U LAVIRINTU PETPARAČKIH I DRUGIH PRIČA: Knjiga Predraga Todorovića, istoričara i teoretičara književnosti o fenomenu popularne kulture

M.Kralj

26. 11. 2024. u 14:15

PODILAZEĆI najnižim strastima sve umetnosti su danas vulgarizovane do neverovatno niskih granica, smatra Predrag Todorović, istoričar i teoretičar književnosti, naučni savetnik Instituta za književnost i umetnost.

Strip razvoj Tarzana Foto iz knjige Pop kultura u lavirintu trivijalnosti

Ali i autor radova o srpskoj i svetskoj avangardi, dadaizmu, zenitizmu, Beketu, filmu, muzikologiji, teoriji žanrova, kao i trivijalnoj književnosti, pop kulturi, stripu, umetnosti performansa, pozorištu...

Kao prošlogodišnjem dobitniku nagrade "Nikolaj Timčenko", zadužbina sa imenom našeg filozofa, esejiste i književnog kritičara, objavila mu je nedavno delo "Pop kultura u lavirintu trivijalnog". U ovoj knjizi našlo se devet eseja, osam štampanih u zbornicima i književnim časopisima i jedan dosad neobjavljen - "Roman i fenomen trivijalnog". U svima njima Todorović se bavi fenomenom pop kulture i uplivom trivijalnih banalnosti u nju, pokušavajući, kako kaže, da jasnije definiše granice između takozvane visoke i niske umetnosti. Odnosno, različitih umetnosti (literature, stripa, muzike, filma) i šunda, kiča, "divlje" književnosti. I to u civilizaciji kojom vlada komercijalno, nauštrb kvalitetnog.

Foto D. Milovanović

Predrag Todorović

- Reč je o pokušaju da se pronikne u tajnovite puteve popularne kulture, u lavirint u kojoj se ona nalazi u stanju večite promene omasovljena i, istovremeno, trivijalizacije do banalnosti - objašnjava autor.

Studija je podeljena na tri celine - "Trivijalna književnost" (čine je istoimeni tekst, i još dva eseja - "Roman i fenomeni trivijalnog" i "Mitar Milošević - najčitaniji srpski pisac svih vremena"), "Tarzanide" i "Muzika i film". Analizirajući kako se neko delo svrstava u umetnički vredno ili bezvredno, u prvom delu knjige, Todorović polazi od različitih termina koji se koriste da se označi vrednosni sud za lošu književnost - trivijalna, potknjiževnost, zabavna, petparačka, kič i šund, da bi se odredio prema mogućim upotrebama i zloupotrebama tih pojmova.

Foto iz knjige Pop kultura u lavirintu trivijalnosti

Lun i družina sudnjega dana

- Kad govorimo o književnosti u raljama trivijalnog, uz nabrajanje svih romanesknih žanrova koji su se, tokom vremena, smenjivali, nastajali i nestajali, u zavisnosti od istorijskih okolnosti, mene literarnih moda, danas se izdvojilo više žanrova kao dominantni: detektivski, sentimentalno-ljubavni i fantastika. Koliko dugo će trajati njihova traženost kao robe, pokazaće vreme. Nemoguće je prognozirati književnu modu koja dolazi, nju diktiraju zakoni tržišta i nametanje putem propagande, agresivne i konstantne - tvrdi autor knjige.

Kičer traži kič

ZAKONI tržišta su u robu pretvorili i umetnička dela, gde su ona najbanalnija, postala - najtraženija, zaključuje Todorović i dodaje:

- Taj začarani krug laži i obmane, konzumenti kulture bombardovani reklamama za najgori kič, stvara pogrešnu sliku vrednosti. Ona najvrednija dela ostaju, najčešće, skrajnuta i malo poznata. Upravo ti zakoni velikih brojeva koji prikrivaju ogromne zarade lanca trgovine umetnošću, omasovljenje kulture, povećanje broja konzumenata, povećanje broja umetnika, povećanje proizvedenih dela umetnosti, kvantitet koji je svugde zamenio kvalitet, maska su koju je trivijalno stavilo na svoje lice. Čovek kičer traži kič, u njemu uživa, od njega živi, ne razmišljajući o estetskom nivou umetnosti.

Posebno značajan i zanimljiv je tekst o Mitru Miloševiću, alijas Frederiku Eštonu, tvorcu Luna, kralja ponoći, najpoznatijeg junaka petparačkih romana bivše Jugoslavije, i najčitanijeg pisca domaće produkcije roto romana. Ovaj danas potpuno marginalizovani autor u srpskoj književnosti, iza sebe je ostavio 74 dela (svako štampano između 50.000 i 100.000 primeraka), pisanih od 1959. godine, čiji je glavni junak bio svojevrsan pandan Džejmsu Bondu. Milošević je, prema Todorovićevim navodina, imao i neobičnu sudbinu: poreklom iz Crne Gore, partizan, provoborac i aktivni oficir JNA, postao je prvo urednik u novosadskom "Dnevniku", a potom otkrio talenat za pisanje, tačnije strast ka špijunskim zapletima i pustolovinama.

- Njegov književni lik Lun, mnogo je poznatiji od svog autora. Ali, kako je i on smešten u koš trivijalne literature, samom takvom estetskom (vrednosnom) odrednicom predodređena mu je sudbina manje vrednog junaka nižih oblika književnosti. Od takvih ustaljenih sudova teško je osloboditi se, bar u slučaju srpske književne nauke - uzaključuje Todorović, dodajući da su njemu slični Tarzan, Konan, ili Herkul Poaro, život započeli na stranicama petparačih romana, da bi postali potom svetski slavni.

Silovanje čula - antiestetikom

SVEDOCI smo, bar ovde u Srbiji, nezadrživog pohoda najstrašnijeg kiča, na primer u narodnoj muzici i popularnoj muzici uopšte - primećuje Todorović. - Putem medija, radija i televizije, a sada i interneta, takva muzika koja podilazi najprimitivnijim ukusima široke, najšire publike, osvojila je sve nivoe društva, i selo i grad, i staro i mlado, i obrazovano i neobrazovano. Nažalost, toj pojavi svedočimo i na globalnom nivou, gde se propagira najgora muzika koja postoji, dok se ona vredna pažnje sklanja sa velike scene u gotovo tajna skloništa poslednjih civilizovanih ljudi koji ne žele da podlegnu silovanju čula takvom antiestetikom.

Deo knjige nazvan "Tarzanide", čine tri teksta: "Tarzan kao prva pop ikona dvadesetog veka", "Tarzan u stripu" i "Tarcaneta".

- Pojam tarzanida stvorio je francuski teoretičar pop kulture i stripa Fransis Lakasen, i njime se označavaju dela o Tarzanu ili inspirisana tim književnim likom - otkriva sagovornik. - Ovi eseji upravo se i bave popularnom kulturom, stripom, Barouzovim super herojem Tarzanom, prvim takvim u 20. veku, ali i srpskom tarzanidom Tarcanetom, autora Nikole Navojeva, koja je ujedno i prva stripska heroina u okvirima svetskog stripa.

Foto iz knjige Pop kultura u lavirintu trivijalnosti

Knjigu zaokružuje poglavlje posvećeno muzici i filmu, sa tekstovima "Hiljadu devetsto šezdeset i osma: rok muzika i film", "Tajnovita Misirlu: varijante jedne internacionalne melodije mediteranskog porekla u popularnoj muzici 20. veka" i "Filmovi Živojina Pavlovića: Homo erectus + Homo eroticus = Homo abominandus".

Pogledajte više