CRNJANSKI JE POVEZAO NACIONALNO I SVETSKO: Dan na sajmu obeležio razgovor o jednom od najvećih srpskih pisaca
RAZGOVOR o Milošu Crnjanskom i savremenom srpskom romanu, povodom 130 godina od rođenja ovog srpskog klasika, upriličen je u sali "Ivo Andrić".
Učestvovali su pisci Milisav Savić, Vesna Kapor i Slobodan Vladušić, sve troje dobitnici prestižne nagrade "Meša Selimović" koju dodeljuju "Večernje novosti".
Životna priča Crnjanskog, po Savićevim rečima, nudi prvorazrednu građu za moderni roman- odiseju.
- Na dugom povratku prema Itaci Crnjanski je uživao u Kirkinom i Kalipsinom raju, ali je iskusio i predvorja pakla. Koketirao je s mnogim ženama, ali je istinski voleo samo svoju Penelopu, Vidu. Ljubitelj krimi-žanra, Crnjanski je i sam postao junak kriminogizovane priče. Bio je ubeđen da mu moćne tajne službe, od Udbe, KGB-a do MI6, pripremaju likvidaciju. Ne, nije bio paranoičan, jer je živeo u vreme obeleženo brojnim političkim ubistvima poznatih umetnika. Crnjanski je umro u strahu - rekao je Savić.
Svojim životom i knjigama, dodao je Savić, Crnjanski je spojio ono što je retkima uspevalo: nacionalno i svetsko, moderno i klasično:
- Podjednako su ga mrzeli i nacionalisti i modernisti. Nacionalisti, jer je, svetski putnik, divno pisao o Italiji, Francuskoj, Španiji, Norveškoj, Nemačkoj, jer se pozivao na najveće svetske pisce kao svoje pretke, jer se šepurio - s pravom! - znanjem nekoliko svetskih jezika, jer je insistirao na inovativnim formama. Modernisti, pak, nisu mogli da mu oproste srpske teme ("Seobe"), sofisticirani patriotizam ("Lament nad Beogradom"), "slatki" lirizam, dendizam, i pritajenu želju za statusom pisca koga obožavaju dvorske dame.
Kaporova je istakla da je od prvog susreta sa Crnjanskim u srednjoj školi osetila da je to sasvim izvesno njen pisac, i da taj osećaj ne jenjava.
- Čitajući njegova dela shvatila sam da je njegova magija za mene to što piše iz bića, iz čoveka, iz događaja, a ne o pojedinim ličnostima i zbivanjima kako to rade drugi pisci.
On je jednako aktuelan i danas, obeležio je celokupnu našu književnost, jedan od onih malobrojnih koji bez sumnje ostaju. Prvi susret sa njegovim delom desio se kroz njegovu knjigu "Lirika Itake i komentari", koja je na mene ostavila utisak političke savršenosti.
Čitajući docnije njegovu celokupnu prozu samo se produbljivao taj osećaj vezanosti.
Potvrđivalo se moje rano osećanje savršenosti jednog posebnog senzibiliteta kroz čije redove se može sagledati celokupna čovekova sudbina. Sve što je Crnjanski napisao, čista je poezija - rekla je Kaporova.
Vladušić: Borben duh
VERUJEM da svaki pisac ima svog Crnjanskog i da se svi oni međusobno razlikuju. Za mene je Crnjanski uvek bio pre svega borben duh. U polemikama bi često ostajao u situaciji sam protiv svih ne zato što nije bio u pravu već sasvim suprotno zato što jeste bio u pravu. Slaba nam je uteha što sada to znamo. Smatram da su najaktuelniji romani Crnjanskog danas "Kod Hiperborejaca" i "Roman o Londonu". Prvi sugeriše nestanak jedne Evrope, koja je bila centar sveta i humanističke ideje čije okončanje Crnjanski u "Hiperborejcima" sluti. "Roman o Londonu" je ono što dolazi posle, a to je Megalopolis - antihumanistički svet u kome raseljena bića simbolizuju opštu situaciju čoveka.