PROŽIMANJE NITI NAŠE STVARNOSTI: U Galeriji Doma vojske 26. Bijenala tapiserije
SEKCIJA za tekstil i savremeno odevanje ULUPUDS-a organizuje 26. put Bijenale tapiserije, a jedna od najuglednijih smotri u ovoj umetničkoj oblasti, koja već pet decenija kontinuirano neguje, prati i markira dostignuća na savremenoj domaćoj sceni, biće otvorena večeras u Galeriji Doma vojske.
Na njoj će biti predstavljeni radovi trideset osam autora, a počasni gost 26. Bijenala tapiserije je umetnica Marinela Koželj.
- Povezivanje likovnih disciplina i poetika, minuciozna obrada i duboko promišljanje koncepta u stvaranju jedinstvenih umetničkih dela, sublimirani su u radovima učesnika - ističe istoričarka umetnosti Jelena Vukadinović. - Poput prožimanja niti, umetnička tapiserija u Srbiji od sredine prošlog veka prošla je kompleksnu genezu, isprepletana brojnim promenama i uticajima u društvenim, industrijskim i političkim kretanjima.
Kako u katalogu podseća ova kustoskinja Muzeja primenjene umetnosti, trasiranje razvojnog puta umetnosti tapiserije na našem umetničkom prostoru vezuje se za pedesete godine 20. veka:
- Od velike važnosti bilo je upravo osnivanje Akademije Likovne umetnosti i Akademije primenjene umetnosti, kao i iniciranje Udruženja likovne umetnosti i Udruženja likovnih umetnika primenjenih umetnosti Srbije. Za njen razvoj od presudnog značaja je bilo otvaranje zemlje prema Zapadu i modernoj evropskoj kulturi.
U tom kontekstu, Vukadinovićeva pominje i brojne gostujuće i domaće izložbe koje su ostavile veliki uticaj na domaće umetnike, i to - "Savremenu francusku umetnost" (1952), "Francusku tapiseriju od srednjeg veka do naših dana" (1953), kao i "Savremenu jugoslovensku tapiseriju", studijsku izložbu u Muzeju primenjene umetnosti (1963). Ali i osnivanje specijalizovane radionice za izradu tapiserija 1961. godine u Novom Sadu, Ateljea 61. Umetnici okupljeni oko ove radionice, sa svojom šestodecenijskom tradicijom i ove godine učestvovaće na Bijenalu.
Razigrane tekstilne slike
O DELIMA počasne gošće, Marinele Koželj, u katalogu Jelena Vukadinović kaže:
- Njena zrela umetnička obrada evidentna je u segmentiranim koloritno razigranim tekstilnim slikama. Rađene u tehnici veza, ukombinovanoj sa mnoštvom recikliranih perli, odaju ocećaj ekološke osvešćenosti, ali i dubokih ličnih previranja mikrosveta čoveka, nasuprot postojanja u makrosvetu.
- Na izložbi 26. Bijenale tapiserije, tapiserija još jednom pokazuje da je ravnopravni učesnik u savremenoj umetničkoj praksi - naglašava se u tekstu kataloga. - Njena slojevitost i višeznačnost ogleda se u intermedijalnosti, eksperimentisanju sa raznorodnim materijalima, kao i u raznovrsnom čitanju brojnih aktuelnih tema. Bez zadrške, sa snažnim kritičkim osvrtom, ovoga puta, autori su pružili najrazličitija rešenja u preispitivanju značenja bivstvovanja samog čoveka u odnosu na savremenu društvenu klimu i njene tvorevine, ali i postigli veoma kreativne i inovativne domete u tehničkoj izvedbi samih radova. Da podseti, da suoči, da ukaže, da otkrije, umetnost tapiserije je na 26. Bijenalu tapiserije veoma jasno dala odgovor šta skeniranje sadašnjosti jeste.
A tema ovogodišnje izložbe "Skeniranje sadašnjosti" otvorila je mogućnost da se na izložbi progovori o aktuelnim dešavanjima na globalnom nivou vezanim za buđenje ekološke svesti, kao i tehnološki razvitak. Fokus je usmerava i na preispitivanje mikrosveta pojedinca, otkrivanju njegovih ličnih, intimnih prostora i pokretanju brojnih pitanja rodnih uloga, odnosa sećanja, usamljenosti, bliskosti i povezanosti.