RAĐANJE DEVET SUNACA: Crteži, slike i "Pećina", akademika Todora Stevanovića, pred publikom u Somboru

M.Kralj

18. 05. 2024. u 10:00

ZA dela akademika Todora Stevanovića, koja će se od večeras naći na izložbi "Geneza", u Kulturnom centru "Laza Kostić" u Somboru, naša ugledna istoričarka umetnosti Ljubica Buba Miljković napisala je da su "odraz naizgled neuhvatljivog i nerazumljivog, sadržanog u čoveku, u društvu, svakom biću i kosmosu, pokušaj da se odgonetne tajna nastajanja i postojanja."

Foto Z. Jovanović

Postavku će činiti crteži, slike i Todorova "Pećina", čuveni ciklus ovog umetnika iz 1993. godine. Na sever Bačke, ovi radovi stigli su zahvaljujući Vojislavu R. Vićiću, koji predano, porodično kolekcionira dela našeg velikog autora.

U pismu koje je Todor uputio posetiocima večerašnjeg svečanog otvaranja, između ostalog, stoji da je selo Zalužnje kod Leskovca, gde je rođen, koren njegovog života, Beograd i Niš - grane i lišće, a Sombor - cvet. Jer, u Somboru je 1967. dobio nagradu Likovne jeseni za sliku na izložbi "Poetska fantastika", a pet godina potom, na istoj smotri i nagradu za crtež, na izložbi Četvrtog trijenala jugoslovenskog crteža. Tu je dobio i otkupnu nagradu kabineta JAZU, 1988. godine, da bi kruna bila nagrada - "Milan Konjović" (2016).

- Na toj izložbi "Poetska fantastika", nagradu smo ravnopravno podelili Milan Konjović, Nives Kavurić Kurtović iz Zagreba, i ja - priseća se naš akademik svog prvog susreta sa slavnim slikarem čije ime je gotovo sinonim za Sombor. - Bio je veliki umetnik i gospodin, pravi autoritet. U svom slikarstvu uzburkao je ravnicu.

Nedostižni uzor

TODOR mi je uvek bio uzor, nedostižni uzor, jer njegova dela možete da gledate širom otvorenih usta - zapisao je Nikola Kusovac, veteran naše istorije umetnosti, a ova misao našla se na katalogu ove Todorove somborske izložbe. - Za njim ne treba ni trčati, treba gledati, i nešto udahnuti, sve što se može udahnuti.

Uz crteže, kojih je najviše u Vićićevoj kolekciji, za deset velikih slika, veličine dva puta dva metra, koje će večeras imati premijeru, umetnik tvrdi kako mogu da predstavljaju manifest njegovog života.

- To su platna od jute - objašnjava Stevanović, koji je ove radove, u znak zahvalnosti za sve što je učinio za njegov opus, poklonio svom kolekcionaru. - Jedno platno ostalo je prazno, dok je na ostalih devet, po jedan krug. Jedno sunce. To je ono sunce, čiji izlazak sam u detinjstvu posmatrao na istoku. Ono se kreće u nekom polukrugu i na zapadu se gubi. I nastaje mrak. Tih devet sunaca predstavlja kretanje.

Ovaj ciklus nastao je kada je pre mnogo godina naručio deset blind ramova, sa namerom da napravi nešto jedinstveno:

- Kada sam preko njih razapeo jutu, samo to platno me uzbudilo. Shvatio sam da je to samo po sebi slika. Jer, pre slike je postojala praznina, a iz nje se pojavio blind ram. I on sam je umetničko delo, a preko njega razapeto juta platno, imalo je čudesnu strukturu. Onda je iz te praznine došlo tih devet sunaca. A zašto ih je devet, kada je sunce jedno? Pa, volim broj devet. Nema drugog objašnjenja.

Kako otkriva naš veliki slikar, uskoro bi trebalo da se pojavi i monografija posvećena njegovim crtežima. U Vićićevoj kolekciji ih je oko 200, i upravo će ovaj kolekcionar objaviti to jedinstvno izdanje, u saradnji sa svojim sinom Lazarom, arhitektom i ćerkom Milicom, budućom istoričarkom umetnosti.

Foto privatna arhiva

Pećina, ciklus Todorovih radova iz 1993.

Ovaj ciklus nastao je kada je pre mnogo godina naručio deset blind ramova, sa namerom da napravi nešto jedinstveno:

- Kada sam preko njih razapeo jutu, samo to platno me uzbudilo. Shvatio sam da je to samo po sebi slika. Jer, pre slike je postojala praznina, a iz nje se pojavio blind ram. I on sam je umetničko delo, a preko njega razapeto juta platno, imalo je čudesnu strukturu. Onda je iz te praznine došlo tih devet sunaca. A zašto ih je devet, kada je sunce jedno? Pa, volim broj devet. Nema drugog objašnjenja.

Kako otkriva naš veliki slikar, uskoro bi trebalo da se pojavi i monografija posvećena njegovim crtežima. U Vićevićevoj kolekciji ih je oko 200, i upravo će ovaj kolekcionar objaviti to jedinstvno izdanje, u saradnji sa svojim sinom Lazarom, arhitektom i ćerkom Milicom, budućom istoričarkom umetnosti.

Pogledajte više