TELOM CRTAN KRUG ŽIVOTA: Uz izložbu u Galeriji RTS i knjiga "Okean - eho - Todor", akademika Todora M. Stevanovića

Miljana Kralj 29. 01. 2025. u 16:25

SEV munje je potpis prirode, linija je potpis umetnosti. Ovo tvrdi akademik Todor M. Stevanović u knjizi "Okean - eho - Todor", koja će biti predstavljena u toku trajanja istoimene izložbe našeg velikog slikara u Galeriji RTS.

FotoЅoran Jovanović Mačak

Kao što je pre pola veka na krajnjem severu Danske, još kao studnet zaustavljao okean, Todor ga je sada obuzdao na čak 111 radova na platnu!

Postavka, na kojoj su još i dela iz ciklusa "Tačka - Krug", i "Geneza" i segment pod imenom "Eho", sa proznim, filozofsko-naučnim tekstovima ovog autora, sada je proširena i izdanjem u kome su se našli zapisi o kosmosu, prirodi, postojanju, trenu, tišini... Umetnosti. Ona za Todora nije stvaranje, već uključenje u energetski tok kojim se kreće čovek: travka, oblutak, kap okeana, zrno peska, grumen zemlje... U uvodu ovog dela, izričit je: "Moje gledište o umetnosti i uopšte o životu glasi: Stvaranje ne postoji. Niko ne može da stvori ono što jeste".

Na gotovo 240 stranica, tako se smenjuju reprodukcije vertikalnih, plavih slika, iz serije "Okean", sa rukom pisanim tekstovima, koji uz svoju misaonu, imaju i vizuelnu dimenziju.

- Uporedite li sliku i slovo/reč, uvidećete da su kod Todora oni jedno te isto - ističe u predgovoru knjige Milica Vićić. - Slovo je slika, a tekst je likovno delo. Angažuje nas kroz više čula i oblikuje u zaista aktivnog posmatrača-mislioca koji kontemplira nad ovakvim višeslojnim delom. Vidimo, čitamo, iščitavamo, promišljamo, smišljamo... Shvatamo koliko je važna umetnost koja nas uključuje u njegov energetski tok i ujedno nam ukazuje da svako ima onaj svoj lični tok kom se možemo posvetiti na različite načine...

Foto Galerija RTS

 

Rođen 9. marta 1937. u selu Zalužnju, kod Leskovca, Stevanović je završio studije slikarstva u klasi Đorđa Andrejevića Kuna i magistrirao kod Nedeljka Gvozdenovića na Akademiji likovnih umetnosti u Beogradu. Počeo je da učestvuje na likovnim smotrama kod nas i u inostranstvu, ali i samostalno izlaže od 1956. Bio je predstavnik Jugoslavije na Venecijanskom bijenalu 1999, a dela mu se čuvaju i izlažu u Narodnom muzeju Srbije, Muzeju savremene umetnosti, Muzeju grada Beograda i u mnogim muzejsko-galerijskim ustanovama u nekadašnjoj Jugoslaviji, kao i u Engleskoj, Danskoj, Holandiji, Belgiji, Španiji, Kanarskim ostrvima, Australiji, Južnoj Americi, SAD, Kanadi, Austriji, Švedskoj, Rusiji. Nominovan je za KYOTO nagradu 2010. godine u oblasti umetnosti i filozofije. Za dopisnog člana SANU izabran je od 2003, a za redovnog 2012. godine.

Pored slikarstva, Todor se već decenijama bavi crtežom, grafikom, filmom, keramikom, mozaikom, alternativama slobodnog medija, likovnom kritikom, teorijom umetnosti, filozofijom i književnošću. A kao važnu komponentu kroz koju može da se tumači odnos koji postoji između ovog autora, publike i njegovog dela Milica Vićić, izdvaja Todorovo detinjstvo:

- Odrastanje u Zalužnju je etapa koja ima velikog uticaja na Todorov umetnički poziv. Možemo reći da je poriv osetio baš u to rano doba provedeno u prirodi, sa roditeljima, okružen organskim praelementima esencijalnim za oblikovanje čoveka. Eho je odraz toga doba.

I zaključni tekst u ovom izdanju upravo se odnosi na taj period života našeg akademika:

"Ja sam / kap kiše / na površini / reke detinjstva / crtač / koji svojim telom / crta / spitalno-/ koncentrični / talasni / krug života."

"Kosmičko ogledalo" Todora Stevanovića

 

Mišljenje

da je ogledalo

napravljeno

od stakla

veliki

korisni izum

je velika

zabluda

jer takvo

ogledalo

daje lažnu

sliku čoveku

koji se u njemu

ogleda

Pravo ogledalo

je kosmičko

energetsko

ogledalo

travka

oblutak

kap okeana

zrno peska

grumen zemlje

riba

zmija

žaba,

kornjača,

gusenica,

vilin konjic

svitac

ptica

glog

lokvanj

kopriva

šljiva

bučumika

oko

ruka

slika

zvezda

pustinja

okean

sunce

gavran

kreč

čovek

Pogledajte više