BIO JE GLAS SLOBODE I SAVESTI: Omaž Slobodanu Mašiću (1939- 2016) na izložbi u Galeriji Grafičkog kolektiva

М.Краљ 19. 02. 2024. u 16:27

ARHITEKTI, grafičkom dizajneru, umetniku, prvom srpskom nezavisnom izdavaču, velikom pregaocu u borbi za slobodu izražavanja i javne reči, Slobodanu Mašiću (1939-2016), koji je ostavio delo izuzetnog značaja za srpsku kulturu, odužiće se i Grafički kolektiv.

Foto Grafički kolektiv

Povom svog 75. rođendana, u galerijskom prostoru u Ulici Dragoslava Jovanovića 11, večeras u 18 časova otvoriće izložbu u njegovu čast, sa podnaslovom koji bi trebalo da ukaže na suštinu Mašićevog stvaralaštva - "Etika i estetika komunikacije ukazuje".

Grafički kolektiv će se u godini jubileja fokusirati na one stvaralačke ličnosti i pojave koje su svojim delovanjem obeležile vreme u kome su živele, kakav je nedvosmisleno bio Slobodan Mašić, jedan od korifeja u oblasti grafičkog dizajna u Srbiji u drugoj polovinu 20. veka.

- Fenomen Mašić u svojoj pionirskoj misiji i u različitim kreativnim formama obeležio je i život Grafičkog kolektiva - ističu u ovoj instituciji. - Etabliran u kulturnim tokovima ove scene, Mašićeva vitalna ličnost je srećan spoj personalne energije i stvaralačke vizije, kreativnosti i kontinuiteta.

Foto Grafički kolektiv

Danojlićeve "Muke s rečima", jedno od Mašićevih nezavisnih izdanja

Njegov bogat opus izložba tako prati u različitim oblastima. I to kroz plakate koje je radio šezedesetih, sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog veka, ali i preko prvih nezavisnih izdanja knjiga (Studio "Struktura" i Edicija "Nova"). Među eksponatima su i oni koji svedoče o oblikovanju vizuelnog znaka beogradskog FEST-a, kao i grafičke identifikacije pozorišnog festivala BITEF (plakat i katalog).

- Ovo je samo kratak uvid u delovanje ovog čoveka-institucije koji svojom hrabrošću i autonomijom postaje uzor - tvrde u Grafičkom kolektivu. - Svakako, neizostvani deo ovog kreativnog tima bila i Saveta Mašić.

Impresivan opus

ODMAH po diplomiranju na Arhitektonskom fakultetu 1966. sa slikarom Leonidom Šejkom i pesnikinjom Marijom Čudinom osnovao je alternativnu izdavačku kuću "Nezavisna izdanja", a dve godine potom i studio Structure - atelje za grafički i arhitektonski dizajn, sa Savetom Mašić, Dragošom Kalajićem i Borom Ćosićem. Aktivno je učestvovao u događajima 1968. kao grafički urednik levičarske revije "Susret". Iste godine dizajnirao je filmove "Rani radovi" Želimira Žilnika i "Nevinost bez zaštite" Dušana Makavejeva, i uradio scenografiju za pozorišnu predstavu "Karamazovi" u Ateljeu 212. Samostalno je izlagao u Muzeju primenjene umetnosti i Salonu MSUB, na venecijanskom Bijenalu i grupnim izložbama u Varšavi, Tojami, Kolorado Springsu, Kilu, Brnu, Štutgartu, Parizu, Ljubljani, Zagrebu... Dobitnik je nagrade Bijenala u Brnu, Oktobarskog salona, Sterijinog pozorja, Majskog salona.

Mašić je bio deo istorije Grafičkog kolektiva i kao jedan od inicijatora manifestacije "Kontakt" (uz Bogdana Kršića i Miloša Ćirića), koja je ustanovljena 1971. i predstavljala je pionorski poduhvat u jugoslovenskom kulturnom prostoru sa idejom mapiranja dometa grafičkog dizajna. Tokom šest izdanja, do 1976. "Kontakt" je predstavljao značajne stvaraoce u ovoj oblasti. Mašić je bio deo istog autorskog tima koji su "Kontakt" obnovili osamdesetih godina. U ustanovljavanju projekta "Grifon", 1996. godine, koji se i danas neguje, Mašić je, takođe, imao svoj udeo.

Foto Grafički kolektiv

Plakant jednog od prvih Bitefa

- Mašićevo prisustvo u istoriji Grafičkog kolektiva vidljivo je i u drugim projektima i gestovima - tekstovima, otvaranjima izložbi kada je njegov govornički dar dominirao, a negovano je i prijateljsko druženje kao i podrška i ohrabrenje u oblačnim danima - piše povodom ovog omaža velikom umetniku.

Pogledajte više