OD PARIZA - DO SEKUNDARNIH SIROVINA?! Skulpturi Milovana Dagovića, posle uklanjanja iz Banje "Junaković", gubi se trag
O SVOJOJ skulpturi "Dunavski vez" koja je uklonjena iz parka Banje "Junaković" nemam nikakvu drugu informaciju sem da je nestala i da je po službenoj dužnosti reagovala policija, koja je napravila zapisnik.
Ovo, za "Novosti", kaže vajar Milovan Dagović, čije je delo nestalo posle odluke doktorke Dragane Mrđenov, v. d. direktora Specijalne bolnice za rehabilitaciju kraj Apatina, da Banju "počisti" od radova eminentnih stvaralaca, nastalih na vajarskoj koloniji "Meandar". Dagovićevo delo, kao i dela Miluna Vidića (1939-
-2007), Koste Bogdanovića (1930-2012), Dragoslava Krnajskog, Željke Momirov, Marka Vukše, kako je juče rekla našem listu, sklonila je iz bezbednosnih razloga - u jednom su se "gnezdili" stršljeni, a ostala su bila zarđala - pa su predstavljala opasnost po zdravlje.
Pre nego što je dospeo u Banju "Junaković", odakle su ga "ispratili" komunalci, Dagovićev "Dunavski vez" je sa drugim reprezentativnim delima apatinskog simpozijuma bio izložen u beogradskoj Galeriji "Progres", ali i u Parizu!
- Rečeno mi je da je u njenom uklanjanju angažovano komunalno preduzeće, a to može da podrazumeva svašta: od otkupa sekundarnih sirovina, do odnošenja na depoe gde se prodaje staro gvožđe na kilo. Nadam se da nije to! Osećam se povređen već od samog saznanja da se neko tako odnosi prema mom delu - priča Dagović, koji je preko društvenih mreža saznao o dešavanjima u Banji, a o sudbini svoje skulpture iz telefonskog razgovora sa direktorkom KC Apatin Danijelom Obradović.
OŠTEĆEN I "ZMAJ" KRNAJSKOG
PREMA nekim informacijama i skulptura "Zmaj" Dragoslava Krnajskog je oštećena. Tačnije, polomljena je prilikom transporta iz Banje.
- Pratim šta se dešava na društvenim mrežama i u medijima, ali me niko još ništa nije obavestio - kaže autor za "Novosti". - Čudi me što nadležne institucije ne reaguju, iako je zbirka definisana kao javno dobro, a mi kao autori možemo da pokrenemo tužbu za štetu nanetu i ugledu i delima.
Problem je, prema njegovom mišljenju, nastao iz samovolje, nemara, ili samo neznanja, što ne umanjuje nanetu štetu:
- Zakon o autorskim pravima obavezuje vlasnika, ili onog kome je povereno čuvanje, da pravno i fizički brine o umetničkom delu, što je u ovom slučaju Banja "Junaković". Svaka javna institucija, bilo da je reč o školi, bolnici ili nekoj drugoj ustanovi, kao domaćin, obavezna je da se stara o poverenim radovima.
Na primedbu v. d. direktora Dragane Mrđenov, da su skulpture predstavljale opasnost po zdravlje, sagovornik odgovara:
- Ako se ne pridržavamo pravila ponašanja, opasan je i pešački prelaz... Ona se u ovom slučaju uopšte nije držala pravila koja su regulisanu zakonima ove zemlje, koja važe i za mene kao autora, ali i za nju koja je bila zadužena da čuva povereno umetničko blago kada je došla na tu funkciju. Ali, svoju funkciju je, izgleda, stavila iznad svega. Ne želim da se ovaj slučaj politizuje, ali smatram da imam pravo na kritiku, ako se tiče mog domena, umetnosti i kulture.
VIŠE PUTA OJAĐEN OPUS
MOJ umetnički opus je i bez ovog bio ojađen, kada sam sve ostavio u Sarajevu, odakle sam došao kada je izbio rat. Sa suprugom, koja je vojni psiholog, selio sam se čak 27 puta - priča nam Dagović, kome su u tim momentima upravo Radmila Savčić i apatinska kolonija pomogli, jer su ga prvi prihvatili kao umetnika, omogućivši mu da se oporavi od šoka koji je izazvao rat.
Eminentni umetnici iz svih krajeva zemlje i inostranstva, koje je decenijama okupljala svojim autoritetom Radmila Savčić, osnivač "Meandra", ostavili su Apatinu dela estetske, ali i društvene vrednosti, podseća sagovornik:
- Umetnik je savest društva, a njegovo delo bi trebalo da oplemeni čoveka. Mi smo te radove poklonili, a sada se našao neko ko je sve bacio pod noge. Zar nije strašno da moj, ili bilo čiji rad završi u nekoj topionici?
Od direktorke Kulturnog centra Apatin, vajar je, posle telefonskog razgovora, tražio zvanično obaveštenje, sa potpisom i pečatom:
Svakako ću tražiti pravnu zaštitu, ali i obeštećenje, u smislu novčane nadoknade. Moje delo, koje sam radio sa ljubavlju, očigledno neće niko zaštititi ako ja ne reagujem. Reagovaće i ostale kolege čija su dela ugrožena. Teraćemo to do kraja - zaključuje Dagović.