KADROVI VEČNE KUĆE: Izložba fotografija "U tišini", Dušan Đorđevića u beogradskoj galeriji "Rima"

Miljana Kralj 05. 03. 2025. u 18:13

FOTOGRAF Dušan Đorđević, svojom kamerom zabeležio je prizore unutar kapela i grobnica istočne Srbije, a radovi koje će od četvrtka, 6.marta, predstaviti beogradskoj Galeriji "Rima" , uz svoje likovne i estetske karakteristike, imaju i karakter dokumentarnog, ali i antropološkog istraživanja.

KADROVI VEČNE KUĆE: Izložba fotografija U tišini, Dušan Đorđevića u beogradskoj galeriji Rima

Foto Dušan Đorđević, galerija "Rima"

Ciklus fotografija "U tišini", predstavljen u tri celine, koga prate dve prostorne instalacije, bavi se univerzalnom temom smrti, ali i etnološkim fenomenima koji je prate na prostorima na kojima su snimci nastajali.

- U tradiciji paganskih običaja u kojoj su život i smrt deo jedinstvenog kosmološkog kruga, u kome priroda neprekidno živi u okviru smene života i smrti, onostrani svet je shvaćen kao novi, drugačiji život - objašnjava u katalogu postavke Ana Mihailović. - Ostaci rituala zasnovanih na nepobitnoj misteriji prirode u smeni prirodnih ciklusa, u grobnicama istočne Srbije se pojavljuju kao vera u nastavak u drugačiji vid života, u  neku vrstu naličja, u dualizam suprotnosti ovostrano-onostrano, svetlost-tama, toplo-hladno, promenljivo-nepromenljivo. Običajno, taj dualizam ima ulogu povezivanja života i smrti, u nastojanju da se različitim ritualima ostvari nit koja ih povezuje. Grobnica, kao "večna kuća", produžetak je domaćeg prostora u novom boravištu. Simbolički nastavak okupljanja za stolom ili oltarom za prinošenja darova. Estetska izražajnost boje i dekora je protivteža, dopuna svemu što nedostaje u drugom svetu.

Foto Dušan Đorđević, galerija "Rima"

Iѕ ciklusa "U tišini"

Prema njenom mišljenju, na fotografijama Dušana Đorđevića ovaj antropološko-etnološki fenomen, uhvaćen u trenutku probijanja svetlosti dana u prostor, odiše melanholijom:

- Kroz isijavanje boje, ili putem mogućeg simboličkog asocijativnog trenutka, podseća na nekadašnji život, zarobljen i okamenjen konačnošću. Kadrovi  su odraz unutrašnjeg sklada svih elemenata slike. Taj neopipljivi sklad, poznat samo intuiciji autora, diktira mir i opštu atmosferu tišine, koja svojim tonom nepreglednog širenja, vodi ka vanvremenskom i večitom.  Izvanvremenska dimenzija fotografijama daje hipnotičku moć, iza koje se krije vera u moć transcendentnih sila.

Od Beograda do Kopenhagena i nazad

ROĐEN 1966. godine u Beogradu, Đorđević je studirao na odseku za fotografiju, filmsku i TV kameru Fakulteta dramskih umetnosti, a od 1997. godine, više od decenije živeo je u Finskoj i Danskoj. Po povratku u Beograd, jedno vreme se bavio fotografijom enterijera iz doba SFRJ. Izložba i knjiga "SIV - Vremenska kapsula" promovisane su 2014. na Beogradskoj internacionalnoj nedelji arhitekture (BINA). Iste godine, na predlog Nikolausa Šafhauzena, direktora Kunsthale iz Beča, izložba je predstavljena na 55. Oktobarskom salonu. Za knjigu fotografija je dobio godišnju nagradu ULUPUDS-a Ranko Radović, a nominovana je i za nagradu Kassel Dummy Award u Kaselu i na UNSEEN festivalu u Amsterdamu. Izlagao je u galeriji Martin Asbk u Kopenhagenu.

Đorđevićeve kadrove Mihailovićeva poredi sa pogledom kroz prozor, ali uz odstupanje od dosledne "dokumentarnosti", što postiže manipulisanjem svetlom, i zaključuje:

- Baš taj nijansirani autorski izbor "trenutka u okviru postojećeg" daje komponenti svetla nadrealni karakter", navodi Ana Mihailović, autorka teksta u izložbenom katalogu.

Izložba će biti otvorena do 30. marta.

Pogledajte više