TRI DRAMATIČNA DANA U VILI "MIR": Intrigantna i dugo očekivana serija "Porodica" od 29. marta do 2. aprila, na RTS i superstar TV
NOVA serija "Porodica", igrana rekonstrukcija poslednja tri dana zajedničkog života porodice Milošević, izaziva veliko interesovanje i pre emitovanja.
Kada pet epizoda, od 29. marta do 2. aprila, stigne na kanale Superstar TV (20.00) i RTS 1 (20.50), od hapšenja bivšeg predsednika Srbije i SR Jugoslavije Slobodana Miloševića biće tačno dve decenije. Glumačka i autorska ekipa serije, koja je nastala u produkciji "Fajerflaj" i "Telekoma Srbije", saglasna je da "Porodica" nalikuje tragediji, Šekspirovoj, katarzičnoj, i da svi treba da je pogledaju do kraja i bez predrasuda.
BOJAN VULETIĆ, REDITELj I SCENARISTA
BEZ VREĐANjA ILI GLORIFIKACIJE
OBIČNO reagujemo pre nego što bilo šta vidimo i uvek unapred imamo mišljenje o svemu, ističe Vuletić i dodaje da ideja serije nije da nekoga vređa ili glorifikuje nego da prikaže situaciju koja je promenila tok istorije na našem podneblju.
- Kod nas ne postoji vremenska distanca ni za šta, jer smo u stalnom sukobu. I posle tog događaja dešavalo se mnogo toga, ali čini mi se da smo kao društvo ipak sazreli za ovih 20 godina. Želeli smo da se, pre svega, obratimo mlađim generacijama koje o hapšenju Miloševića ništa nisu čule i čitale, kako bi im osvetlili taj važan događaj za našu državu i društvo. Možda će im serija pružiti odgovore na mnoga pitanja - podvukao je Vuletić, svestan toga da će političari imati različita mišljenja kada budu pogledali seriju. Nisu, kako mnogi misle, imali nikakvih sugestija niti pritisaka sa strane jer su, istakao je, u okviru ekipe stvorili zatvorenu situaciju kako bi mogli slobodno da odlučuju i stvaraju.
MILAN MARIĆ KAO ČEDOMIR JOVANOVIĆ
USPEO SAM DA SE DISTANCIRAM OD LIČNOG ODNOSA
ZANIMLjIVO je igrati lik čoveka koji je i dan-danas politički aktivan i prisutan u javnosti, objasnio je Milan Marić i dodao da mu je najveći izazov bio da se vrati dvadeset godina unazad, kada Čedomir Jovanović ima nepunih 30 godina i kada još nije izgradio danas prepoznatljiv javni politički nastup.
- Možda najveći glumački izazov je mera između imitacije i prostora za igru i razmaštavanje. Dosta je bilo dokumentarne građe, "Jutjuba", fotografija, čitanja intervjua. Uspeo sam da se distanciram od ličnog odnosa prema Čedi i našeg poznanstva.
Prema Marićevim rečima, glumcima je generalno najteže da se distanciraju i očiste od subjektivnog, ali njegov fokus bio je najviše na samom događaju koji se u seriji tretira, posebno zato što se nakon njega ovde mnogo toga izdešavalo.
- Tražio sam osećaj koji je Čedomir imao dok je ulazio u potpuno neprijateljsko okruženje. Bio je mlad, poletan i borio se na ulici protiv onih kod kojih dolazi. U toj kući je pre nekoliko sati došlo do pucnjave, tu su i policija i vojska. To je opasna situacija iz koje naizgled nema načina da se živ iščupaš, ne samo zbog oružja, nego i zbog argumenata koje je imala druga strana - naveo je Marić.
TIJANA MARKOVIĆ KAO MARIJA MILOŠEVIĆ
ULOGU POSVETILA PREMINULOM OCU
IMALA sam najteži zadatak jer za Mariju Milošević ne postoje gotovo nikakvi materijali, istakla je mlada Tijana Marković.
- Ovde je slučaj bio utoliko kompleksniji, teži, zato što se radi o osobi koja je živa. Marija će sutra da gleda ovu seriju, i meni kao glumici bilo je značajno da je razumem. Bilo čime da se bavim, uvek pristupam nekom liku kao čoveku. Nisam tada, kao tinejdžerka, znala skoro ništa o Mariji, osim da je imala Radio Košavu.
