TAMO GDE SE STAPAJU SNOVI I USPOMENE: Narodni muzej Srbije izložbom obeležava stogodišnjicu nadrealizma
MEĐUNARODNOM obeležavanju stogodišnjice nadrealističkog pokreta, izložbom "Pred jednim zidom. Nadrelističko nasleđe Narodnog muzeja Srbije", priključuje se u četvrtak, 28. novembra, od 19 časova, u svojoj Maloj galeriji i naša krovna muzejska institucija.
Postavka čiji su autori Marija S. Đorđević, Katarina Đošan i Dušan Radovanović, a na kojoj je saradnik bila i Dragana Ljubenović, dobila je naziv prema kolektivnom eksperimentu srpskih nadrealista u saradnji sa pariskim istomišljenicima.
- Kao i nadrealističke izložbe nekada, tako i ova sada, izjednačava umetnost različitih epoha i prostora. Slike, crteži i pisma autora poput Milene Pavlović Barili, Dušana Matića, Maksa Ernsta, Žana Koktoa, Rastka Petrovića, Andre Bretona, Tristana Care, stoje uporedo sa afričkom i umetnošću američkih urođenika, stvarajući prostor za diskusiju i mesto susreta- ističu autori postavke.
U nastanku ove izložbe poseban značaj je imala nesvakidašnja kolekcija književnika Rastka Petrovića, koju baštini naš nacionalni muzej. I u njegovoj zbirci se evropska i ne-evropska umetnost prožimaju, kako piše u tekstu koji prati postavku, i "poput prave nadrealističke slike sveta, razotkrivajući pan-umetničko, univerzalno, stvaralačko biće čoveka, koji, ukoliko je voljan da otpusti stege razuma - pronalazi utočište".
Iz vizure poznatih ali i nekih do sada neviđenih likovnih dela i skulptura, kao i javnosti nepoznate arhivsko-dokumentarne građe, izložba ima cilj da dočara umetnički pravac koji se ne povinuje konvencionalnim estetskim normama i koji je omogućio umetnicima da iznesu svoj najdublje, nesvesne impulse i autentične unutrašnje slike.
"Kačina" lutka za "Himeru"
UROĐENIČKOJ umetnosti se, najpre kroz literaturu i prepisku sa antropolozima, a zatim i odlazeći u rezervate okreću Breton, Ernst i naš Rastko Petrović, koji je snimio i autorski film tokom jedne takve posete. Čak se i nadrealistička umetnost razmenjivala za urođeničku, pa se iz Rastkove prepiske sa Maksom Ernstom, vidi kako je jednu "kačina" lutku trampio za "Himeru" ovog nemačkog umetnika, koja je ovakvom razmenom dospela u Narodni muzej.
- U nadrealističkom poimanju sveta posebno mesto zauzima putovanje, kao praksa susreta sa "primitivnim", viđenim kao nepatvoreno i idealizovano, a nasuprot razumu, modernosti, ili prividnoj stabilnosti svakodnevnog života, u čijoj suštini stoji sadašnjost kao prisutnost ispoljena kroz ples, pevanje, pokret, veru u život predmeta i telesnost kao takvu - piše u tekstu koji prati postavku čiji će posetioci, kako tvrde u Narodnom muzeju i kroz prateće programe moći da dožive iskustvo koje nadilazi okvire logičnog i svakodnevnog, tamo gde se stapaju snovi, uspomene i umetnički izraz.