I "PORODI" SE "MAJKA": Tanja Mandić Rigonat uoči večerašnje premijere po delu Vedrane Rudan
GOTOVO zaverenički, okupili su se prijatelji, kolege i novinari u Ateljeu 212 da odgledaju poslednju generalnu probu predstave "Dabogda te majka rodila" 11. marta, znajući da premijere neće biti - već sutradan stupila je na snagu zabrana okupljanja zbog pandemije korone, a glumci i gledaoci ostali da čekaju neka bolja vremena za teatar.
I, konačno, taj dan je došao: večeras će naslov Vedrane Rudan prvi put "zvanično" biti izveden, u dramatizaciji i režiji Tanje Mandić Rigonat.
- "Dabogda te majka rodila" ima temu nasilja u u porodici, odnos majke i ćerke. U pitanju je preispitivanje tog suštinskog odnosa, kad je majka-majka (a kad nemajka), odgonetajući zašto žene ćute kad se događa nasilje u porodici - kaže na početku razgovora za naš list Tanja Rigonat. - Inače, nikad ovoliko nisam čekala da se predstava dogodi, odnosno "porodi" na sceni. Osećam se kao Georgina! "Dabogda te majka rodila" - dabogda. Posle šest meseci "prenete" trudnoće. Dva dana pre premijere otkazana je zbog korone. Osećaj je bio čudan, nešto se prekinulo zbog više sile. Bila je to potpuno nova životna i umetnička situacija.
Ali, kako kaže, njen rastanak s pozorištem nije trajao šest meseci, zato što je u međuvremenu u Rijeci režirala Nušićevu "Gospođu ministarku":
- Taj rad mi je dao ogromnu snagu i veru da je pozorište moguće i u uslovima kovida, ukoliko se preduzmu sve mere i ljudi ponašaju odgovorno. Shvatila sam da partnerstvo nije samo ključ dobre predstave i onoga šta se dešava na pozornici, već ta priča važi i u širem smislu - mi na sceni moramo jedni drugima da verujemo, da budem odgovorni prema sebi i onima oko sebe.
"Ministarka" je doživela sjajne kritike, a rediteljka se vratila u rodni grad da nastavi tamo gde je stala. Trebalo je samo nekoliko dana da obnovi urađeno, jer je ceo proces već bio završen:
- Imam utisak da se za ovih pola godine predstava duboko smestila u duše umetnika. Svi ti sadržaji, emocije, naša htenja. Mogla sam sa distance da sagledam u celini sve što smo uradili. Više nisam bila u vatri stvaranja, gledala sam je kao da je uradio neko drugi a ne ja.
Sa Vedranom Rudan naša sagovornica se premijerno srela na istom mestu, u Ateljeu 212, pre sedamnaest godina. Režirala je "Uho, grlo, nož". Bio je to prvi Vedranin roman i prvo postavljanje jednog savremenog hrvatskog pisca posle rata na našu scenu.
- Tada smo se upoznale, a onda sam u Rijeci radila dramatizaciju "Dabogda te majka rodila" i režirala predstavu. Na Festivalu malih scena u ovom gradu, predstava je osvojila tri nagrade... Tako da saradnja sa Vedranom nije proistekla iz ličnog poznanstva, već je naše prijateljstvo nastalo posle prve predstave. Privlače me teme i način na koji se njima bavi. Ima svoj umetnički svet i jezik, a po dubini uvida u određene probleme zaista je posebna.
POZIV ZA FESTIVAL
U VEČERAŠNjOJ predstavi publika će (ponovo) na okupu videti Svetlanu Bojković, Martu Bereš, Jovanu Stojiljković, Daru Džokić, Isidoru Minić, Draganu Đukić, Sofiju Juričan, Ljiljanu Stjepanović, Branku Šelić i Feđu Stojanovića.
A pre premijere, neuobičajena, lepa vest: na osnovu snimka iz marta meseca, ansambl predstave pozvan je da u novembru otvori međunarodni Festival malih scena u Rijeci i takmiči se za neko od priznanja u zvaničnoj konkurenciji.