ZARADA OD PROJEKCIJA "KOŠARA" PORODICAMA BORACA: Film i TV serija biće takvi da veličaju patriotski čin junaka sa naše karaule

В.Н. 23. 08. 2020. u 22:43 >> 22:46

SAV profit od bioskopskih projekcija filma "Košare", producentska kuća "Omega" doniraće porodicama boraca i preživelim borcima sa Košara.

Foto arhiva

Ovim gestom Vladan Anđelković i Nemanja Mićić, vodeći ljudi iz Omega Production, koji su osmislili projekat o jednom od najhrabrijih događaja u srpskoj modernoj istoriji, odgovaraju na spekulacije koje je na društvenim mrežama pokrenuo reditelj Balša Đogo.

Istovremeno, producenti odgovorno tvrde da će film i serija o srpskim junacima biti takvi da veličaju patriotski čin naših boraca, osnažuju njihovo herojstvo, i da će verodostojno preneti sve što se dešavalo u karauli 1999. godine.

- Novi scenario će odobriti odbor sastavljen od boraca sa Košara, jer oni znaju šta se desilo i kako je borba izgledala i samo oni mogu da kažu da li je nešto dobro ili ne - napominje na početku razgovora Vladan Anđelković, koji je pre osnivanja Omega Production bio generalni direktor četiri televizije u Srbiji, Crnoj Gori i Sloveniji.

- Mi ovaj projekat ne radimo zbog novca i zarade, on je za sve nas nešto sveto, nešto što nema cenu. Svi smo mi u službi događaja na Košarama, koji je iznad nas. Zato je potrebno da napravimo nešto vredno i kvalitetno što će biti spomenik u formi video-zapisa, posvećen našim borcima iz ove bitke, a garantujemo da će krajnji rezultat biti upravo takav, bez obzira na to ko je reditelj, ili ko su drugi članovi tima. Dokaz naše posvećenosti ovom projektu je i odluka da doniramo naš kompletan profit od bioskopskih projekcija porodicama boraca sa Košara i preživelim borcima, o čemu nismo želeli javno da govorimo, ali su nas na to navele optužbe Balše Đoga, koji je želeo da nas privatno i profesionalno diskredituje, nakon što smo otvoreno izrazili nezadovoljstvo njegovim radom. Zbog optužbi iznetih na naš račun, pokrenut je postupak kojim će se nadalje baviti advokati - rekao je Vladan Anđelković.

STAV Producenti Vladan Anđelković i Nemanja Mićić, Foto arhiva

- "Košare" su osmišljene 2015. godine u kancelariji Omega Production. Nemanja Mićić je tada razgovarao sa grupom poznanika, među kojima je bio glumac Jakov Jeftović, učesnici bitke na Košarama, i potpukovnik Dragutin Dimčevski koji je odlikovan za herojstvo i vešto komandovanje 53. graničnim bataljonom tokom bitke, i došao na ideju da snimi film o Košarama. Još tada su počeli da razrađuju tu temu. Dakle, od tada je Nemanja počeo da traži način kako da se prikupe finansije da se snimi jedan ovakav projekat, i idejni tvorac filma i serije je Omega Production, i srećom uspeli smo zajedno da sve pripremimo i organizujemo na pravi način - objašnjava Anđelković.

ZAMENE REDITELjA SU NORMALNE

REDITELj na filmu je jedan od autora. Kao što je to direktor fotografije, scenograf, kostimograf, pisac... Normalno je da u određenom momentu, ako se desi neko neslaganje, i reditelj ne želi da ispuni naloge produkcije, dođe do razlaza. Takvi su i ugovori, gde stoji da je neophodno da reditelj ispunjava naloge produkcije, čiji je film ili serija projekat i koja je našla novac. Što se zamene reditelja tiče, to nije nikakva nepoznanica. Mogu da navedem nekoliko primera. Gordan Kičić je zamenio Miću Momčilovića u "Realnoj priči", Slobodan Ivetić zamenio Strahinju Savića u "Kreki", Petar Ristovski zamenio Ivana Stefanovića u "Zlatnom dobu", Nataša Janković je zamenila Miloša Pavlovića... To je normalna procedura pred Filmskim centrom koji pokušava da izmiri ljude, ali kada se pogleda šta se dešavalo sa Đogom na društvenim mrežama, shvatite da profesionalno i ljudski ta opcija nije sasvim izvesna - zaključuju Anđelković i Mićić.

Sa druge strane, producent Nemanja Mićić, koji se poslednjih 20 godina bavi produkcijom nakon što je završio Fakultet dramskih umetnosti, objašnjava da su prvi problemi sa rediteljem nastali oko njegovog probijanja rokova.