Glumici je najinspirativniji bio način na koji Marija govori, a u izgovoru joj je pomogla Ljiljana Mrkić.
- Iznenadilo me je toliko njene ljubavi prema ocu, što je volela oružje i što je bila glavna u kafani. Pristupajući njenom liku ušla sam u njene emocije i rane, koje možda ni danas nisu zaceljene - kazala je Markovićeva i dodala da je u Marijinoj ljubavi prema ocu crpila inspiraciju, te da je ulogu posvetila svom ocu koji je nedavno preminuo.
- Iz intervjua s Marijom Milošević urađenog nakon hapšenja njenog oca, saznala da je ona na Slobodana gledala kao na običnog čoveka i da bi više volela da se nije bavio politikom, već nekim običnijim zanimanjem koje bi i njoj i njenoj porodici omogućilo normalniji život - zaključila je Tijana Marković.
BORIS ISAKOVIĆ KAO SLOBODAN MILOŠEVIĆ
JEDNA OD NAJZAHTEVNIJIH ULOGA U KARIJERI
NISAM mogao ni smeo da imam otklon u odnosu na lik Slobodana Miloševića, objasnio je Boris Isaković i dodao da je etički princip svakog glumca da se što bolje upozna sa likom koji igra i da ga razume.
- Naravno da mi, koji smo živeli u to vreme i preživeli tu vlast, imamo opšte slike i saznanja, ali kada sam prilazio ulozi morao sam da se približim tom čoveku i spolja i iznutra. Morao sam da zaronim u to vreme, i u jednom periodu života zaista sam ponovo bio tamo. Za mene je bilo katarzično da se obratim tom Borisu koji je tada živeo, da obnovim sećanja, i kroz ulogu izrazim mišljenje - istakao je Isaković, koji smatra da mu je ovo bila jedna od najzahtevnijih uloga u dosadašnjoj karijeri.
Glumac je objasnio da se za ulogu spremao iz materijala kojim ga je Bojan Vuletić snabdeo, kao i kroz samostalno istraživanje gledajući suđenja u Hagu, čitajući optužnicu za Miloševića, te da mu je najviše pomogla knjiga transkripta razgovora koje je bivši predsednik vodio sa članovima porodice, saradnicima i partijskim saborcima.
- Pažljivo sam gledao prva suđenja u Hagu, zaustavljao sliku i pokušavao da uronim u pogled tog čoveka - kazao je Isaković dodajući da su, u sadejstvu, maska, proučavanje telesnog stava, uopšte odgovornost prema liku koji tumači pomogli da iznese ovu kompleksnu ulogu. Glumca je posebno fascinirao mir koji je Milošević posedovao u dramatičnim i teškim situacijama. Tačka u kojoj je, kako je rekao, mogao da se poveže sa Miloševićem i koja mu je najviše pomogla u približavanju njegovom liku je humor i duhovitost koji su, pored ostalog, bili svojstveni Miloševiću.
MIRJANA KARANOVIĆ KAO MIRJANA MARKOVIĆ
VEZA SA MILOŠEVIĆEM BILA JE NAJVAŽNIJA U NjENOM ŽIVOTU
TRUDILA sam se da pronađem zajedničke tačke, koje uvek postoje. To radim i kada igram dramski lik iz nekog pisanog dela. A ovo je bilo prvi put da sam oživljavala lik osobe koja je postojala. Morala sam da se pridržavam činjenica i nisam mogla mnogo toga da prepustim svojoj kreativnoj mašti. Ali, svejedno sam morala da u sebi pronađem njen unutrašnji svet, jer mislim da nije dovoljno fizički da ličimo na likove koje igramo. Bavila sam se psihologijom tog lika, čitala šta je pisala, gledala video-zapise, razgovarala s rediteljem, probala, istraživala. Pošla sam od opšte ideje ko je ta žena, sagledavala sam je iz drugačijeg ugla i bila mi je veoma važna podrška partnera - objasnila je pristup i način na koji je donela lik Mirjane Marković glumica Mirjana Karanović.
Upitana u čemu je pronašla razumevanje za suprugu predsednika Slobodana Miloševića, protiv čijeg režima se i sama borila, Karanovićeva je objasnila da je lik koji je glumački ostvarila "daleko od onoga što je ona sama", ali da joj je u tom kreativnom procesu pomogao savet velike glumice Meril Strip, koja je objasnila kako igra osobe s kojima se privatno ne bi družila ili koje ne voli.
