"KOLORISTIČKE VIZIJE" SLIKARSKOG ČUDOTVORCA: Otvara se obnovljena galerija legat Petra Dobrovića (FOTO)
DA je umetnik taj koji svojom intuicijom i intelektom realizuje mistične zakone prirode, verovao je velikan srpske moderne, slikarski čudotvorac Petar Dobrović (1890-1942), čija će obnovljena galerija legat, u beogradskoj Ulici kralja Petra, biti svečano otvorena danas u podne.
Novi život ovog jedinstvenog izložbenog prostora otpočeće izborom 27 slika iz bogate zaostavštine umetnika, nastalih od 1928. do 1941, čiji je autor Danijela Bajić Obućina, kustos Kuće legata. Postavku nazvanu "Kolorističke vizije" otvoriće ministarka kulture i informisanja Maja Gojković, gradonačelnik Beograda Zoran Radojičić i direktor Kuće legata Filip Brusić-Renaud, a publika će moći da je obiđe od 21. aprila.
Galerija legat Petra Dobrovića počela je da radi 1974, zaslugom supruge Olge i sina Đorđa, kao i Grada Beograda, kao osnivača, i to u zgradi u kojoj je umetnik živeo i iznenada preminuo u liftu, od srčanog udara, vraćajući se, tokom jedne racije okupatora, 27. januara 1942. iz svog ateljea na Kolarčevom univerzitetu. Kako kaže Danijela Bajić Obućina, i sama ta građevina u art deko stilu je spomenik kulture i odiše duhom epohe u kojoj je Dobrović ostavio neizbrisiv trag.
Svedočanstvo o značaju njegovog moćnog stravaralačkog opusa, upravo je kolekcija sa 1.407 dela, od čega je 360 ulja na platnu, 14 akvarela, 19 pastela, 29 tempera i 955 crteža, na kojima su zastupljene stalne Dobrovićeve teme - pejzaži, portreti, aktovi i mrtve prirode.
- Odabirom najreprezentativnijih radova iz legata posetiocu se otvara mogućnost da vidi baš ona dela koja karakterišu ostrašćena boja, bleštava svetlost, optimizam i dinamična neposrednost koja je svojstvena ne samo delu već i karakteru ovog slikara - ističe kustokinja Kuće legata, dodajući da se do 2017. o legatu starao Muzej savremene umetnosti, a da je odlukom Skupštine grada, od tada prešao u nadležnost njihove institucije, koja ga je i obnovila.
U zbirci je i 30 radova drugih umetnika, a njena posebna vrednost je bogata dokumentacija koju je godinama prikupljala, dopunjavala i stručno obrađivala, upravo Olga, njegov životni stub i izvor nadahnuća. Zahvaljujući tome, smatra sagovornica "Novosti", obnovljena galerija neće biti atraktivno mesto samo za ljubitelje kulture i buduće posetioce Beograda, već i za istraživače života i dela.
Svet je Dobrović ugledao u Pečuju, kao prvenac bogate, obrazovane, srpske trgovačke porodice, a ime Petar dobio je po ocu. Mlađi brat mu je bio velikan jugoslovenske i srpske arhitekture Nikola Dobrović. Posle školovanja na Likovnoj akademiji u Budimpešti, uoči Prvog svetskog rata, često je odlazio u Pariz, a u Beogradu se trajno nastanio tačno pre jednog veka, 1921. kada je propala Srpsko-mađarska republika Baranja-Baja, a on, kao njen predsednik, u odsustvu bio osuđen na smrt. To je bio kraj mladalačkih, revolucinarnih zanosa i težnji da se rodni kraj priključi Kraljevini SHS, a početak velikih umetničkih uzleta, tokom kojih je često putovao.
- Odlazak na jug Francuske i dugi boravci na jadranskom primorju uticali su na njegov stil, kada se okružen toplom i osunčanom prirodom okreće istovremeno svetlosti i neodoljivoj boji - objašnjava autorka "Kolorističke vizije", napominjući da su među motivima izloženih dela krajolici od Jadranskog mora, preko Fruške gore i Venecije do Holandije.
VULKANSKI TEMPERAMENT
KAO ilustraciju temperamentog Dobrovićevog karaktera, u katalogu, Danijela Bajić Obućina navodi svedočenje Đorđa Oraovca: "Srednjeg rasta, koštunjav, mrke boje, kukastog nosa i nemirnih očiju, on je kao kobac gotov za pokret i za napad, pa bilo na kakvo slikarsko platno, bilo na kakvog protivnika." A tu je i zapis Veljka Petrovića povodom autoportreta iz 1932. godine: "Petrov se temperament stalno presipao i rasipao - i najživahniji od nas utihnuo bi pored njega, gubio dah i promukao bi neprogovorivši nijednu reč, samo slušajući njega."
Miljana KRALj