BLISTAVO, POETSKO I LOGIČNO: Minule sedmice otvorene izložbe Ivanke Živković, Jovana Rakidžića i Zdravka Joksimovića
IZBOR radova iz reprezentativnog opusa Ivanke Živković (1936-2022) - enformel slike, slike sa temom ploda, pejzaži, crteži i pasteli, čine izložbu "Od crteža do slike", čiji je autor istoričarka umetnosti Olivera Vukotić, a trajaće u Galeriji FLU, Galeriji Izlozi FLU i Centru za grafiku do 13. novembra.
Umetnost Ivanke Živković suštinski odražava njenu ličnost, smatra Vukotićeva, koja u svom tekstu, još ističe:
- Životnost, vitalnost, energija, britkost misli i uživanje u lepotama svakodnevice su karakterna svojstva slikarke, koja se mogu prepoznati u zagasitoj, eruptivnoj, utihloj i intenzivnoj boji, snazi poteza, reljefnoj strukturi, nervaturi linearnih zapisa... Njena umetnost se sagledava kao jedinstven, isprepleten tok slika i radova na papiru, o čemu svedoče i podaci da je na prvoj samostalnoj izložbi (1962) izložila slike, a na drugoj (1965) akvarele. Ta vrsta paralelnosti i međusobnog prožimanja je nepobitna tokom svih šest decenija njenog umetničkog delovanja.
Među izložbama koje su minule sedmice obogatile domaću likovnu jesen, je i "Crta", profesora Jovana Rakidžića u galeriji Kuće legata. Reč je o radovima na papiru ovog veterana naše likovne scene, a prema rečima likovnog kritičara Đorđa Kadijevića - monumentalnim panoima, na kojima je predstavljeno dramatično rvanje između slobode i volje, slobode i htenja, slobode i mogućnost.
Kako ističe Kadijević, Rakidžićevoj nefiguralnosti ne priliči naziv apstrakcija, jer ona ima nepredvidivu, čudesnu primesu poetičnosti. Za upućene ljude teško je i pokušati plasirati ubeđenje da u nefiguralnoj umetnosti može biti nečeg poetskog.
- Ove slike trepere od nekog poetskog naboja. Nijedna od ovolikih linija nije povučena sebe radi. Ona se ne vidi. Njih prati jedan zvuk koji može čuti onaj od Boga obdareni posednik sluha. U toj zgusnutoj fugalnoj muzici datoj kroz linije kretanja intuicije i duha čuju se zvuci jedne fuge koja nas uvodi u prostor umetničkog izraza, širi od svake vizuelnosti, figuralne ili nefiguralne, imitativne ili apstrahovane - naglašava Kadijević.
Slikanje stihova
ŠEST vizuelnih umetnica, koje učestvuju na minule nedelje otvorenoj izložbi "Planine i groblja", u galeriji "Sanjaj", u svojim delima na likovni jezik prevelo je motive iz poezije Milice Špadijer. Svaka na svoj način, pokušale su da daju odgovor na pitanje kako izgleda kada se pesma naslika i da li je za to potrebno "hiljadu reči", ili samo nekoliko stihova.
Na izložbi učestvuju Irena Kuzmanović, Milena Vukoslavović, Suzana Vulović, Jovana Tucović, Iva Kuzmanović i Marija Šević.
Vajarski radovi izvedeni u terakoti, bronzi i gipsu, nastali od 1987. do ove godine, čine izložbu "Portreti. Omaž Nikoli Jankoviću" čiji je autor Zdravko Joksimović, otvorenu u galeriji u Kragujevcu, koja nosi ime čuvenog akademika i umetnika. Autor postavke je muzejski savetnik-istoričar umetnosti Katarina Babić, a stvaralaštvo Joksimovića, dugogodišnjeg profesora na Fakultetu likovnih umetnosti, predstavljeno je i kratkim videom.
- Na moju sreću, kao studentu, od treće do pete godine, vajanje mi je predavao jedan od naših najboljih portretista, Nikola Koka Janković - ističe Zdravković u najavi postavke. - Svoje ogromno iskustvo Koka je sveo na jednostavnu, jezgrovitu priču o unutrašnjoj konstrukciji koja skulptorske probleme bazira na skulptorskim izražajnim sredstvima: volumenu, površini, ritmu, kompoziciji itd. To je tradicionalan pristup koji omogućava da skulptura izgleda logično i celovito.
Istoričar umetnosti Vladimir Marković autor je inkluzivnog dela projekta, čime Galerija Nikole Koke Jankovića, u sklopu Narodnog muzeja Šumadije u Kragujevcu, primenjuje savremenu muzeološku praksu, prisutnu širom sveta.