KUSTURICA I KONČALOVSKI NA VEZI: Otkrivamo tehnologiju, a jezik ostaje najveća tajna
PRE pet godina Andrej Končalovski bio je gost Emira Kusturice u Mokroj Gori.
Ovog 22. januara, globalne okolnosti uslovile su "onlajn" susret dvojice reditelja, odmah po otvaranju 14. Međunarodnog festivala "Kustendorf". Povodi za razgovor, prošli put, bili su rat u Ukrajini i ostvarenje "Poštareve bele noći". Sada je publika na mreži (kustendorf.online) u prilici da vidi najnoviji film ruskog autora "Dragi drugovi", kao i kratak razgovor dvojice velikana svetske kinematografije.
Film "Dragi drugovi" snimljen je 2020. godine. Iz perspektive partijskog aktiviste oslikava situaciju u SSSR 1962. godine. Zbog poskupljenja hrane izbio je štrajk radnika u malom industrijskom gradu Novočerkasku. Pobuna je ugušena u krvi, masakr je skriven od javnosti. Znalo se da bi istina zauvek promenila poglede na svet miliona ljudi pod komunističkim režimom.
- Upravo sad sam video tvoj film, jako mi se dopao, doživeo sam snažne emocije. Pomislio sam, to je čovek čijeg sam "Prvog učitelja" gledao još kada sam počinjao studije u Pragu. A sada je još bolji nego tada! Opet, puno je vremena prošlo, mi smo već dinosaurusi - rekao je Kusturica tokom video razgovora sa slavnim kolegom, rođenim bratom Nikite Mihalkova, sinom Sergeja, autora sovjetske i ruske himne i pesnikinje Natalije, prijateljem i saradnikom velikog Tarkovskog... - Kroz tvoju šest decenija dugu filmografiju može pratiti i "čitati" istorija 20. veka. Pritom je tvoj jezik toliko mlad i svež. Kad vidim film mladog čoveka, on nije tako svež, niti toliko jak, nema taj istorijski, individualan pristup poput tvog. Mladi koriste jezik tehnologije...
Končalovski je uz osmeh uzvratio, da mu je drago zbog prilike da razgovara sa stvaraocem koji suštinski poznaje filmsku umetnost.
- Govorimo o jeziku. Poslednji čovek sa kojim sam ja razgovarao o jeziku bio je Bernardo Bertoluči. Za mlade reditelje jezik kao da nije bitan... A u stvari, nije tehnologija, već je jezik ono za šta mislim da nije do kraja otkriveno. Bergman, Felini, Beson... mnogi reditelji su radili ono što žele, po svom nahođenju, teško je razumeti tajne njihovog jezika - objasnio je Končalovski - Do snimanja "Belih noći" ja sam mislio da sve znam: panorama, krupni plan, sve je jasno, snimamo dalje! Od stvari koje su se meni dopale poslednjih godina, važne su dve i tiču se otkrivanja jezika. Prvu je rekao Breson - da je jako važno da ne pogrešiš u onome što otkrivaš. Ja bih dodao, najvažnije je ono što ne pokazuješ!