MLADI RUSKI PIJANISTA NA KOLARCU: Davidčenko za rođendan Velike dvorane
EKSKLUZIVNIM nastupom mladog ruskog pijaniste Sergeja Davidčenka sa Beogradskim kamernim orkestrom i virtuozom na trubi Aleksandrom Soluncem 4. februara će, tradicionalno, biti obeležen rođendan Velike dvorane Kolarčeve zadužbine. Davne 1932. godine, koncertom Beogradske filharmonije vođene rukom maestra Stevana Hristića, počele su sa radom i sama zadužbina i dvorana u čijoj je izgradnji arhitekta Petar Bajalović primenio najsavremenija naučna znanja o akustici tog doba, te se ona do danas smatra najreprezentativnijim koncertnim prostorom za predstavljanje umetničke muzike u nas.
- Dvorana je, zahvaljujući načinu na koji se tada gradilo, istinsko remek-delo, zbog čega se i održala do danas, a samo zdanje Zadužbine je predstavljalo pravi "Karnegi hol" za Beograd tog doba - objašnjava aleksandar Peković, upravnik Zadužbine Ilije M. Kolarca, koji poziva publiku na rođendanski koncert:
- Zvezda koncerta Davidčenko je izuzetan virtuoz, impresivne biografije za jednog dvadesetogodišnjaka, a zbog nastupa sa našim umetnicima i rezidetnim orkestrom Kolarca, on prvi put dolazi u Srbiju.
Povodom 92. rođendana Velike dvorane, u nedelju od 20 časova, biće izveden Mocartov Divertimento za gudački kamerni orkestar u D-duru i Bartokove Rumunske igre, a u centralnom delu koncerta Šostakovičev Klavirski koncert br. 1 u c-molu, poznat po satiričnim i humorističkim elementima, uključujući i elemente džeza koji je karakterističan za njegov opus. Beogradska publika premijerno će moći da čuje prošlogodišnjeg laureata takmičenja "Čajkovski" Sergeja Davidčenka, kao i (u Šostakovičevom Koncertu) prvu trubu naše Filharmonije Aleksandra Solunca, koji će nastupiti sa Kolarčevim rezidentnim orkestrom - Beogradskim kamernim orkestrom, pod dirigentskom palicom maestra Aleksandra Kojića, koji spada među vodeća dirigentska imena mlađe genracije.
Mladi Davidčenko, čije nastupe prate stajaće ovacije, ističe da mu je cilj da "ljudima donese radost", ali i da "dešifruje kompozitorov kod" kako je to jednom rekao Jurij Temirkanov, čuveni ruski dirigent, jedan od mnogih sa kojima je nastupao mladi pijanista. Davidčenko je više puta svirao praćen orkestrom Marinskog teatra, pod upravom legendarnog Valerija Gergijeva - sa kojima je krajem 2023. godine izveo sve klavirske koncerte Sergeja Prokofjeva na festivalu "Lica modernog pijanizma".
Beogradski kamerni orkestar osnovala je 2021. godine koncertmajstor Miljana Popović Materni, a pod vođstvom šefa dirigenta i umetničkog rukovodioca Danijela Gajsa, i uz stalno gostujućeg koncertmajstora i solistu, Stanka Madića, brzo je stekao svetsko priznanje i ugled. Od decembra 2022. rezidentni orkestar Kolarčeve zadužbine u Beogradu, najreprezentativnijeg koncertnog prostora u Srbiji.
Klavir kao atrakcija
UPRAVNIK Zadužbine Peković podseća da je pre godinu i po "kući vraćen" i prvi koncertni klavir Kolarca, koji se 33 godine vodio kao nestao, da bi iz magacina jednog kopaoničkog hotela najzad bio dopremljen na Studentski trg broj 5 - nekadašnji Kraljev trg 5, pred koji je januara 1932. isporučen iz Lajpciga, po porudžbini prvog UO Kolarčeve zadužbine.
- Danas je taj impozantni instrument impresivne istorije, na kome su svirali Prokofjev i Rubinštajn i plejada velikana, izložen u holu kao atrakcija. Sledi mu reparacija u fabrici "Blitner" (koja je do rata premijum firma za koncertne klavire, "Stenvej" tog doba), a čak ni tamo nemaju takav klavir budući da je fabrika sravnjena sa zemljom tokom savezničkog bombardovanja Lajpciga.