PRIZORI IZ DUBINE PODSVESTI: Izložba "Automatski crtež - povodom stogodišnjice nadrealizma" u Salonu Oto Bihalji-Merin
VEK umetničkog pravca koji se u Beogradu istovremeno rađao i razvijao kada i u Parizu, obeležiće i Muzej naivne i marginalne umetnosti u čijem će Salonu Oto Bihalji-Merin u Beogradu (Nemanjina 3/10), sutra u 18 časova, biti otvorena izložba "Automatski crtež - povodom stogodišnjice nadrealizma".
Reč je o postavci dvojice savremenih likovnih stvaralaca, Selmana Trtovca i Gorana Stojčetovića, koji će na svečanom otvaranju, demonstrirajući značenja naslova, izvesti i akciju zajedničkog crtanja.
U godini jubileja značajnog kako za domaću, tako i svetsku stvaralačku scenu, ova izložba se kritički i istraživački osvrće ka automatizmu kao mehanizmu proizvodnje crteža. Prema mišljenju ovih autora umetnost se konstantno kreće u sferi nesvesnog kao jedinog izvora nepredvidljivog. A da bi se u svetlu onog što je baština nadrealizma razumeo automatski crtež, kako navode u MNMU, uslov je vratiti se čuvenom manifestu Andrea Bretona, odnosno principima koje je u umetnost 20. veka potom uveo Marsel Dišan.
- Susret sa veštačkom inteligencijom koja zauzima obimne prostore ljudskog delovanja i sve je prisutnija i u domenu umetnosti takođe nas dovodi u vezu sa konceptom automatskog crteža - ističu povodom ove postavke u MNMU. - Automatski crtež je pojava u umetnosti koja potencijalno suštinski povezuje domen postkonceptualne i intuitivne, dubinske odnosno art brut umetnosti. Automatski crtež mogao bi se definisati kao argument koji opravdava distanciranje umetnosti čiji je fundamentalni element svesno, od umetnosti koja potiče iz domena nesvesnog. Ili, upravo obrnuto: automatski crtež upravo ukida tu distancu. Na toj se liniji nalazi i argumentacija odvajanja postkonceptualnog i art brut pristupa stvaranju umetničkog dela.
Odraz svesti ili haosa
PREDSTAVNIK promišljenog, svesnog pristupa automatskom crtežu je Trtovac, dok Stojčetović razvija crtež kao instrument izraza dubokog, nesvesnog, crteža koji egzistira ne samo kao odraz haosa podsvesti nego i kao način terapije. Upravo zato nastaje koncept radionice dubinskog crteža koju Stojčetović već godinama sprovodi u radu sa pacijentima na odeljenju za psihijatriju na VMA - piše u najavi postavke u Calo no Oto Bihalji-Merin.
Rođen 1970. u Zadru, Trtovac je studirao slikarstvo na Fakultetu likovnih umetnosti u Beogradu, a potom vajarstvo u klasi Klausa Rinkea na Umetničkoj akademiji u Diseldorfu, da bi 2012. doktorirao vajarstvo na FLU. Pokretač je Umetničkog centra Univerzitetske biblioteke "Svetozar Marković", gde je uređivao likovni program, kao i idejni tvorac i suosnivač Nezavisne umetničke asocijacije "Treći Beograd" (kasnije Perpetuum mobile). Izlagao je na mnogobrojnim izložbama u zemlji i inostranstvu, a radovi mu sa nalaze u mnogim privatnim i javnim kolekcijama.
Uprkos svom akademskom obrazovanju Goran Stojčetović (1975) je svoj umetnički izraz pronašao u art brutu, pa je od pre deset godina i osnivač i predsednik Udruženja Art brut Srbija. Svoj celokupni umetnički rad i istraživanje definiše kao dubinsku umetnost, pa je ove godine pokrenuo i Centar za dubinsku umetnost. Osnivač je i Art brut studija na VMA, gde radi sa pacijentima Dnevne bolnice Klinike za psihijatriju. Osim u Srbiji radionice dubinskog crteža drži i u regionu, kao i Francuskoj i Belgiji.
Izložba će biti otvorena do 18. novembra.