- Ona je tada rekla da pronađe jednu ili dve osobine koje je povezuju s tim likom, i tog trenutka se uspostavi veza koja joj je oslonac. Uz sve naše različitosti, Mirjana i ja imamo istu osobinu da ne podnosimo poltrone, ulizice. Takođe, postoji beskrajna potreba da bude voljena, da bude u centru nečijeg života. Kao što se Mira grčevito u ovoj seriji borila da ostane centar Slobinog života, bez obzira na sve uticaje koje je trpeo tokom ta tri dana da ga ubede da se preda. Tu sam pronašla vrlo snažnu vezu s njom. Proučavajući njenu ličnu istoriju uspela sam da povežem te nepoznate tačke i da stvorim emotivno-mentalni univerzum koji je često izgledao kontradiktorno. Nisam se bojala da utvrdim te kontrastne osobine, jer jaki ljudi ih uvek imaju. Kod Mire su to, s jedne strane, njena preterana okrenutost romantičnom viđenju sveta i odnosa među ljudima, i, s druge strane, krajnji, gotovo dečji egoizam.
Odnos Mire i Slobe bio je veoma značajan i za seriju i za nas koji smo igrali te likove, jer smo želeli da predstavimo neraskidivu vezu između njih dvoje, objašnjava za naš list glumica:
- Veza sa Miloševićem bila je najvažnija u njenom životu, čak snažnija od veze sa decom. U seriji se ne pojavljuje njihov sin Marko, osim jednog telefonskog razgovora, a Marija je više bila okrenuta ocu.
Prema rečima Karanovićeve, najteže joj je bilo da "skine" glas Markovićeve i to kako ona govori.
- Mirjana je bila osoba koja je zadržavala emocije za sebe. Gradila je bedem oko sebe u komunikaciji s ljudima koji su je ugrožavali, ili je ona mislila da je ugrožavaju. Bilo je izazovno pronaći kako razgovara s takvim ljudima, kako se, zapravo, brani i gde su tačke pucanja savršeno izgrađenog zaklona. Kod nje je glas vrlo karakterističan. Kada sam stavila periku, svi su videli da mnogo ličimo. Nosila sam malo šminke. Kako se razvijala situacija, pošto nisu puno spavali, dodavali su mi malo "umora" na lice. Nisam ni shvatila koliko nosimo isti tip lica, taj šumadijski, kako bih ga nazvala.
Glumica je priznala da su je na kraju poslednje epizode sustigle emocije.
- Osetila sam tugu za svim što je izgubljeno, za svim našim životima i zbog svega onoga kroz šta je naša zemlja prošla - emotivno je ispričala Karanovićeva.
Na pitanje "TV novosti" da li je u luku od prvog lika koji je igrala, žene u nižim socijalnim slojevima, Petrije, i Mirjane Marković, koja je bila na vrhu društvene letvice, pronašla neke sličnosti, glumica je istakla da je uvek zanima kakva je osoba iza fasade koju predstavlja svetu.
- Petrija iza fasade nepismene žene iz sloja najugroženijih, koja je žrtva određenog vremena, krije gotovo kraljevsku snagu, inteligenciju i izdržljivost. Iza vrlo moćnog položaja Mire Marković stoji žena koja se u emotivnom smislu često osećala ugroženom i slabom. Zato je imala potrebu da napada i da gradi utvrđenje iza koga će viriti kroz male otvore i pokušavati da se odbrani od svih i stvarnih i zamišljenih neprijatelja.
Boris Isaković i Mirjana Karanović veoma dugo su partneri, te su, objašljava nam glumica, znali kako će graditi blizak i kompleksan odnos supružnika Milošević.
- Prvi put smo Boris i ja igrali zajedno u predstavi "Bure baruta", koja je izvođena sredinom devedesetih godina u JDP. On je tada bio glumac na početku karijere. Za mene je on trenutno najbolji glumac koga ova zemlja ima, a mislim verovatno i šire. Jedan od najboljih glumaca na Balkanu. On je veoma temeljit glumac, koji radi sa partnerom i nije sebičan. Ima veliku glumačku inteligenciju, odlične tehnike i od prvog trenutka smo "kliknuli". Bilo nam je jasno koliko su Sloba i Mira važni jedno drugom i tokom snimanja veoma smo čuvali taj odnos.