TRAGANJE ZA NADOM I SLOBODOM: Naša najveća međunarodna likovna smotra odvijaće se u devet prostora, do 1. decembra
JUBILARNI 60. Oktobarski salon premijerno publici predstavlja programe u devet prostora u kojima će se odvijati do 1. decembra.
Među četrdesetak učesnika naše najveće međunarodne likovne smotre, osmišljene u tri nezavisna kustoska koncepta - "Trag", "Estetike susreta" i "Nada je disciplina" - led je, ispred paviljona "Cvijeta Zuzorić", probila peruanska umetnica Danijela Ortiz, predstavom za lutke "Koren koji ste iščupali nije rupa u mojoj zemlji, već tunel". Tema njenog dela, prikazanog u okviru koncepta "Trag" kustosa Lorenca Balbija (direktor Muzeja moderne umetnosti u Bolonji) i Dobrile Denegri, je neophodnost borbe za slobodnu reč i izraz.
Šta će o(p)stati
MOTO ovogodišnjeg Oktobarca je "Šta ostaje?". A kako je ideja Lorenca Balbija, da iza ove smotre ostane jedna zgrada u kojoj će se redovno održavati, neizvodljiva, program "Trag", koji je osmislio sa Denegrijevom će se kroz razgovore, tribine, akcije, performanse, baviti upravo manjkom prostora za rad i izlaganje. U taj projekat su, uz Danijelu Ortiz, i naše Lidiju Delić, Mariju Šević, Ninu Ivanović, Nemanju Nikolića, kolektiv Ministarstvo prostora, ULUS, uključili i Alda Đanotija, Alfreda Hara (poznat po tome što je napravio muzej od papira, pa ga spalio), Alesandra Saviotija, Lusi i Horhea Ortu, Mariju Ajhorn i Frančeska Fonasija.
Nedaleko, u Galeriji FLU, dostupnošću, značenjima i posledicima javne reči, bave se Katrin Bem, nemačka umetnica koja živi u Britaniji i naša Jelena Micić, sa adresom u Beču, i to u radu "Penfold principi u skladu sa Uredbom EU 2024/1252" (za ovu uredbu, čije delove teksta je istakla na zidove galerije, Micićeva tvrdi da je ključna za rudarenje litijuma u Srbiji). Kada se krene dalje duž Knez Mihailove, u ULUS-ovoj galeriji Milica Ružić predstavlja projekat Hope=Home (Nada=kuća), u okviru koga je, zahvaljujući budžetu dobijenom za rad i veštačkoj inteligenciji, opredmetila snove četvoro beogradskih beskućnika, štampala ih na bedževima i puzlama, čijom prodajom mogu da dođu do sredstava za život. Njihove portrete koji su sada na zidovima galerije, kako kaže, iznajmljivaće korporacijama koje budu donirale novac prihvatilištima za one bez doma.
U istom prostoru, ispod jedne grane bagrema, snove, običaje, pesme, muziku, istoriju, romskog naselja Bair, uzbudljivo i emotivno predstavljaju Dragan i Tijana Marić, koji su od svoje kuće, upravo u ovom delu Valjeva, napravili kulturni centar "Karavan". Sva tri projekta pripadaju konceptu "Nada je disciplina", čiji su autori Lina Džuverović (London), Ana Knežević i Emilija Epštajn (kustosi Muzeja afričke umetnosti).
U Salonu Muzeja grada Beograda, svoju koncepciju izložbe "Estetike susreta", ali i radove 14 umetnika koje su u nju uključili, predstavili su Matju Lelijevr (šef Odeljenja kolekcije Muzeja savremene umetnosti u Lionu) i Maja Kolarić (direktorka MSUB).
- Umetnost je uvek prostor u kome se dešavaju susreti, sradanja, dijalog, pa smo ovom postavkom hteli da to promislimo u kontekstu novog, aktuelnog društva - kaže Kolarićeva, otkrivajući kako su došli do izbora, s obzirom na to da sada postoji toliko mnogo različitih umetničkih praksa. - Odlučili smo se da to budu radovi koji posmatrača uvlače da bude koautor, da učestvuje.
Od Tunisa do Danske
U SALONU MGB izlaže i Brazilac Randolfo Lamonijer, koji je neka od dela stvarao tokom rezidencijalnog programa galerije "Hestija" u Beogradu, dok je umetnik iz Tunisa Malek Gnaui delo zasnovao i na iskustvima svojih zemljaka, koji preko naše zemlje pokušavaju da emigriraju na Zapad. Na postavci "Estetike susreta" su i radovi Ane Imkof (Nemačka), Anike Kars (Nemačka), Damira Radovića(BiH), Edija Dibjan (Francuska), Jaspera Justa (Danska)... Jedan deo nalazi se i u galeriji "Podrum" KCB, gde, između ostalog izlažu Ivan Šuletić i Nikola Dimitrović.
Kao primer navodi rad danskog umetnika Jepe Hejma "Kako se osećaš", gde svaki posetilac može u jedan krug, četkicom i bojom, da unese svoje emocije. Od stvaralaca čija se dela zasnivaju na saradnji, Kolarićeva izdvaja autorku Kjangu Ham, iz Južne Koreje. Ona je uspostavila ilegalnu vezu sa umetnicama iz Severne Koreje, a radovi su protkani skrivenim porukama koje međusobno razmenjuju u tom procesu.
Na drugom nivou pod zemljom ove galerije, snažan utisak ostavlja impozantni triptih Biljane Đurđević, iz njene serije "Studija slučaja", nastao za ovu priliku, a kome značenje opšte beznadežnosti dodatno pojačava i prostor u kom se izlaže. "Pod kožu" ulazi i provokativan, multimedijalan rad Marine Marković, u čijem središtu je ponovo ljudsko telo i trag tetovaže na njemu.
Zvanično i ceremonijalno Oktobarac je otvoren u Muzeju afričke umetnosti, performansom "Birokrata u gladovanju" Kubanca Adrijana Melisa Sose i Đejmi Hadrović, umetnice iz Slovenije. U ovom prostoru na Senjaku, u kom se prikazuje i Sosin film "Priče sa planinskog vrha", pažnju privlači i rad dvojca "doplgenger", koji naslovom "Snimak pejzaža termita" aludira na stihove Oskara Daviča, iz njegovog nadrealističkog perioda, a govoreći o rudarstvu u našim krajevima, referiše i na Kunovo "Krvavo zlato". Umetnica čijom je predstavom, na Kalemegdanu započeo "dan otvaranja Oktobarca", Danijela Ortiz, u MAU je izložila seriju slika "Dekolonijalizovani muzeji".