklon od strane srpske ministarke kulture i informisanja Maje Gojković novom direktoru Ruskog doma Jevgeniju Baranovu u februaru ove godine.
A u centru Moskve se jednom godišnje, pod okriljem ruske vlade, u Domu ruskog zagraničja imena Aleksandra Solženjicina premijernim kapitalnim izložbama predstavlja zlatno doba beogradskog stripa i ruski emigrantski umetnici koji su delovali u međuratnom Beogradu. U 2020. je predstavljen opus upravo Đorđa Lobačeva, ali i istorijski značaj njegovog oca diplomate Pavla, koji je službovao kao konzul početkom 20. veka na Kosovu i Metohiji i drugim srpskim zemljama. Bio je kum sa porodicom Njegoš, zbog čega je mali Đorđe kršten 1909. na Cetinju, u kraljevskom okruženju Petrovića.
Na društvenim mrežama i forumima širom nekadašnje Jugoslavije, pre svega u Beogradu i Zagrebu, treći tom Lobačeva je dočekan sa uzbuđenjem, a ima i čitalaca koji su ovo štivo čitali kao deca, u vreme Kraljevine Jugoslavije i zlatnog doba beogradskog stripa.