- Balšu smo odabrali jer poznaje ratnu tematiku, bio je učesnik ratova i smatrali smo da može da uradi ovaj veliki projekat, iako je ovo bio prvi put da ga neko samostalno angažuje kao reditelja filma, uglavnom je bio pomoćnik. Mi nismo u tome videli prepreku, već naprotiv, razumeli smo da će on želeti ovim projektom da se dokaže u svim segmentima rada i da pokaže koliko zna. Upoznali smo se, vrlo brzo dogovorili i pridružio nam se u timu - kaže Mićić.

Kada su i kako nastali problemi u toj saradnji?

- Prvi problemi su nastali jer nismo na vreme dobili scenario. Đogo je prilagođavao scenario Đorđa Milosavljevića, slao je stalno nove verzije. Nismo dobijali finalnu verziju kako bismo mogli blagovremeno da organizujemo snimanje. To se odrazilo i napravilo novi problem - a to je pravljenje plana snimanja. Naš budžet nije neograničen i da bismo projekat završili i uradili maksimalno profesionalno, moramo isto tako planirati i troškove. Oni, naravno, rastu kada se puno improvizuje, kada se radi u zadnji čas, i to jednostavno čitav projekat dovodi u problem. Đogo je i taj plan prolongirao.

Iako se saglasio da imamo 14 snimajućih nedelja, neposredno pred samo snimanje dobili smo konačnu verziju scenarija, koji je bio preobiman, i procenili smo da za tako prilagođen materijal treba mnogo više vremena. Sugerisali smo to Đogu, ali nas je uveravao da sve stiže. Potom smo u nemogućim uslovima za pet dana morali da organizujemo početak snimanja na vrhu Suve planine sa 200 ljudi, što smo uspeli. Đogo je davao radna naređenja za snimanje, po planu, ali smo shvatili da iz dana u dan uspeva da snimi samo 50 odsto onog što je sam sebi zadao. U tom trenutku nam je bilo jasno da smo u problemu i da će snimanje trajati minimum duplo više nego što je dogovoreno i da je upitno kakav će biti kvalitet svega toga.

Mićić objašnjava i da se reditelj posvađao sa scenografima, koji su otišli usred seta.

- Isto je uradio i sa direktorom fotografije koji nas je napustio posle prve nedelje snimanja, kao i dva iskusna pomoćnika režije. Odabir i dogovori sa glumcima su toliko kasnili, da smo mi deset dana pred snimanje imali potpisan ugovor sa jednim glumcem, i nijednu probu ni sa jednim glumcem, što je neverovatno za ratni film. Glumci nisu imali vremena da pročitaju scenario, da se pripreme za ulogu, niko od njih nije bio obučen kako da barata sa tolikom količinom oružja, kako da pravilno drži pušku... Osim toga, drugog dana snimanja smo ugovarali glumce za treći dan... Potpuna improvizacija. I zbog svega toga odlučili smo da stanemo, da preispitamo dogovor sa rediteljem.

Zaustavili smo snimanje i poslali imejl kako bi korigovao propuste, taj nalog ističe danas. Međutim, on je umesto toga odlučio da izađe na "Fejsbuk".

Da li skraćivanje scenarija negativno utiče na priču o borcima sa Košara i da li na bilo koji način umanjuje njihovu žrtvu, patriotizam i istinitost događaja?

- Ne samo da nećemo da dozvolimo da se naruši snaga događaja na Košarama, već je naša želja da se istakne i pojača patriotska nota. Uključićemo učesnike bitke u odbor zadužen za odobravanje novog scenarija. To će biti garancija kvaliteta priče. Sa druge strane, sadašnji prilagođeni scenario reditelja ima fikcije sa izmišljenim likovima i događajima, uz istorijske momente koji su datumski. Utisak je da smo njime potpuno odlutali od priče ljudi koji su preživeli Košare i koji su nama u "Omega produkciji" još te 2015. davali svoje izjave, što je mnogo interesantnije od toga što može da se izmisli i napiše. Imamo zaista veliku želju da ovaj događaj prikažemo veličanstveno, jer taj film jeste jedan omaž borcima koji su tamo učestvovali. Istovremeno, verujemo da nema razloga da se toliko ulazi u fikciju, i da treba vratiti sve u realnost, saslušati njihove priče i iz toga izvući novi scenario, da svi znamo šta se tamo dogodilo i u kojim uslovima.

Anđelković i Mićić na kraju ističu da će svakako sačekati medijaciju u Filmskom centru i ishod tih razgovora, za sve dalje korake i planove u vezi sa ovim projektom.

Pogledajte više